تلاش برای برجام ۷/ می‌خواهند با اعراب هم برجام امضا کنند!

جواد کریمی قدوسی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با نگاهی به آنچه که پس از توافق هسته‌ای برجام، منجر به شکل‌گیری برجام های دیگر شده، اظهار داشت: از ابتدای مذاکرات ما در کمیسیون امنیت ملی مجلس قبل به شدت مراقب بودیم که به جز موضوع هسته‌ای مسئله دیگری موردتوجه تیم مذاکره‌کننده قرار نگیرد.

 

وی افزود: اما اخباری که شنیده می‌شد و سؤالاتی که می‌کردیم و پاسخ‌هایی که در کمسیون دریافت می‌کردیم گویای چیز دیگری بود. تیم مذاکره‌کننده از جمله آقایان عراقچی و ظریف این اخبار را تکذیب نمی‌کردند. موضوعاتی مبنی براینکه غربی‌ها اصرار دارند که با ما درباره مسائلی همچون موضوعات موشکی، حزب‌الله لبنان در منطقه، مسائل حقوق بشر و.... وارد بحث و مذاکره شوند. نوار این صحبت‌ها نیز موجود است. تیم مذاکره‌کننده اعلام می‌کرد که طرف غربی درباره این موضوعات با ما بحث‌هایی کرده اما ما به آنها پاسخ نداده‌ایم.

 

کریمی قدوسی با بیان اینکه این موضوعات نشان می‌داد که غربی‌ها همچنان بر مواضعشان ایستاده‌اند، تصریح کرد: غرب از سکوی اول یعنی مذاکره بر روی موضوع هسته‌ای شروع کرد و در تلاش است تا به حوزه‌های دیگر وارد شود.

 

عضو کمیسیون امنیت ملی با اشاره به موضوع قطعنامه ۲۲۳۱، خاطرنشان کرد: قبل از نهایی شدن این توافقنامه، موضوع قطعنامه ۲۲۳۱ از سوی غرب مطرح شد و برای اینکه بدانیم ماجرای قطعنامه چیست و قرار است چه موادی در آن گنجانده شود در دستور کار کمیسیون امنیت ملی قرار گرفت.

 

وی با بیان اینکه نگرانی‌هایی درباره ورود به بحث موشکی وجود داشت، تصریح کرد: متأسفانه تیم مذاکره‌کننده محتوای این قطعنامه که به مسئله موشکی و عدم تست، آزمایش و تولید موشک‌های بالستیک با حمل کلاهک‌های هسته‌ای ورود کرده بود را تائید کرد.

 

کریمی قدوسی تأکید کرد: این مسئله یک خطای راهبردی، سهل‌انگاری و یا نوعی خود را به تغافل زدن بود. آقای بعیدی نژاد که بخش امنیتی مذاکرات را ترغیب می‌کرد و یا آقایان ظریف و روحانی چشم خود را بر روی این موضوع بستند و برهمین اساس  قطعنامه ۲۲۳۱ به تصویب رسید.

 

وی تأکید کرد: درحالی‌که تفسیربردار نبودن توافق یکی از موضوعات نگران‌کننده و جزء تأکیدات مقام معظم رهبری بود اما شاهد بودیم که بند محدودیت تولید، تست و آزمایش موشک‌های بالستیک تفسیر بردار بوده و تفسیرش برعهده غربی‌ها است.

 

کریمی قدوسی در بخش دیگر سخنانش با اشاره به سفر وزیر امور خارجه به آلمان و گفت‌وگوی وی با شبکه خبری این کشور، یادآور شد: در سفری که آقای ظریف بعد از مذاکرات ژنو به آلمان داشتند در پاسخ به سؤال مجری شبکه دو آلمان مبنی براینکه آیا حاضرید در اینجا  (مونیخ) اسرائیل را به رسمیت بشناسید اعلام کرد که به رسمیت شناساندن اسرائیل به ایران ارتباطی ندارد. شناسایی و یا عدم شناسایی این رژیم مربوط به فلسطینی‌هاست. اما این پاسخ مبتنی بر قانون اساسی و آرمان‌های انقلاب نبود. پاسخی بود که آمریکایی‌ها و رژیم صهیونیستی آن را می‌خواستند.

 

کریمی قدوسی تصریح کرد: بنده موضع‌گیری وزیر امور خارجه را مستندسازی کرده و به صحن آوردم. حتی اولین سؤالم از آقای ظریف درباره موضع‌گیری دو پهلو و یا واداده ایشان در قبال رژیم صهیونیستی بود.

 

وی تأکید کرد: موضوع بعدی که نشان از شکل‌گیری برجام های دیگری داشت به بازگشت ظریف از مذاکرات برمی‌گردد. ایشان بلافاصله بعد از توافق هسته‌ای  در نامه‌ای خطاب به آقای روحانی آورد که با موفقیت گام اول را برداشتم و بحث هسته‌ای را به نتیجه رساندم؛ در حال حاضر نیز آمده‌ام که وارد مسائل منطقه شوم. همان خواسته‌هایی که جان کری در مذاکرات از بنده داشت. ظریف در این نامه از طرحش مبنی بر 1+۱+۶ سخن به میان آورده است.

 

عضو کمیسیون امنیت ملی با بیان اینکه این طرح همان برجام هفت است، تصریح کرد: در این نامه شش کشور حوزه خلیج‌فارس به همراه ایران و آمریکا نام می‌برد. این در حالی است که شاهد بودیم آقای روحانی در سفر اخیرش به عمان مدام از ۶ کشور خلیج‌فارس و ایران نام برد. ظریف در این نامه آورده است که ابتدا ایران و ۶ کشور بحث‌های منطقه باهم مذاکره می‌کنند و سپس با آمریکا وارد مذاکره می‌شویم. این در حالی است که در ایده پردازی‌ها و پشت صحنه‌های برجام هفت، آمده که ایران باید به استانداردهای قبل از زمان انقلاب برگردد. یعنی آمریکا در خلیج‌فارس و منطقه محور باشد و کشورهای این منطقه با محوریت آمریکا سهمی داشته باشند. در حقیقت در برجام ۷ موضوع استانداردسازی ایران مطرح است.

 

به گفته کریمی قدوسی سند این کار مقاله‌ای است که حسام‌الدین آشنا، مشاور رسانه‌ای روحانی یکی دو ماه گذشته نوشته و در فضای مجازی منتشرشده است.

 

وی ادامه داد: در بخشی از این مقاله تلویحاً آمده است که چه کسی می‌گوید ایران باید در افق ۱۴۰۴ در منطقه اول باشد. قدرت باید میان سعودی‌ها، ترکیه و ایران تقسیم شود.

 

وی یادآور شد: موضوع دیگری که از همان ابتدا باعث نگرانی ما بود مسئله جریان مقاومت در منطقه بود. این در حالی است که زمانی که در دو قدمی فتح حلب و بسیاری از مراحل مهم دیگر منطقه قرار داشتیم نگاه آقای ظریف این بود که باید مشکل سوریه با مذاکره حل شود که این نگاه ناشی از همان نگاه همکاری با سازمان سلطه جهانی در تعدیل مسائل منطقه بود.

 

 

عضو کمیسیون امنیت ملی تصریح کرد: البته دیدیم که روش مورد نظر آقایان ظریف و  روحانی برای حل مشکل سوریه نتیجه‌ای نداشت و فتح حلب با ایستادگی  مردم سوریه و همکاری جریان مقاومت و حزب‌الله صورت گرفت.

 

کریمی قدوسی با اشاره به مذاکرات مسکو و آستانه، خاطرنشان کرد: در این مذاکرات دیپلماسی ایران یعنی جریان مقاومت  کشورمان حرف اول را در نشست آستانه می‌زد درحالی‌که برخی کشورها قصد داشتند ایران را از حضور در این نشست حذف کنند اما سوریه پیغام داد که بدون حضور ایران در این مذاکرات  شرکت نمی‌کند. در واقع نه آقای ظریف بلکه جریان مقاومت در ایران توانست مدیریت آستانه را به دست بگیرد.

 

کریمی قدوسی افزود:  براساس همین جریان مقاومت شاهد اقدامات ارزشمند جمهوری اسلامی ایران یعنی فرستادن کشتی نجات به یمن و هواپیما به صنعا بودیم که خلبان این هواپیما از سوی مقام معظم رهبری مورد تشویق قرار گرفت.

 

عضو کمیسیون امنیت ملی بیان داشت: از سوی دیگر در بحث منطقه شاهد اصرارهای وزارت خارجه یعنی آقای ظریف و تیمش برای ملاقات با سعودی ها بودیم به نحوی که شاهد بودیم وزیر امور خارجه  3-4 بار چمدانش را برای مذاکره با سعودی ها بست اما دیدیم که مخالفت هایی در این زمینه انجام گرفت مبنی براینکه مشکلات ما با سعودی ها چیزی نیست که بخواهد با مذاکره حل شود.

 

کریمی قدوسی تاکید کرد: اخیراً آقای جابری انصاری به کمیسیون آمدند و پس از تشریح اوضاع منطقه به ویژه سعودی ها گفتند که دیگر نباید موضع تندی در قبال سعودی ها بگیریم که بنده در آنجا تاکید کردم این مسئله برخلاف سیاست های کلی نظام است و ملت و نظام علیه این کشور موضع گیری دارند و دشمنی این کشور با جمهوری اسلامی کاملا آشکار است.

 

کریمی قدوسی تصریح کرد: کار به جایی رسید که آقای روحانی دستور توقف صادرات 100 هزار بشکه نفت به سوریه را 3 ماه قبل صادر کرد. چند روزی صادرات متوقف شد اما با اقدامات سریعی که صورت گرفت دوباره از سر گرفته شد. این در حالی است که کمیسیون امنیت ملی مجلس قبل در اولین سفرش به سوریه اوج تهدیدات علیه این کشور و ابراز نگرانی های نخست وزیر سوریه مبنی بر قطع نفت سوریه را دید. از سوی دیگر سوری ها کشوری هستند که در تمام دوران دفاع مقدس از جمهوری اسلامی حمایت کرده و حافظ اسد دستور قطع تنها خط لوله نفت کرکوک مربوط به صدام را داد.  این کشور در هیچ اجلاس بین المللی و منطقه ای به نفع صدام رای نداد.

 

عضو کمیسیون امنیت ملی مسائل مربوط به حوزه حقوق بشر را برجام 4 تلقی کرد و بیان داشت: قرار بود هیئتی از نخبگان ایران و اروپایی و غرب تشکیل شود و بدون دخالت دولت ها مذاکرات حقوق بشری را ببرند که تلاش آقای ظریف در این چند سال برای انتقال مرکزیت حقوق بشر اسلامی در وزارت خارجه تحت مدیریت وی ریشه در چنین تفکری داشت.

 

کریمی قدوسی با بیان اینکه قرار بود این دو هیئت فضای حقوق بشر ایران از جمله موضوع بهاییت، آزادی محصورین و فتنه گران و.... را تحلیل کنند. تاکید کرد: همچنین تعهد به باز کردن دفتر اتحادیه اروپا در تهران یکی از لایه های پنهان توافق هسته ای بود که اقای تخت روانچی با موضع گیری صریح تلاش برای انجام هرچه سریع تر این کار داشت. بنده حدود یک ماه پیش از آقای ظریف در کمیسیون در این خصوص سوال کردم که ایشان پاسخ دادند فعلاً متوقف است.

 

وی تأکید کرد: البته توافق و تفاهم نامه‌هایی بدون امضا در این زمینه وجود داشته ولی با تعهد.

 

کریمی قدوسی با بیان اینکه مقام معظم رهبری در ابتدای سال ۹۵ در مشهد اعلام کردند که آمریکایی‌ها به دنبال برجام ۳ و ۴ هستند، افزود: ایشان فرمودند غرب به دنبال این است که تاحد بازنگری قانون اساسی برسد و پای سیاست گذاران غربی را به سیاست داخلی و خارجی‌مان باز کند.

 

کریمی قدوسی با اشاره به کتاب جهانی‌شدن سریع القلم مشاور ارشد رئیس‌جمهور و مقدمه‌ای که به قلم روحانی درآمده است، تصریح کرد: محتوای این کتاب نقشه براندازی نظام جمهوری اسلامی است و هرآنچه که درباره توافق جامع هسته‌ای و لایه‌های پنهانان آمده در این کتاب آورده شده است.

 

کریمی قدوسی تصریح کرد: این نکات یک شبه به‌دست ما نرسیده است. از ابتدای مذاکره این خط را دنبال کردیم؛ سؤال کردیم؛ به صحن آوردیم. حتی آقای ظریف اعتراف کرده که قرار بوده اتحادیه اروپا برای کار سیاسی در همچون نظارت بر روند انتخابات، در داخل ایران دفتر اقدام به تأسیس کند.

 

کریمی قدوسی در بخش دیگر سخنانش درباره پرتاب ماهواره های ایران به فضا در ایام دهه فجر، گفت: سوال اینجاست چرا ماهواره های  مربوط به علم، هواشناسی، عکس و ... باید متوقف شود. این موضوع نشان از توقف علم در حوزه های مختلف دارد.

 

کریمی قدوسی تأکید کرد: حوالی اسفندماه سال گذشته در مجلس نهم بنده، به همراه آقایان نبویان و کارخانه خدمت مقام معظم رهبری رسیدیم ایشان از ما درباره بحث هسته‌ای سؤال کردند و ما توضیحات را ارائه دادیم ایشان نیز نگرانی‌های ما را تائید و اعلام کردند که با همین سبک کارتان را ادامه دهید. ما متوجه شدیم که فعالیت ما در مجلس قبل درباره بحث هسته‌ای که موردتهاجم بالای رسانه‌های سلطه وابسته به دولت قرار می‌گرفت مورد تأیید مقام معظم رهبری است. ایشان همچنین فرمودند که باقوت به کار خود ادامه دهید و در لایه‌های پنهان این موضوع نیز وارد شوید. ما آن زمان متوجه لایه‌های پنهان نشدیم اما با گذشت زمان به مسائلی همچون fatf، تأسیس دفتر اتحادیه اروپا، پالرمو، برجام ۲، ۳،۴،۵،۶ و ۷ و دستگیری دری اصفهانی، شدیم.

 

عضو کمیسیون امنیت ملی  درباره روند بازجویی دری اصفهانی گفت: وی در بازجویی‌هایش آورده است که اروپایی‌ها از پذیرفتن fatf  توسط ایران کاملاً تعجب می‌کند

 

وی یادآور شد: در حالی که دولت تمامی مسائل را بازگو نمی‌کند نسبت به مطرح کردن این مسائل در رسانه‌ها معترض است به‌نحوی‌که آقای عراقچی اخیراً  گفت دیگر حرفی از برجام و مذاکره نزنید حتی آقای ظریف اعلام کرد که چرا تا این اندازه از برجام در کشور صحبت می‌شود.

 

کریمی قدوسی در پایان با بیان اینکه ناگفته‌های بسیاری در این زمینه وجود دارد، خاطرنشان کرد: این جمع‌بندی از ۷ برجام است. منظور اوباما از اینکه همواره تأکید می‌کرد ایران باید روح برجام را اجرایی کند همین مسئله است.