هیئت رئیسه مجلس معطلی استیضاح آخوندی را به گردن کمیسیون عمران انداخت/ مقصر معطلی از زبان سخنگو

گروه سیاسی- اکبر رنجبرزاده نماینده اسدآباد در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار افکارنیوز با اشاره به معطلی 2 ماه و نیم استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی گفت: هیئت رئیسه مجلس هیچ نقشی در معطلی استیضاح آخوندی ندارد. اینکه کمیسیون عمران مجلس 2 ماه استیضاح را در دستور کار قرار نداد و نشست میان وزیر و نمایندگان را برگزار نکرد، به هیئت رئیسه مجلس چه ربطی دارد؟.

وی با بیان اینکه در به تاخیر افتادن این استیضاح قصوری متوجه هیئت رئیسه مجلس نیست، گفت: هیئت رئیسه مجلس هیچ حق و وظیفه ای برای توقف و به تاخیر انداختن استیضاح ندارد.

مسئول امور استیضاح ها در هیئت رئیسه مجلس افزود: استیضاح هر وزیری که حداقل 10 امضا داشته باشد، در مجلس قابل طرح است و هر استیضاحی که به هیئت رئیسه تحویل شود ما بلافاصله آنرا به کمیسیون تخصصی مربوطه ارجاع خواهیم داد.

رنجبرزاده گفت: استیضاح وزیر راه و شهرسازی در روز یکشنبه 14 آذر ماه تحویل هیئت رئیسه شد که ما هم همان زمان به کمیسیون عمران مجلس ارجاع دادیم و از کمیسیون خواستیم تا این استیضاح را بررسی کند.

وی گفت: اینکه کمیسیون عمران 2 ماه استیضاح را معطل کرده، ربطی به هیئت رئیسه مجلس ندارد و کمیسیون باید در این زمینه پاسخگو باشد.

دبیر هیئت رئیسه مجلس با بیان اینکه ظاهرا اختلافی بین نمایندگان متقاضی استیضاح و وزیر در نحوه حضور برای  نشست مشترک وجود داشته، گفت:  قرار بود نشست مشترک میان وزیر و نمایندگان در کمیسیون عمران در روز یکشنبه دهم بهمن برگزار شود اما ظاهرا از وزیر برای حضور در نشست دعوت نشد و گزارش کمیسیون مبنی بر عدم حضور وزیر و اصرار بر استیضاح به هیئت رئیسه ارسال شد اما هیئت رئیسه این طرح را مجددا به کمیسیون عودت داد.

رنجبرزاده اضافه کرد: غیر از این یک مورد، هیئت رئیسه هیچ نقشی در معطلی استیضاح آخوندی نداشته است.

وی تاکید کرد: هیئت رئیسه مجلس از استیضاح وزرا استقبال نمی کند و نقش تشویق کنندگی هم در این زمینه ندارد اما مانع این حق قانونی نمایندگان هم نمی شود.

اظهارات رنجبر زاده در حالی صورت می گیرد که برخی از نمایندگان معتقدند هیئت رئیسه مجلس در خصوص استیضاح آخوندی کارشکنی می کرد.

بعنوان علیرضا بیگی نماینده تبریز، اسکو و آذرشهر که یکی از طراحان اصلی این استیضاح است در این زمینه می گوید: متاسفانه هیئت رئیسه مجلس در مقابل اقدام قانونی نمایندگان برای استیضاح این وزیر کارشکنی می کنند و آنرا در صحن مجلس مطرح نمی کردند.

وی با اشاره به عودت مجدد طرح به کمیسیون گفت: بجای اعلام وصول استیضاح، آنرا مجددا به کمیسیون عودت داد که این اقدام باعث شرمساری است و نمونه دیگر از مقاومت و کارشکنی هیئت رئیسه در برابر این خواست قانونی نمایندگان است.

بیگی حتی معتقد است که عدم برگزاری جلسه از سوی کمیسیون عمران بین نمایندگان متقاضی و وزیر، متاثر از فشار هیئت رئیسه مجلس بود.

همچنین حجت الاسلام و المسلمین حسن نوروزی نماینده رباط کریم معتقد است که دست هایی در کار بود تا استیضاح آخوندی به تعویق بیافتد و در صحن مجلس مطرح نشود.

وی تعویق استیضاح را یک خیانت دانست و گفت: کسانی که چنین خیانتی را انجام می دهند و استیضاح را به تعویق می اندازند به رای مردم حوزه انتخابیه شان خیانت می کنند.

نوروزی با بیان اینکه آقایان در هیئت رئیسه و همچنین در مجلس قسم یاد کردند که به آئین نامه وفادار باشند، افزود: تعویق استیضاح آخوندی خلاف آئین نامه داخلی مجلس است و زیر سوال بردن سوگندی است که آقایان خوردند. تعویق این استیضاح همچنین خیانت به اصل اعتماد ملی است.

پنجم آذر در پی تصادف قطار سمنان - مشهد با قطار تبریز - مشهد در ایستگاه هفت خوان سمنان 49 مسافر زائر امام رضا(ع) در آتش سوختند و جزغاله شدند.

روز یکشنبه 14 آذر طرح استیضاح این وزیر با 84 امضا تحویل هیئت رئیسه مجلس و به کمیسیون عمران ارجاع شد.

کمیسیون موظف بود ظرف 10 روز نشستی میان نمایندگان متقاضی استیضاح و وزیر برگزار و نتیجه را به هیئت رئیسه مجلس اعلام کند ام بیش از 2 ماه این استیضاح به تعویق افتاد.

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی تا کنون 2 بار در معرض استیضاح قرار گرفت. یک بار در مجلس نهم و این بار در مجلس دهم.

این استیضاح در جلسه دیروز سه شنبه مجلس اعلام وصول شد و در دستور کار روز یکشنبه مجلس قرار دارد.

علیرضا تهرانی