آمریکایی‌ها با وقاحت تمام در برجام بدعهدی می‌کنند

محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس به اقدامات اخیر آمریکا در تحریم 12 شرکت و 133 ایرانی به بهانه فعالیت موشکی ایران واکنش نشان داد.

 

**گسست اتحادیه 

 

وی افزود: اقدامات اخیر ترامپ بسیار مهم است که دستگاه دیپلماسی ما باید با دقت به آن توجه کند.

 

پور ابراهیمی با بیان اینکه مواضع و اقدامات اخیر ترامپ باعث گسست در اتحادیه اروپا شده است، افزود: این مسئله نباید مانع اقدامات جمهوری اسلامی ایران در موضوع برجام شود بنابراین دستگاه دیپلماسی باید  به سرعت موضوعات اخیر را پیگیری کند.

 

**انفعال طولانی

 

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه وزارت خارجه باید مسئله تعهدات طرف غربی در برجام را رصد کند، تأکید کرد: معتقدم دستگاه دیپلماسی ما در مقابل نقض یک جانبه برجام در حوزه توافقات متقابل، منفعلانه عمل می‌کند البته وزارت امور خارجه بخشی از مسائل را در داخل کشور بررسی کرده که اقدامات خوبی هم است اما موضوع اصلی، اقدامات برون مرزی است که باید منجر به فرصتی برای احقاق حق ایران شود.

 

**وزارت خارجه حتی تلاشی برای برگزاری یک نشست با نمایندگان 5+1  نمی کند

 

پورابراهیمی اظهار داشت: تاکنون از وزارت امور خارجه درباره مسائل برون مرزی اجرای برجام اقدامی مشاهده نشده است و مسئولین حتی تلاشی برای برگزاری یک نشست با نمایندگان 1+5 منهای آمریکا نداشتند، باید بدانیم مثلا اگر تاکنون ما تصمیمی درباره فردو و نطنز می گرفتیم که مغایر با تعهداتمان در توافق بود، اینک مذاکرات روند دیگری را داشت. بنابراین بنده معتقدم وزارت امورخارجه درباره اقدامات طرف مقابل علیه ایران منفعلانه عمل کرده و این مسئله به هیچ وجه قابل قبول نیست.

 

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تأکید کرد: امروز بهترین زمانی است که وزارت خارجه می تواند خواستار تشکیل جلسه شورای امنیت سازمان ملل درباره بدعهدی آمریکا در برجام شود، تا کشورهای عضو پاسخگوی رفتار آمریکا در برجام باشند.

 

پورابراهیمی با بیان اینکه نقض برجام در تمدید قانون داماتو کاملا محرز بود، تأکید کرد: وقتی وزارت خارجه این گونه مسائل را به درستی پیگیری نکند قطعا آنها مصوبات جدید علیه ما صادر خواهند کرد و گام به گام به جلو پیش خواهند آمد.

**سکوت اروپا

 

وی ادامه داد: درحال حاضر آمریکایی‌ها با وقاحت تمام در برجام بدعهدی می‌کنند و اروپایی‌ها هم کاری انجام نمی‌دهند که اگر این روند ادامه پیدا کند تمام تلاش‌های منتهی به برجام به هدر خواهد رفت.

 

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه تحریم‌ 12 شرکت و 133 فرد در شرایط فعلی چه هزینه‌های اقتصادی می‌تواند برای ایران درپی داشته باشد، گفت: قطعا این مسئله هزینه‌های اقتصادی در پی دارد اما مسئله مهم این است که آمریکا نه تنها تحریم‌های قبلی را برنداشته که تحریم‌های جدید هم وضع می‌کند که این موضوع برای ما قابل قبول نیست و وزارت خارجه باید از این مسائل حفاظت کند.

**شور مجلس

 

پورابراهیمی در پایان تأکید کرد: نمایندگان مجلس انفعال وزارت‌خارجه در برخورد با بدعهدی‌های آمریکا در برجام را پیگیری می‌کنند که انشاالله هفته آینده در این رابطه در مجلس مذاکراتی انجام خواهند داد.