حامیان منافقین در فهرست دوستان ترامپ

ترور هزاران نفر از مردم کوچه و بازار تنها بخش کوچکی از جنایاتی بود که منافقین علیه ملت ایران انجام دادند و در نهایت رشته این خیانت‌ها به همکاری با رژیم صدام حسین و حمله مستقیم به خاک کشور در جریان عملیات موسوم به فروغ جاویدان که در نهایت به یک شکست مفتضحانه ختم شد، رسید.

از آن زمان تاکنون این گروهک تروریستی در مسیر اضمحلال قدم برداشته است و پس از برخورد مردم عراق با اعضای این گروه در پادگان اشرف حالا اعضای منافقین در نقاط مختلف دنیا سرگردان هستند و اغلب تلاش می‌کنند با مظلوم‌نمایی از مواهب دلاری دشمنان ایران برخوردار شوند.  در این میان به قدرت رسیدن ترامپ به نظر می‌رسد سراب تازه‌ای برای این گروه فراهم کرده است تا با کمک آن بتوانند سازمان مضمحل خود را بازسازی و شاید مطامع مالی خود را به واقعیت بدل کنند.

‌  

پولی که از رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی آمد

اگر بخواهیم به دلایل این امیدواری اشاره کنیم باید به زمانی بازگردیم که گروهک تروریستی منافقین همچنان در فهرست سیاه کشورهای غربی قرار داشت. در آن زمان به صورت مرتب همایش‌هایی در کشورهای گوناگون برای حمایت از این گروهک تروریستی به خصوص در فرانسه برگزار می‌شد.

نکته جالب اینجا بود که داخل شدن این گروهک در فهرست تروریست‌ها نه به دلیل جنایات آنها در حق ملت ایران بلکه تنها به دلیل ترور برخی نظامیان امریکایی در دوران رژیم گذشته بود که گروهک منافقین نیز بارها پشیمانی خود را از چنین اقدامی اعلام کرده بودند.  البته از همان زمان نیز برخی شایعات و خبرها حاکی از وجود یک شبکه قدرتمند مالی در پشت برگزاری چنین همایش‌هایی بود، به طوری که برخی از سخنرانان این همایش‌ها به جرم پولشویی از سوی مقامات غربی مورد پیگرد قرار گرفتند.

در سال 2012 وزارت خزانه‌‌داری امریکا به تحقیق درباره قانونی بودن یا نبودن هزینه‌هایی پرداخت که سازمان منافقین به فهرست طویلی از سیاستمداران امریکایی برای سخنرانی در مراسم‌هایش پرداخت می‌کرد. به سبب آنکه منافقین در آن زمان هنوز در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار داشت، دریافت پول از آن، خلاف قوانین امریکا محسوب می‌شد.

جولیانی بین سال‌های 2011 و 2012 چندین سخنرانی در حمایت از خروج منافقین از فهرست سازمان‌های تروریستی وزارت خارجه امریکا انجام داد. وی همچنین مارس 2013 در پاریس در یک سخنرانی در کنار سرکرده این گروهک تروریستی، مریم رجوی، قرار داشت.

در همان ماه، تحقیقات خزانه‌‌داری امریکا درباره پول‌های پرداختی به سیاستمداران این کشور علنی شد. این تحقیقات نشان می‌داد «اد رندل»، فرماندار وقت پنسیلوانیا به خاطر انجام فعالیت‌هایش در حمایت از منافقین به دادگاه احضار شده است. واشنگتن‌‌پست نوشت «رندل» به خاطر حضور در یکی از تظاهرات‌های این گروه، مبلغ 20 هزار دلار دریافت کرده است. درباره اینکه منشأ این پول‌ها از کدام منبع بود، برآوردهای مختلفی وجود داشت، اما به نظر می‌رسید که در این میان رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی در رتبه اول قرار داشتند.

زمانی اهمیت این پشتیبانی روشن شد که در جریان تحقیقات پیرامون ترور دانشمندان هسته‌ای ایران آشکار شد رژیم صهیونیستی از برخی مرتبطان این گروه در ایران به عنوان بازویی جهت انجام این ترورها استفاده کرده است. حالا و پس از انتخاب دونالد ترامپ به سمت ریاست جمهوری امریکا دور جدیدی از تکاپوها آغاز شده است تا این گروهک تروریستی به صورت تصنعی بار دیگر مطرح شود.

‌‌  

حامیان منافقین در فهرست دوستان ترامپ

انتخاب ترامپ به واسطه‌ محبوبیت برخی از حامیان و پشتیبانان منافقین در نزد دولت فعلی امریکا این گمانه را تقویت کرده است که در آینده نزدیک تلاش خواهد شد از این گروهک به عنوان ابزاری برای اعمال فشار بر ایران استفاده شود.

رودی جولیانی و نیوت گینگیریج که سال هاست به عنوان حامی منافقین در مراسم مختلف این گروهک حضور می‌یابند، از شخصیت‌های نزدیک به ترامپ محسوب می‌شوند. جولیانی در سخنان خود از این گروهک به عنوان نماینده واقعی ملت ایران نام برده است. گینگیریج نیز در گردهمایی چندی پیش این گروهک در پاریس شرکت کرده بود.

نکته جالب اینجا بود که کن بلکول از تحلیلگران راستگرای امریکایی که در این نشست حضور داشته، با انتشار تصویری از گینگیریج از او به عنوان یک گزینه خوب برای پست معاونت رئیس‌جمهور یا وزارت خارجه امریکا یاد کرد، چراکه او تهدید ایران را درک کرده است. شاید از همین رو بود که وی به عنوان یکی از کاندیداهای وزارت امورخارجه امریکا معرفی شد اما در نهایت این خود وی بود که از این سمت استعفا داد.

شاید جدیدترین تلاش‌ها را در این مسیر باید نامه جدیدی دانست که برخی شخصیت‌ها و از جمله شورای ملی به اصطلاح مقاومت ایران خطاب به دونالد ترامپ منتشر کرده‌اند. در این نامه آمده است: ما امیدواریم که تحت رهبری شما، امریکا به مردم ایران کمک کند تا کشور خود را از رژیم کنونی ایران که طی چهار دهه گذشته در قدرت بوده است باز پس بگیریم. شورای ملی مقاومت ایران (NCR) در سال ۱۳۶۰ توسط مسعود رجوی، رهبر منافقین تاسیس شد.

حالا سؤال اینجاست که این روند قرار است به کجا بینجامد و موضع نظام جمهوری اسلامی ایران در مقابل این پدیده جدید چه می‌تواند باشد.

‌  

ضرورت ارسال پیام قاطع به حامیان منافقین

این مسئله که منافقین بتواند هرگونه تهدیدی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران را عملی کند، به دور از واقعیت است و حتی تحلیلگران غربی نیز بر این نکته اذعان دارند که گروهک منافقین فاقد هر گونه پایگاه مردمی و حمایت داخلی در ایران است. این نکته حتی در تحقیق جامعی که اندیشکده بروکینز در خصوص راه‌های سرنگونی نظام جمهوری اسلامی ایران در سال 2009 منتشر کرد نیز آمده است.

با این حال این احتمال بعید نیست که غربی‌ها با استفاده از منافقین و فراهم آوردن فضایی تحت لوای آزادی سیاسی این امکان را فراهم کنند که این گروهک به انجام عملیات‌های ایذایی در داخل کشور بپردازد. تجربیات گذشته به خوبی نشان می‌دهد که منافقین در برخی از شرایط خاص می‌توانند به برخی اقدامات ایذایی با ماهیت امنیتی دست بزنند.  با درک این شرایط و احتمال جهت‌گیری برخی از مقامات دولت ترامپ به نظر می‌رسد که دولت و به خصوص وزارت امورخارجه با فراهم آوردن یک دیپلماسی فعال عمومی ماهیت واقعی این گروه را به مردم دنیا معرفی کند. از سوی دیگر باید هشداری روشن به برخی از حامیان این گروهک از جمله کشورهای غربی داده شود که فراهم آوردن تضعیف امنیت داخلی از طریق حمایت از منافقین می‌تواند تبعات سنگینی برای عاملان آن باشد.

سؤال اینجاست که این مسئله تا چه اندازه مورد توجه وزارت امورخارجه یا  دستگاه‌های مرتبط است.