اردوغان به اسد رحم نکرد،ظریف چه انتظاری دارد؟

عبدالباری عطوان سردبیر روزنامه رأی‌الیوم با اشاره به سخنان محمدجواد ظریف در انتقاد از مواضع ضدایرانی مقامات ترکیه‌ای یادآور شد: «قدرنشناس بودن» رفتار عادی و شناخته شده رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه است.

اگر اندکی به عقب برگردیم، به طور مشخص به شش سال پیش، می‌بینیم نزدیک‌ترین فرد به اردوغان، بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه بود که هر ماه یک بار و گاهی هم دو بار با او در دمشق یا آنکارا دیدار می‌کرد. ضلع سوم این مثلث، حمدبن خلیفه آل‌ثانی امیرقطر بود و این سه نفر ائتلافی راهبردی تشکیل داده بودند اما این گره باز شد و ترکیه و قطر در سوریه مداخله نظامی کردند و با یکدیگر برای سرنگون کردن «دوستشان» بشار اسد در اولین فرصت ممکن کوشیدند. آنها میلیاردها دلار پول و هزاران تن سلاح برای تحقق این هدف به سوریه فرستادند. بقیه داستان مشخص است و این مقاله جای بازگویی آن نیست.

عطوان ادامه داد: ظریف که در ماه‌های اخیر، احتمالا به علت «ناسپاسی» ترکیه، لبخند معروفش را کنار گذاشته، تلاش کرد به اردوغان موضع کشورش را گوشزد کند که مقامات آن شب وقوع کودتای نظامی در ترکیه در تابستان سال گذشته تا صبح نخوابیدند و رئیس‌جمهور روحانی نخستین کسی بود که شکست کودتا را تبریک گفت.

تفاوت بین ایران و ترکیه  در این است که ایران هیچ رابطه‌ای با حکومت اشغالگر اسرائیل برقرار نکرده است و نمایندگی دیپلماتیک یا سفارتخانه‌ در تل‌آویو ندارد و از مقاومت در جنوب لبنان و نوار غزه (جنبش‌های سنی حماس و جهاد اسلامی) حمایت مالی و تسلیحاتی کرده است، در حالی که روابط ترکیه و اسرائیل این روزها در دوره طلایی خود قرار دارد.