مقام فرانسوی در تهران: احترام به برجام برای ما مهم است

ژان مارک آیرو وزیر خارجه فرانسه که صبح امروز (سه‌شنبه) به همراه محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان برای شرکت در نشست مشترک اقتصادی ایران و فرانسه به اتاق بازرگانی ایران رفته بود، اظهار داشت: برگزاری این نشست خواست روسای جمهور دو کشور بوده که در سفر رئیس‌جمهور ایران به پاریس در خصوص آن توافق شده بود.

وی با تاکید بر اهمیت این نشست افزود: ما می‌خواهیم همکاری دراز مدتی را در زمینه‌های ریلی، بندری، هواپیمایی و انرژی با ایران داشته باشیم.

وزیر امور خارجه فرانسه ادامه داد: از زمان امضای توافق وین به صورت قوی بر روی این همکاری‌ها کار شده است و پس از برجام وارد مرحله جدیدی شدیم.

آیرو با تاکید بر اینکه احترام به برجام برای فرانسه بسیار مهم است، عنوان کرد: بعد از برجام همکاری‌های زیادی بین ایران در زمینه کشاورزی و راه و همکاری‌های علمی صورت گرفته است.

* تاکید بر گسترش همکاری‌های علمی 

وی با تاکید بر گسترش همکاری‌های علمی بین دو کشور گفت: ایران در دنیا در زمینه علمی بسیار خوشنام است و ما می‌خواهیم بین دانشگاه‌های ایران و فرانسه روابط گسترش پیدا کند.

وزیر امور خارجه فرانسه با اشاره به دیدار وزیر امور خارجه علوم فرانسه با همتای ایرانی خود و به امضای 17 توافقنامه بین دو کشور در زمینه همکاری‌‌های علمی اظهار داشت: اطمینان دارم که این توافقنامه‌ها اجرا خواهد شد و این امر به بهبود روابط دو کشور کمک خواهد کرد.

آیرو با بیان اینکه این همکاری‌ها به نفع هر دو کشور است، تاکید کرد: ما شرکای کمی را داریم که با این سرعت توانسته باشیم با آنها همکاری کنیم و وزاری ما با اتحاد و اراده قوی این امر را پیگیری کردند و این اراده همچنین در طرف ایرانی نیز وجود دارد.

* افزایش 200 درصدی همکاری‌های اقتصادی ایران و فرانسه

وی با اشاره به افتتاح دفتر بیزینس‌‌فرانس در ایران در سال 2015 عنوان کرد: روابط‌ اقتصادی ایران و فرانسه بیش از 200 درصد افزایش یافته است و پژو، ایران خودرو و سایپا توانسته‌اند همکاری‌هایی را در زمینه خودرو انجام دهند و رنو نیز به این همکاری‌ها پیوسته‌ است.

وزیر امور خارجه فرانسه با اشاره به خرید ایران از ایرباس گفت: اولین فروند از 100 خرید ایران از ایرباس به تازگی تحویل داده شد و من برخی از ایرانیان را دیدم که گفتند ما سوار این هواپیما شده‌ایم و بسیار خوشحال بودند، امیدوارم که بتوانیم قراردادهای دیگر در این زمینه را نیز به سرعت اجرایی کنیم.

آیرو با اشاره به همکاری‌های کمپانی توتال با ایران اظهار داشت: توتال جزو اولین شرکت‌های اروپایی است که خرید نفت خام از ایران را آغاز کرده است.

* آمادگی فرانسه برای همکاری با ایران در زمینه انرژی‌های پاک

وی همچنین به با اشاره به امضای توافقنامه آب و هوای در پاریس ایران را همکاری مهم در این زمینه نامید و ادامه داد: همکاری در زمینه آب و هوا بسیار با اهمیت است و ما می‌توانیم بیش از این در این زمینه با ایران همکاری داشته باشیم و فرانسه در این زمینه تخصص دارد و آمادگی داریم در زمینه انرژی‌هالی پاک با ایران همکاری کنیم.

وزیر امور خارجه فرانسه با اشاره به همکاری‌های ایران و فرانسه در زمینه‌های مختلف راه آهن، بندر و... از امضای توافقنامه‌ای برای بازسازی فرودگاه مشهد توسط فرانسه خبر داد و افزود: موضوعات دیگر از جمله موضوعاتی در زمینه سلامت و تکنولوژی‌های اطلاعاتی نیز از جمله زمینه‌های همکاری دو کشور است.

آیرو با اشاره به کمپانی‌های فرانسوی که به همراه وی به ایران آمده اند گفت: امیدوارم این موسسات بتوانند با ایران همکاری داشته و راه را به دیگران نشان دهند.

* تلاش فرانسه برای رفع موانع بانکی

وی با تاکید بر اینکه همکاری ایران و فرانسه آینده خوبی را خواهد داشت، خاطرنشان کرد: موانع بانکی مشکلی اساسی است و زمان مناسبی است که من بگویم که فرانسه چقدر پشتیبانی می‌کند تا این روند سریع‌تر به صورت نرمال درآید.

وزیر امور خارجه فرانسه با بیان اینکه قول داده‌ایم که برای صادرات به ایران گارانتی بدهیم، اظهار داشت: فرانسه جزو اولین کشورهای اروپایی بود که سیستم گارانتی را آزاد کرد. 

آیرو با اشاره به اعتماد دولت فرانسه به ایران در زمینه تجارت عنوان کرد: راه‌های مختلفی را اجرا می‌کنیم تا بتوانیم بانک‌های بیشتری را در زمینه همکاری با ایران فعال کنیم.

وی با بیان اینکه موسسات ما فکر می‌کنند که دسترسی به بازارهای ایران پیچیده است، گفت: ما این را به صورت شفاف می‌توانیم به شما بگوییم. باید کمی شتاب تصمیمات بیشتر شود و قفل‌های مالی در یک منطق برد برد بین ایران و فرانسه برداشته شود.