مجلس حقوق بیش از 20 میلیون تومانی را قانونی کرد/ مجوز قانونی برای افزایش بی رویه حقوق مدیران

گروه سیاسی- عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس با انتقاد مصوبه روز گذشته مجلس در رابطه با حقوق های نجومی مدیران دولتی گفت: مجلس بجای جلوگیری از حقوق های نجومی، ضمن دادن مجوز برای افزایش بی رویه حقوق، حقوق های نجومی را قانونی کرد.

محمدحسین فرهنگی نماینده تبریز، اسکو و آذر شهر در مجلس در گفتگو با خبرنگار افکار نیوز با اشاره به جلسه دیروز مجلس گفت: نمایندگان مجلس بهمن ماه در جریان بررسی برنامه ششم توسعه، سقف حقوق «همه» مدیران را 14 برابر حداکثر حقوق مصوب تعیین کردند که در سال جاری یک مدیر نمی توانست بیش از 14 میلیون حقوق بگیرد.

وی افزود: شورای نگهبان به این مصوبه ایراد گرفت، مجلس به منظور رفع ایرادشورا، چهار ‌گروه «کسانی که در مناطق عملیاتی، مرزی و ‌محروم مشغول هستند و متخصصین» را از این مصوبه مستثنا کرد و‌گفت تا 60 درصد مازاد براین‌ می‌توانند دریافت کنند یعنی نهایت 24 ‌میلیون تومان.

نماینده تبریز، اسکو و آذر شهر در مجلس گفت: در جلسه دیروز مجلس نمایندگان ایراد مجدد شورای نگهبان به ماده 38 لایحه برنامه ششم توسعه را بررسی و تصویب کردند که شورای حقوق و دستمزد می‌تواند حقوق مدیران را تا 60 درصد سقف تعیین شده در قانون برنامه ششم افزایش دهد. 

فرهنگی افزود: بر اساس این ماده مجموع پرداختی ماهانه مقامات و مدیران و کارکنان دستگاه های موضوع ماده 5 قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب 8 مهر 86 و ماده 35 این قانون، حداکثر دو برابر حداکثر حقوق و مزایای مستمر قابل پرداخت به کارکنان موضوع تبصره ماده 76 قانون مدیریت خدمات کشور است.

وی تصریح کرد: بر اساس  تبصره یک  این ماده شورای حقوق و دستمزد می تواند با پیشنهاد روسای قوا، وزرا یا معاونان رئیس جمهور که ریاست دستگاه های اجرایی را برعهده دارند و بالاترین مقام دستگاه های اجرایی برای مشاغل تخصصی، واحدهای عملیاتی، مناطق مرزی و محروم تا 60 درصد دریافت موضوع این ماده علاوه بر سقف مقرر در این ماده منظور کند.

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس گفت: شورای نگهبان با استناد به بند 10 اصل سوم قانون اساسی که به ایجاد نظام اداری صحیح و حذف تشکیلات غیرضروری اشاره دارد به این ماده ایراد وارد دانسته بود.

فرهنگی افزود: کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه به منظور رفع ایراد شورای نگهبان تبصره یک ماده 38 را به این شرح اصلاح کرد:شورای حقوق و دستمزد می تواند با پیشنهاد روسای قوا، وزرا یا معاونان رئیس جمهور که ریاست دستگاه های اجرایی را برعهده دارند و بالاترین مقام دستگاه اجرایی، برای مشاغل تخصصی ، مدیریت، واحدهای عملیاتی و مناطق مرزی و محروم تا 60 درصد دریافت های موضوع این ماده علاوه بر سقف مقرر در این ماده منظور کند.به عبارتی، کمیسیون تلفیق برنامه مدیران را نیز مشمول استثنای تبصره یک ماده 38 کرد.

وی تصریح کرد: مجلس برای جلوگیری از حقوق های نجومی اقدام کرد اما با مصوبه دیروز، پرداخت نجومی قانونی شد و با این مصوبه مجلس ممکن است حقوق های برخی افراد افزایش بی رویه داشته باشد.

نماینده تبریز، اسکو و آذر شهر در مجلس اضافه کرد: لایحه برنامه ششم توسعه و همچنین لایحه بودجه سال آینده، اشکلات اساسی دارد که تصمیمات نامناسب، افزایش حجم دولت، وابستگی بیشتر به نفت، بالابردن هزینه های جاری و از بین بردن فعالیت های عمرانی، بدهکار شدن آینده کشور از جمله این اشکالات است.

فرهنگی گفت: نه در برنامه توسعه گام موثری برای ایجاد عدالت دیده می شود و نه در لایحه بودجه.

در جلسه دیروز مجلس پس از اظهار نظر موافقان و مخالفان اصلاحیه تبصره یک ماده 38 به رای گذاشته شد و با 103 رای موافق، 44 رای مخالف و 8 رای ممتنع از مجموع 204 نماینده حاضر در صحن علنی به تصویب رسید. همچنین 49 نماینده به رغم حضور در صحن علنی در رای گیری شرکت نکردند.