وعده‌ دولت در تامین اشتغال محقق نشده است

محسن بیگلری نماینده مردم سقز و بانه با اشاره به فاجعه مرگ 5 کولبر در زیر آوار بهمن گفت: این فاجعه جای گله‌مندی از مسئولان دولتی دارد، ما بارها نسبت به این موضوع تذکراتی کتبی و شفاهی به وزیر کشور داده‌ایم.

 

نماینده مردم سقز و بانه با بیان اینکه سوالی در این رابطه پیش از حادثه کولبران در زیر بهمن از رحمانی‌فضلی پرسیده‌ بودم، تصریح کرد: قرار است وزیر کشور برای پاسخ به این پرسش در کمیسیون شوراها یا امنیت ملی حضور یابد.

 

وی ادامه داد: اگر بخواهیم این فاجعه را با حادثه پلاسکو مقایسه کنیم، می‌گویند چرا در پلاسکو شهرداری پیش از حادثه اقدامی نکرده و هیچ فشاری به مالک برای بازسازی نیاورده است و در حال حاضر به دیگر ساختمان‌ها و پاساژ‌ها تذکر می‌دهند تا دیگر این فاجعه تکرار نشود.

 

عضو هیئت رئیسه کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تأکید کرد: امروز که چند خانواده داغدار و بی‌سرپرست شده‌اند ما انتظار داریم دولت برای رسیدگی به این امر ورود کرده و مشکل را حل کند اما امیدی به ورود و اقدام دولت برای حل مشکل کولبران نداریم.

 

بیگلری اظهار داشت: دولت می‌تواند با استفاده از خود کولبران و حتی دریافت مبالغی جاده‌هایی را برای آنها در نظر بگیرد و جایگاه موتوری برایشان احداث کند، چه میزان فاجعه انسانی باید در این میان به وجود بیاید تا دولت بخواهد قدمی بردارد؟

 

نماینده مردم سقز و بانه اذعان داشت: یک انسان به چه حدی از ناچاری در زندگی خود رسیده که حاضر است 3 برابر وزنش را در کوهستان و در شرایط بد آب و هوایی بر دوش بگیرد؛ پیر، جوان و دانش آموز که از ناچاری به کولبری پناه آورده‌اند تنها به دنبال داشتن شغلی برای تعیین معیشت زندگی‌شان هستند.

 

وی با اشاره به سختی کار کولبران در مرزهای کشور گفت: روستاهایی با داشتن 15 کیلومتر فاصله از مرز می‌توانند مجوز کولبری داشته باشند و مردم بیچاره مرزنشین تنها آرزویشان این است که در چنین روستاهایی باشند که بتوانند با گرفتن مجوز کولبری کنند، اوج بیکاری در کردستان و آذربایجان غربی کولبری را به عنوان یک آرزو برای جوانان این شهر بوجود آورده است. 

 

عضو هیئت رئیسه کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه مشخص نیست آمارهایی که رئیس جمهور درباره رفع بیکاری بیان می‌کند در کدام شهرها وجود دارد، تصریح کرد: در کردستان اقدامات زیادی برای حل مشکل بیکاری انجام نشده و انتظار داریم دولت با انجام اقداماتی از وقوع چنین حادثه‌هایی در مرزها جلوگیری کند.

 

نماینده مردم سقز و بانه بیان داشت: با وجود این رکود در بازار اگر دولت نخواهد سرمایه‌گذاری کرده و ورود کند هیچ امیدی به ایجاد اشتغال در شهرهای استان‌های مرزی وجود ندارد، چرا تنها در زمان انتخابات چنین شعارهایی را می‌دهند و بعدا فراموش می‌شود؟

 

 

 وی ضمن تسلیت به خانواده‌های کولبران جان باخته زیر آوار بهمن اظهار داشت: دولت می‌تواند با ساماندهی کولبری و ایجاد اشتغال و نحوه تردد اشخاصی که از روی ناچاری روی به شغل کولبری آورده‌اند کمی مشکل را مرتفع کنند زیرا با این روند کرامت انسانی زیر سوال می‌رود.