پاسخ های یک وزیر به نقش خود و فرزندش در فعالیت های اقتصادی وزارتخانه

گروه سیاسی- امروز یکشنبه اول اسفند برای عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی یادآور روز سه شنبه 14 مهر 94  است. روز سخت  این وزیر در صحن مجلس.

 

به گزارش خبرنگار افکارنیوز، آخوندی از چند جهت اولین وزیر دولت روحانی است.

 

وی اولین وزیری است که هم از سوی مجلس نهم استیضاح شد و هم از سوی مجلس دهم.

وی اولین وزیر است که به خاطر توسعه فعالیت اقتصادی بنگاه‌های وابسته به خود در حوزه وزارت راه و شهرسازی، در صحن مجلس توضیح می دهد.

وی اولین وزیری است که یکی از محورهای استیضاح اش به فعالیت اقتصادی فرزندش در وزارتخانه مطبوع بر می گردد و باید در خصوص نقش فرزندش در قراردادهای وزارتخانه پاسخگو باشد.

وی اولین وزیری است که توانست 2 ماه استیضاح خود را به تعویق بیاندازد و در کمیسیون و صحن مجلس حاضر نشود.

وی اولین وزیری است که در وزارتخانه تحت مسئولیتش اتفاقات زیادی افتاد از جمله 49 مسافر و زائر امام رضا (ع) زنده زنده در آتش سوختند  و جزغاله شدند اما همچنان بر صندلی وزارت نشسته است.

البته برخی معتقدند آخوندی چون یک بار استیضاح شد و از مجلس رای اعتماد گرفت، این بار هم مجلس به وی رای اعتماد خواهد داد.

هر چند فضای مجلس قابل پیش بینی نیست چرا که مستندات نمایندگان و پاسخ های وزیر در تصمیم گیری نمایندگان نقش آفرین است اما با مشاهده تعداد امضاها و محورهای استیضاح می توان به نتایجی رسید.

تعداد امضای نمایندگان در استیضاح سال گذشته 15 مورد بود اما در حال حاضر این استیضاح 31 امضا دارد.

همچنین محورهای استیضاح کمی حساس برانگیز تر از گذشته است. از جمله دلایل حزب‌سازی در هیئت دولت به‌جای کار وزارتخانه، دو سانحه  سیستم ریلی به‌عنوان ایمن‌ترین شیوه حمل و نقل در دو سال گذشته در یک محل و کشته و زخمی شدن تعداد زیادی از هموطنان و توسعه فعالیت اقتصادی بنگاه‌های وابسته به وزیر در حوزه وزارت راه و شهرسازی ونقش فرزند آخوندی در قراردادهای وزارتخانه.

در هر حال امروز مجلس سرنوشت آخوندی را تعیین می کند.  آیا وی را از بهارستان به وزارتخانه برمی گرداند یا اینکه وی باید وسایل خود را از دفترش جمع و با کارکنان وزارتخانه خداحافظی کند.

این وزیر برای برگشت به دفتر کار خود باید نصف بعلاوه یک آرای نمایندگان حاضر در صحن مجلس را بدست آورد. آرایی که چندان قابل پیش بینی هم نیست.