موضع منفعلانه سیاست خارجی دولت در مقابل فرمان ترامپ

گروه سیاسی- جزئیات جدید از محدودیت‌های  ترامپ برای مهاجران 6 کشور به آمریکا نشان می دهد شهروندان دارای تابعیت دوگانه هم مشمول محدودیت‌های رئیس جمهور جدید آمریکا می‌شوند

 

به گزارش افکارنیوز، حتی اتباع کشورهای ممنوعه با گذرنامه‌ کشورهای ثالث هم حق ورود به آمریکا را ندارند.

 

فرمان اخیر ترامپ دقیقا تحقیر ایرانی ها را در پی دارد و آمریکایی ها که عناد و دشمنی با ملت ایران را بارها ثابت کرده اند همین روند را باز هم ادامه می دهند، اما جالب اینجاست محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان در واکنش به ترامپ در توییتر نوشت:بر خلاف آمریکا، تصمیم‌های ما معطوف به گذشته نیست. از تمام کسانی که روادید معتبر ایران دارند با آغوش بازاستقبال می‌کنیم.

در واکنش ظریف هیچ مقابله ای با آمریکایی ها دیده نمی شود و به نظر می رسد وی بازهم با دیپلماسی لبخند می خواهد این موضوع را حل کند.

به راستی دولتی ها که ادعای بازگشت اعتبار به پاسپورت ایرانی را داشتند چرا سکوت کرده اند؟ چرا آقای روحانی موضع محکمی در مقابل ترامپ نمیگیرد و همچنان موضعی منفعالانه در مقابل آمریکایی ها وجود دارد.

فواد ایزدی کارشناس مسایل سیاست خارجی و آمریکا در این خصوص معتقد است: آقایانی که مدعی متخصص بودن در سیاست خارجی بودند و عنوان می‌کردند ما جایگاه پاسپورت ایرانی را به جای خودش برمی‌گردانیم، در نهایت این مسیری را که می‌بینیم رفتند؛ اینها باید از اتفاقات اخیر درس بگیرند و بیداری درباره آنها اتفاق بیفتد، امیدواریم با این حرکت‌هایی که آمریکا انجام می‌دهد افرادی که خواب هستند بیدار شوند.

تنها واکنش حسن روحانی به فرمان ترامپ در توییتر بود که نوشت: بیایید به فرهنگ همسایگی کمک کنیم نه اینکه بین ملت‌ها دیوار بکشیم. بیایید فراموش نکنیم برای دیوار برلین چه اتفاقی افتاد.

دولت پاسخ دهد که مقاومت در برابر زیاده خواهی ها و زورگویی های آمریکا کجای سیاست خارجی دولت دیده می شود در حالی که مردم انتظار دارند موضعی مقتدرانه از مسوولان سیاست خارجی ببینند اما همچنان برخی ها در داخل نمی خواهند خم به ابروی آمریکایی ها وارد شود.


مصطفی حسینی