توضیحات عارف درباره کاندیدای اصلاح طلبان در انتخابات

محمدرضا عارف رئیس شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان صبح امروز (پنجشنبه) در کنگره حزب ترقی ایران در تهران با اشاره به طرح فراکسیون امید برای برخورد با برهم زنندگان مجالس رسمی کشور اظهار داشت: پیام این طرح این است که هیچ‌کس حق ندارد هیچ برنامه مجوزداری را لغو کند و این جرم تلقی می‌شود.

وی در این جال خاطرنشان کرد که متن فعلی طرح پیش‌نویس است و متن نهایی طرح توسط حقوقدانان مجلس طراحی شده و اگر آئین‌نامه داخلی مجلس اجازه دهد می‌توان متن نهایی را جایگزین پیش‌نویس کرد.

رئیس شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان با اشاره به برخی انتقادات از طرح فراکسیون امید در فضای مجازی اظهار داشت: من برای همه دلسوزان و منتقدان احترام قائل هستم. این طرح فعلا در حد یک پیش‌نویس است. در کمسیون‌های تخصصی نظرات و انتقادات دریافت و اصلاح می‌شود.

رئیس فراکسیون امید درباره انگیزش تبیین این طرح گفت: برخی‌ها خودسر جلسات و هم‌اندیشه‌های قانونی مجوزدار و حتی مراسم عرفی و مسجدی را بهم می‌ریختند و تشخیص می‌دادند که قیم و محور عالم هستند. بنابراین دوستان حقوقی مجلس از هر 2 جناح تأکید داشتند که چنین اقدامات خودسرانه‌ای جرم تلقی شود.

عارف تأکید کرد: امیدواریم رفتار همه ما در فراکسیون امید نشأت گرفته از گفتمان اصلاحات باشد.

رئیس شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: ما باید به سمت اهداف فراگیر برویم و یکی از راهبردهای ما نیز ادغام احزاب همفکر است.

عارف در باره مخالفت فراکسیون امید با استیضاح وزیر راه و شهرسازی گفت: ما یک پروسه کارشناسی و جمعی را درباره رأی منفی به استیضاح آخوندی صورت دادیم و این با توجه به شرایط کشور، منطقه و دولت بود.

وی جلسه با وزارتخانه راه و شهرسازی، جلسه با معاونان وزیر، انتخاب یک متخصص عمران به عنوان نواب فراکسیون امید و استماع اظهارات مخالفان و موافقان را از جمله پروسه‌های فراکسیون امید در رأی منفی به استیضاح عباس آخوندی عنوان کرد.

نماینده مردم تهران در مجلس در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر اینکه من شخصاً معتقدم حرکات جبهه‌ای نمی‌توانند درازمدت باشد، تصریح کرد: باید به سمت احزاب فراکسیون برویم و ادغام احزاب همفکر نیز یکی از راهبردهای ما است.

عارف با اشاره به استراتژی اصلاح‌طلبان در سال 92 و یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، گفت: دستاورد سال 92 این بود که جریان اصلاح طلبان نشان داد متکی به منافع ملی است.

وی به دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و تاکتیک اصلاح‌طلبان با پرچم گام دوم پرداخت و گفت: سال 94 ادامه سال 92 بود و ما دستاورد عظیمی را داشتیم؛ چراکه تصمیمات ما در شورای سیاست‌گذاری، اجماعی بود و اصلاح‌طلبان با کمک و همراه مردم کاری کارستان در تهران صورت دادند.

رئیس شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان تأکید کرد: شورای عالی نمود همگرایی اجماع در جبهه اصلاحات است و ادامه فعالیت شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان با نمره 3 از 4 به تصویب اعضا رسید.

عارف به تدوین فهرست انتخاباتی اصلاح‌طلبان در پنجمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا اشاره و بیان کرد: به هیچ حزبی سهم خاصی نخواهیم داد چون گرفتار می‌شویم. ما افراد را بر اساس شاخص‌ها در فهرست قرار می‌دهیم.

وی افزود: طبق آخرین سیاست‌گذاری‌ها، بنا شده 30 درصد از فهرست اصلاح‌طلبان برای انتخابات شورای شهر به بانوان و 30 درصد دیگر به جوانان اختصاص یابد که با همپوشانی 10 درصدی می‌توان گفت که 50 درصد لیست اصلاح‌طلبان انتخابات شورای شهر به جوانان و بانوان اختصاص دارد.

به گفته نماینده مردم تهران در مجلس شورای شهر، پارلمان‌های محلی هستند که باید افراد متخصص در آن حضور یابند، بنابراین پارلمان‌های محلی نباید به امور سیاسی بپردازند، بنابراین تقاضا داریم متخصصین برای پنجمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا نام‌نویسی کنند.

رئیس شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در عین حال خاطرنشان کرد که این شورا امتیاز بالایی را در شاخص‌بندی‌ها به فعالیت‌ تشکیلاتی و حزبی تخصیص داده است.

عارف درباره استراتژی اصلاح‌طلبان برای انتخابات سال 96به تکرار سخنان خود در نشست خبری اخیرش پرداخت و اظهار داشت: معتقدیم باید رویکرد سال 92 ادامه یابد و نظر شخصی من نیز این است که اصلاح‌طلبان از دکتر روحانی حمایت کنند.

وی تأکید کرد: جریان اصلاحات برای دوازدهمین دور انتخابات سال 96 فقط یک کاندیدا خواهیم داشت.

نماینده مردم تهران در مجلس با تأکید بر اینکه فراکسیون امید بر روی عملکرد دولت حرف و مسئله زیادی دارد، از دولت خاص که بر روی اشتغال جدی‌تر عمل کند.

عارف ادامه داد: نظر نهایی اصلاح‌طلبان در مورد نامزد نهایی این جریان دو الی سه ماه آینده اعلام خواهد شد.

رئیس شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان بر پرشور کردن فضای انتخابات در سال 96 تأکید و تصریح کرد که باید یک رقابت سالم و جدی را رقم بزنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود نیز به ضرورت حزب و تحزب‌گرایی در کشور اشاره و اظهار کرد: احزاب تا رسیدن به جایگاهی که مدنظرمان است، فاصله زیادی دارند.

به گفته عارف برای اجرای تمام بندهای قانون اساسی هیچ راهی جز تحزب وجود ندارد و احزاب نیز رکن اصلی دموکراسی هستند و راهبرد کلی همه نخبگان و دلسوازن نظام این است که همه کارها به سمت احزاب برود که بخش مهمی از مردم را نمایندگی می‌کنند.

وی با طرح این پرسش که تا قبل از رسیدن با احزاب فراگیر چه باید بکنیم، گفت: باید به دنبال حرکت جبهه‌ای باشیم و مجموعه‌ای از احزاب با دیدگاه‌های مشترک جبهه‌ها را تشکیل دهند اما وقتی تصمیمی تشکیلاتی گرفته شد همه ملزم به اجرای آن هستند.

نماینده مردم تهران در مجلس مشارکت حداکثری مردم در همه صحنه‌های انقلاب، اجماع کامل در درون جبهه اصلاحات و همکاری و تفاهم با جریانات دیگر را سه راهبرد اصلاح‌طلبان در سال 1390 به بعد عنوان کرد.

رئیس شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان گفت: هر دو جریان اصلاح‌طلب و اصولگرا بر روی اصول هیچ اختلافی ندارند، بنابراین باید برچسب‌زدن‌ها را کنار بزنیم؛ چراکه تجربه نشان داد زمانی که یک جریان به دنبال حذف جریان دیگر بود چه خسارت‌های بزرگی به نظام وارد شد.

عارف برچسب‌زدن‌های یک جریان به جریان دیگر را نتیجه خودبزرگ‌بینی‌ها و عدم رشد سیاسی برشمرد.