قاسمی:  سیاست‌های دولت آمریکا موقتی است

بهرام قاسمی در پاسخ به سوالی پیرامون وضعیت تیم های ورزشی پس از لغو صدور روادید برای ایرانیان توسط آمریکا اظهار داشت: متاسفانه اعضای تیم تیراندازی کشورمان موفق به دریافت ویزای ورود به آمریکا نشدند و قرار بر این بوده که مسائل ورزشی از مسائل سیاسی جدا باشد؛ همچنین بیانیه ممنوعیت حضور شهروندان و ورزشکاران ایرانی در کشور آمریکا به کمیته مخصوصی که در وزارت خارجه مستقر است، ابلاغ شدکه این کمیته با حضور سایر نهادها و ارگان‌های ذیربط تشکیل می‌شود.  

وی در خصوص وضعیت حضور ورزشکاران آمریکایی در کشورمان گفت: درخواست ما برای ممنوعیت حضور ورزشکاران آمریکایی در مسابقات کشتی کرمانشاه، به این کمیته ارجاع شده و منتظر نظر نهایی این کمیته هستیم و با ابلاغ نظر نهایی این کمیته تخصصی، وزارت امور خارجه آن را رسانه‌ای خواهد کرد. 

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان داشت: بحث مقابله به مثل به گونه ای که بخواهیم عینا رفتار طرف مقابل را انجام دهیم مطرح نیست و ایران با توجه به سیاست‌های طرف مقابل و در راستای منافع ملی، تصمیماتی را اتخاذ می‌کند. 

وی در خصوص عدم حضور ورزشکاران کشورمان در رویارویی با ورزشکاران رژیم صهیونیستی، عنوان کرد: در خصوص رژیم صهیونیستی باید گفت که به دلیل اینکه دولت نامشروعی بوده و توسط ما قابل شناسایی نیست، قطعا هیچ ارتباطی چه در عرصه ورزش و چه در سیاست نخواهد بود و ارتباطات سیاسی و ورزشی تنها با کشورهای مشروع و مستقر که به رسمیت شناخته می‌شوند، اجرایی است. 

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص حضور وزیر امور خارجه فرانسه در ایران، اظهار داشت: فرانسه کشور مهمی در اروپا است و روابط ایران و فرانسه یک رابطه کهن و چند صد ساله است. 

وی افزود: ویژگی مهم این سفر تنها به دلیل حضور وزیر خارجه فرانسه در تهران نیست بلکه با توجه به اینکه مسئولیت کمیسیون مشترک اقتصادی این دو کشور، به عهده وزرای خارجه ایران و فرانسه است،در این سفر مقرر شده تا کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و فرانسه در تهران برگزار شود و در گذشته چنین کمسیونی وجود نداشت.این سفر  با توجه به همراهی تعداد زیادی از صاحبان صنایع و نمایندگان بنگاه‌های اقتصادی فرانسه که وزیر خارجه این کشور را همراهی می‌کنند، از اهمیت دوچندانی برخوردار است. 

قاسمی پیرامون اظهارات سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه در مورد علت حضور وزیر خارجه این کشور در ایران و دیدار با برخی گروه ها گفت: تا کنون صحبتی پیرامون این موضوع نشنیده‌ام اما قطعا هیچ دولت و ملتی حق دخالت در امور داخلی کشور را نخواهد داشت و ما به عنوان کشور مستقلی که به آن افتخار می‌کنیم، حق دخالت سایر کشورها در امور داخلی کشورمان را نخواهیم داد و بعید است دولت فرانسه با شناختی که از ایران دارد، چنین موضوعی را مطرح کرده باشد. 

 وی با اشاره به ظرفیت‌های بالقوه ایران و فرانسه برای همکاری در زمینه های متفاوت اظهارداشت: این موضوع می‌تواند یک اقتصاد مکمل را در حوزه‌های تجاری و بازرگانی ایجاد و روابط پیشین را گسترده‌تر کند و در حوزه‌های اقتصادی، علمی و فرهنگی نیز امکان ایجاد زمینه‌های لازم وجود داشته و احتمالا در خلال این سفر امکان توافق برای امضای تعدادی سند وجود دارد زیرا طرف فرانسوی نیز از ظرفیت‌های اقتصادی، بازرگانی، فنی و علمی ایران در مقایسه با سایر کشورهای منطقه به خوبی آگاه است. 

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان افزود: این دیدار فرصتی است تا پیرامون مسائل سیاسی میان دو کشور ایران و فرانسه و نیز مسائل مهم منطقه به خصوص در حوزه مسائل سوریه، لبنان، یمن، عراق و سایر مسائل مهم منطقه که در حال وقوع است بحث و تبادل نظر شود. 

قاسمی افزود: در این سفر با توجه به جایگاه فرانسه در اتحادیه اروپا که همواره سیاست ‌های مستقلانه‌ای را از گذشته داشته، می‌توان رایزنی‌های مختلفی در خصوص وضعیت فعلی اتحادیه اروپا و اروپای آینده و نیز معضلاتی که امروزه اروپا با آن مواجه است انجام داد و همچنین پیرامون چالش‌های پیش روی جهان و همچنین مسائل بین‌المللی رایزنی‌های گوناگونی را انجام دهیم و وزارت خارجه فرانسه فرصت خوبی خواهد داشت که در این سفر با مقامات عالی رتبه ایرانی رایزنی‌های لازم را اعم از سطح پارلمانی و دولت داشته باشد. 

وی  در رابطه با سیاست های کلی دولت جدید آمریکا عنوان کرد: من فعلا در این خصوص صحبت نخواهم کرد زیرا فکر میکنم اتخاذ این گونه تصمیمات غیر کارشناسی بوده و می‌تواند دچار تغییر شود و این گونه تصمیمات، سیاست‌های مقطعی و موقتی است که به کمک رایزنی‌های کارشناسی و حرفه‌ای‌تر می‌تواند احتمالا تصحیح شود. 

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در پایان تاکید کرد: این سیاست‌ها چه در مورد ایران و چه در مورد سایر کشورها نمی‌تواند اجرایی و عملی شود و واقعیت‌های روشنی که در جهان وجود دارد، به خصوص برای کشوری همچون ایران که چنین برخوردی با اتباع آن که در آمریکا زندگی می‌کنند و جزئی از جوامع فهمیده هستند عملی نیست بنابراین باید صبر کرد تا مباحث فعلی تغییر کرده و وارد مباحث جدید شویم.