حقه های آمریکایی ترامپ برای لغو برجام!

نشریه آمریکایی «نشنال اینترست» در گزارشی تحت عنوان «چگونه دونالد ترامپ می‌بایست توافق هسته‌ای ایران (برجام) را از بین ببرد» نوشت: برجام می‌بایست به شیوه‌ای تدریجی و طوری از بین برود که منافع همپیمانان آمریکا در سراسر جهان در نظر گرفته شود.

این نشریه آمریکایی ادامه داد، جنبه مهمی از برجام در واقع فرایند وضع مجدد تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران است. طبق برجام، آمریکا یا هر کشور امضا کننده برجام می‌تواند ظرف چندین هفته، مجدداً تحریم‌های پیشین سازمان ملل علیه ایران را بازگرداند.

این گزارش سپس اینگونه ادامه داد که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور منتخب آمریکا به محض ورود به کاخ سفید باید فرایند از بین بردن برجام را آغاز کند اما بین آغاز فرایند از بین بردن برجام و خروج فوری از برجام تفاوت وجود دارد. ترامپ می‌بایست بررسی کند که چگونه می‌تواند به شیوه‌ای مؤثر و پایدار به این هدف نایل آید.

نشنال اینترست توصیه کرد که ترامپ می‌بایست با همپیمانان آمریکا وارد همکاری شود و تا حد امکان منافع آنها را در نظر بگیرد.

این گزارش اینگونه ادامه داد، دولت ترامپ می‌بایست در وهله اول برای بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل تلاش کند. آمریکا به منظور آغاز این فرایند، می‌تواند نوشته‌ای را در اختیار شورای امنیت قرار دهد و در آن عدم مشارکت و همکاری ایران در زمینه برجام را گوشزد کند و سپس آمریکا به عنوان عضو دائم شورای امنیت، می‌تواند ظرف 6 هفته، مجدداً تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را تضمین کند.

این نشریه آمریکایی سپس توصیه کرد، گام بعدی که دولت ترامپ می‌بایست در این زمینه بردارد، وضع مجدد تحریم‌های آمریکا علیه ایران است که اوباما طبق فرمان اجرایی، لغو کرده بود.

این گزارش سپس نوشت، در نهایت ترامپ باید با کنگره وارد همکاری شود تا مجدداً تحریم‌هایی علیه ایران به تصویب درآورند. از آنجایی که این تحریم‌ها هرگز به طور رسمی لغو نشده است و به صورت قانونی همچنان پابرجا بوده است، ترامپ می‌تواند با پایان دادن به استفاده اوباما از معافیت‌های امنیت ملی، مجدداً به بازگشت تحریم‌های ایران کمک کند.

طبق این گزارش، ترامپ می‌بایست کنگره را ترغیب کند که با ارائه یک لایحه جدید تحریم‌ها، به صورت تدریجی تحریم‌های کنگره علیه ایران را مجدداً اعمال کنند.

نشنال اینترست سپس نوشت، ترامپ می‌بایست به یاد داشته باشد که از بین بردن برجام به خودی خود هدف نیست، بلکه هدف، بازگرداندن ایران به میز مذاکره است تا مجدداً به توافقی با این  کشور دست پیدا کرد که به صورت قابل تأیید تضمین کند که ایران برای همیشه ساختار تسلیحات اتمی را ترک می‌کند.

نشنال اینترست در پایان بار دیگر یادآوری کرد که آمریکا می‌بایست به صورت تدریجی برجام را از بین ببرد و منافع همپیمانان خود را در نظر بگیرد.

 شروع به کار کنگره آمریکا با دو طرح ضد ایرانی

 اعضای مجلس نمایندگان آمریکا همزمان با شروع به کار یکصد و پانزدهمین دور کنگره این کشور دو طرح برای مقابله با ایران ارائه کرده‌اند.

یکی از این دو طرح که «آلسی هستینگز»، عضو کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا خواستار آن است که به رئیس‌جمهور آمریکا اجازه استفاده از نیروهای مسلح برای مقابله با ایران را بدهد.

طرح یاد شده با عنوان «مجاز کردن استفاده از نیروهای مسلح آمریکا برای رسیدن به هدف پیشگیری از دستیابی ایران به سلاح‌های هسته‌ای» روز 3 ژانویه به کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا ارائه شده است.

 طرح دیگر خواستار تحریم ایران به بهانه برنامه موشکی است.  این طرح نیز روز سه ژانویه به کمیته‌های مقتضی ارائه شده است.

یکصد و پانزدهمین دور کنگره آمریکا از روز 14 دی‌ماه با اکثریت جمهوریخواه آغاز به کار کرد. با روی کار آمدن ترامپ در ۲۰ ژانویه، جمهوریخواهان کنترل هر دو مجلس کنگره و نیز کاخ سفید را برای اولین بار از سال ۲۰۰۷ به دست می‌گیرند.

 نامه به ترامپ با هدف ماله‌کشی

٣٧ نفر ضد انقلاب ایرانی- آمریکایی در نامه سرگشاده‌ای به دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا، از او خواسته‌اند که برجام را حفظ کند. حمله به جمهوری اسلامی و ادعای جدایی مردم و نظام از جمله ادعاهای این نامه است.

گفتنی است چندی پیش 30 نفر از وطن‌فروشان در نامه‌ای به ترامپ خواستار اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران شدند. با توجه به اینکه این نامه بازخوردهای بسیار منفی در افکار عمومی داشت، به نظر می‌رسد که نامه جدید با هدف ماله‌کشی این رسوایی تنظیم شده است.