اعلام نیاز روسها به ایران در جنگ سوریه

الشرق الاوسط در مطلبی نوشت: طرف های درگیر در جنگ سوریه در تلاشند با تغییر مواضع خود به توافقی همه جانبه برای پایان دادن به این جنگ خانمان‌سوز دست یابند. در این میان تغییر و تحولاتی نیز در سوریه به چشم می خورد که می تواند بر روند جنگ با تروریست ها در این کشور تاثیر گذار باشد. یکی از این تحولات مداخله اسرائیل در روند جنگ در سوریه است.

اسرائیل یکی از بازیگران اصلی جنگ در سوریه است. در جریان دیدار نتانیاهو و پوتین در مسکو، عمده ترین موضوع مورد بحث جنگ در سوریه بود. روسیه به دنبال حفظ بشار اسد در قدرت و اعطای امتیازهای محدود به مخالفان وی است.
اما، نخست وزیر اسرائیل با هدف متقاعد کردن پوتین برای تضعیف حضور نظامی ایران و حزب الله در سوریه به مسکو رفت. وی خواستار توافق صلحی است که نفوذ تهران در منطقه را کاهش دهد؛ اما پاسخ رئیس جمهور روسیه به درخواست نتانیاهو جالب‌توجه بود: «در شرایط کنونی روسیه دست‌کم تا پایان جنگ سوریه و رسیدن به یک راه حل سیاسی برای خاتمه دادن به منازعات، به نقش ایران در سوریه نیاز دارد و بنابراین مسکو نمی‌تواند در نقش حامی اسرائیل ظاهر شود.»
با این حساب، به نظر می رسد روسیه تنها یک گزینه مقابل اسرائیل قرار داده و آن هم تلاش برای پذیرش حضور نظامی ایران در سوریه است.