واکنش کدخدایی به اظهارات لاریجانی درباره شورای نگهبان

عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در آخرین نشست خبری سال 95 که امروز (شنبه 21 اسفند ماه) در محل شورای نگهبان برگزار شد، ضمن ارائه گزارش فعالیت شورا در سال جاری گفت: 93 مصوبه از سوی مجلس در سال 95 به شورای نگهبان واصل شده بود که 61 مورد لایحه و 32 مورد طرح بوده است.

وی افزود: 48 مورد از مصوبات مجلس با شرع و قانون اساسی مغایرتی نداشته و در مرحله اول تأیید شد؛ 24 مصوبه دارای ایرادتی بود که بعد از چند مرحله رفت و برگشت بین مجلس و شورا رفع شد.

کدخدایی ادامه داد: 20 مورد از مصوبات مجلس هنوز در شورای نگهبان در دست بررسی است و یک مورد لایحه بودجه سال 96 است که امروز در جلسه بعد از ظهر بررسی خواهد شد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه رئیس مجلس اظهار کرده است که عده‌ای جرأت ناسزا گرفتن به شورای نگهبان را ندارند و از ترس شورا تمامی انتقاداتشان را روانه مجلس می‌کنند، گفت:‌ شورای نگهبان هیچ ترسی ندارد، حتی صحبت‌های رئیس مجلس دلیل بر این است که کسی از شورای نگهبان نمی‌ترسد. آیا شما که اینجا هستید از ما می‌ترسید؟ پس هر چه دل تنگشان می‌خواهد بگویند.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی از کاندیداها در شهرستان‌ها شروع به فعالیت انتخاباتی کرده‌اند، گفت: شورای نگهبان به وظایف قانونی خود در رصد همه فعالیت‌ها عمل می‌کند و دستگاه‌های اجرایی هم بر اساس قانون وظایف خود را انجام می‌دهند.

کدخدایی تصریح کرد: شورای نگهبان در انتخابات شوراها ورود نخواهد داشت، سخنان آیت‌الله جنتی درباره اینکه انتخابات شوراها مصیبت بزرگ است به عنوان رئیس خبرگان بوده نه جایگاه شورای نگهبان.

وی افزود: شورای نگهبان فرصت، ادعا و امکاناتی برای نظارت بر انتخابات شوراها ندارد و طبق قانون، مجلس ناظر بر اجرای این انتخابات است که باید تلاش کند نظارت بهتری داشته باشد.

کدخدایی در واکنش به سوالی مبنی بر اینکه اظهار نظر شما درباره اینکه که ای کاش وزیر اطلاعات دولت احمدی نژاد در جلسه تأیید صلاحیت آیت‌الله هاشمی حضور نمی‌یافت به معنای آن است که ورود افراد در چنین جلسه‌ای تأثیرگذار است گفت: بنده اعلام کردم که ای کاش این اتفاق نمی‌افتاد تا رسانه‌ها مدام به این مسئله ورود نکنند.

سخنگوی شورای نگهبان تأکید کرد: شورای نگهبان برای بررسی صلاحیت نامزدها از تمام مراجع و مسئولان نظرخواهی خواهد کرد و این کار را همانند تمام ادوار در آینده نیز انجام خواهیم داد.

کدخدایی با اشاره به اینکه هر نظری پیش از اظهارنظر شورای نگهبان درباره یک نامزد فاقد اعتبار است افزود: زمان بررسی صلاحیت‌ها نیز از روز ثبت‌نام به بعد آغاز خواهد شد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا فردی که پیش از این رد صلاحیت شده آیا نشانه های جدیدی دریافت کرده که بار دیگر در انتخابات ریاست جمهوری ثبت‌نام می‌کند اظهار داشت: این موضوع را از خود شخص بپرسیم که اگر پالسی دریافت کرده از کجا بوده است، شورای نگهبان نه پالسی، نه خبری و نه اظهارنظری درباره شخصی مطرح می‌کند و تنها اظهارنظر رسمی بعد از ثبت‌نام آن نامزد صورت می‌گیرد.

کدخدایی همچنین در واکنش به مجادله‌ای که میان وی و علی مطهری درباره ایراد مجمع تشخیص مصحلت نظام به مصوبات مجلس گفت: هیچ گونه مجادله‌ای میان ما وجود نداشته و ندارد، از گذشته نیز چنین بوده و هر شخصی برای ارائه اظهارنظر باید به مراجع رجوع کند تا قانون اصلاح شود.

وی تصریح کرد: قانون با بیان یک شخص قابل تغییر نیست و مسلما در قسمتی که قانون وجود دارد اشخاص نباید آن را نادیده بگیرند.

سخنگوی شورای نگهبان اظهار داشت: از سال 78 زمانی که سیاست‌های کلی تصویب شد، شورای نگهبان به آن ایراد گرفت و بعد مورد اصلاح مجلس قرار گرفت، طی سال 92 به بعد که آیین نامه نظارتی سیاست‌های کلی نظام به تأیید مقام معظم رهبری رسید و سپس در مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب شد ایرادات به شورای نگهبان برای اصلاح آورده شد.

کدخدایی بیان داشت: در زمان بررسی برنامه پنجم توسعه نیز چنین اتفاقی روی داد و اکنون نیز این مسئله برای برنامه ششم در حال انجام است لذا این موضوع جدیدی نیست.

وی در پایان با اشاره به رصد انتخابات از سوی شورای نگهبان نیز خاطر نشان کرد: شورای نگهبان تا جایی که امکانات اجازه دهد انتخابات ریاست جمهوری و میان دوره‌ای مجلس را رصد می‌کند اما در قسمت‌هایی برای رصد بیشتر نیازمند به قوانینی است که امیدواریم مجلس هرچه زودتر این قوانین را مورد تصویب و بررسی قرار دهد.