انتقاد یک نماینده از واکنش وزارت خارجه به ترامپ

جت‌الاسلام علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات و عضو هیأت رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به دستور تحقیرآمیز رئیس‌جمهور جدید آمریکا علیه ملت ایران مبنی بر محدودیت در صدور روادید، اظهار داشت: به نظر می‌رسد یک نوع تناقض در تصمیمات و حداقل اعلام تصمیمات دولتمردان ما وجود دارد.

وی افزود: از یک طرف وزارت خارجه می‌گوید ما اقدام متقابل داریم یعنی آمریکایی‌ها را راه نمی‌دهیم. اینکه واضح است ما سال 57 آمریکایی‌ها و مستشاران آنها را بیرون کردیم نه اینکه طی این سال‌‌ها اتفاق افتاده باشد. آنها که به اینجا نمی آمدند که اقدام متقابلی صورت گیرد؛ پس اقدام متقابل در این میان چه معنایی دارد؟

نماینده مردم محلات در مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح کرد: ما نزدیک پنج میلیون ایرانی در خارج از کشور داریم اما سوال اینجاست مگر چند میلیون آمریکایی در ایران حضور دارند؟ ما می‌دانیم که صدها هزار بلکه بالای میلیون نفر جمعیت ایرانی ساکن آمریکا هستند که مشکلاتی برای تردد آنها به وجود آمده است.

وی بر همین اساس اضافه کرد: در همین بحث هم تناقض وجود دارد که از یک طرف وزارت امور خارجه کشورمان این تصمیم (اقدام متقابل) را اعلام کرده و از طرف دیگر ما می‌بینیم که وزارت نفت یک تصمیم متفاوتی را مطرح می‌کند که ما پذیرای فعالان عرصه نفت آمریکایی در کشور هستیم. اینها را چطور می‌توان توجیه کرد؟ به نظر می رسد باید در داخل دولت یک هماهنگی بیشتری حداقل برای اعلام تصمیمات وجود داشته باشد. 

این نماینده در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: این نوع اظهارنظرها نشان می‌دهد که یک نوع ناهماهنگی جدی در این مسائل وجود دارد مانند مباحث اقتصادی؛ در بخش آمارهای اقتصادی ما می‌بینیم که در مواردی مانند بیکاری، رونق اقتصادی، تورم و دیگر بخش‌ها هر مسئولی یک آمار متفاوت از خود ارائه می‌دهد و این واقعا عجیب و غریب است.  کار به جایی رسیده که انسان نمی‌داند به کدامیک از این آمار اعتماد کند و کدامیک را بپذیرد.

وی همچنین عنوان کرد:‌ ضد و نقیض اظهارات دولتمردان درباره لغو صدور روادید هم یک نمونه از همان آمارهاست که در آن ناهماهنگی فوق‌‌العاده‌ای وجود دارد و این نشان می‌دهد که آمارها گاهی واقعی نیست. اگر آمار واقعی باشد تا این اندازه تفاوت در ارائه آمار نباید وجود داشته باشد نه اینکه هر مسئولی برای خود یک آمار ارائه دهد. 

سلیمی ادامه داد: سوال اساسی این نبوده که ما آمریکایی‌ها را به ایران راه می‌دهیم یا خیر بلکه مسئله اصلی این است که این اقدام (لغو صدور روادید برخی کشورها) نقض برجام هست یا خیر و چرا دولت بر اساس قانون اقدام متقابل در نقض برجام عمل نمی‌کند؟ این موضوع نباید افکار عمومی را سردرگم کند. اینها در حقیقت آدرس غلط دادن به افکار عمومی است.

سلیمی در خاتمه یادآور شد: اصل قصه این است که طبق اظهارنظر مسئولان این اتفاق (لغو صدور روادید برای برخی کشورها از جمله ایران) نقض برجام است و باید بر اساس قانون اقدام متقابل کنند اما ما تاکنون درباره اقدام دولت برای رفتار متقابل چیزی ندیدیم یعنی نه تنها اقدام عملی و متقابل ندارند بلکه علی‌رغم نقدهای مکرر با و به صورت یکطرفه پیچ و مهره‌های صنعت هسته‌ای را با سرعت هر چه بیشتر در حال باز کردند هستند.