افکار عمومی رشد اقتصادی 6/7 درصد را قبول ندارد

گروه سیاسی- اسداله قره خانی نماینده علی آباد کتول در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار افکارنیوز با اشاره به مصاحبه تلویزیونی حسن روحانی رئیس جمهور در شب گذشته بخصوص درباره رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال گفت: آنچه در زمینه رشد اقتصادی مهم است، این است که رشد اقتصادی که وجود دارد باید باعث مهیا شدن زیر ساخت ها جهت جهش اقتصادی شود. مثلا با افزایش تولید برق زمینه رشد اقتصادی، صادرات و اشتغال جوانان را فراهم کنیم.

وی با بیان اینکه در دولت فعلی فروش نفت بالا رفت بطوریکه روزانه 2 میلیون حتی تا 2 میلیون 200 هزار بشکه نفت به فروش رفت، گفت: آنچه رئیس جمهور و دولتمردان در خصوص رشد اقتصادی می گویند بر مبنای فروش و صادرات نفت است نه سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال در کشور.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس تاکید کرد: برای افکار عمومی این رشد اقتصادی قابل قبول نیست و باور عمومی مردم این نیست که در کشور این میزان رشد وجود دارد.

قره خانی اضافه کرد: این رشد اقتصادی ادعا شده، خود را در تولید ناخالص ملی، ایجاد اشتغال و سرمایه گذاری نشان نداده بنابراین باور آن برای مردم سخت است.

وی گفت: دولت باید درآمدهای ناشی از نفت را سرمایه گذاری کند تا باعث رشد و رنق در کشور شود. اگر به درآمد نفت بعنوان سرمایه نگاه و در بخش تولید بگار گرفته شود، قطعا به رشد اقتصادی منجر خواهد شد اما متاسفانه در حال حاضر این درآمد صرفا به هزینه جاری دولت اختصاص می یابد و منتج به رشد واقعی نمی شود.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس گفت: طبق قانون حداقل 20 درصد درآمد نفت باید بعنوان ذخیره در صندق توسعه ملی اختصاص یابد در حالی که فعلا این رقم صفر است و دولت بیشتر درآمد نفت را هزینه می کند.

قره خانی اضافه کرد: بخشی از درآمد نفت باید در صندق ذخیره توسعه ملی اختصاص یابد تا در بخش اشتغال و تولید هزینه شود اما فعلا این اتفاق نمی افتد بنابراین نمی توان ادعا کرد که در کشور 6/7 درصد رشد اقتصادی داریم.