نعمتی: روند کاری مجلس تغییر می‌کند

بهروز نعمتی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی طی نشست خبری با خبرنگاران به تشریح جزئیات جلسه غیرعلنی صبح امروز چهارشنبه (16 فروردین) مجلس پرداخت.

وی، ادامه داد: موضوعات و مشکلات فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی کشور که احصاء شده بود در این جلسه به بحث گذاشته شد و عنوان شد که به ویژه برای حل مشکلات اقتصادی باید همه قوا با هم همکاری کنند.

نعمتی بحث و بررسی در مورد وضعیت اقتصادی کشور را بخشی از موضوع جلسه غیرعلنی امروز مجلس خواند و با اشاره به اینکه نمایندگان معتقد بودند که بیشتر مشکلات کشور به صورت شعاری پرداخته شده است، گفت: امروز بر روی جدی بودن بحران آب در کشور تأکید شد و نمایندگان تصریح کردند که هر چند که هر کدام از استان‌ها ممکن است راهکارهای خاص خود را داشته باشند اما باید این موضوع را در کل کشور حل کرد.

وی با ذکر این نکته که نمایندگان مجلس به فقدان وضع روشن صندوق‌های بازنشستگی که عمدتاً نیز بدهکار هستند اشاره داشتند،‌ خاطرنشان کرد: سازمان تأمین اجتماعی 120 هزار میلیارد تومان از دولت طلبکار است.

سخنگوی هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی تفاوت 5 درصدی ساکنین روستاهای ایران با میانگین ساکنین روستاها در دنیا را موضوع دیگر بحث جلسه غیرعلنی امروز مجلس خواند و با تصریح بر اینکه نمایندگان علت اصلی آن را مسائل معیشتی روستاییان از جمله اشتغال برشمردند در ادامه، گفت: موضوع دیوان‌سالاری در کشور نیز در جلسه غیرعلنی مجلس به بحث گذاشته شد و نمایندگان با یادآوری اینکه قرار بود طبق برنامه پنجم توسعه دولت کوچک‌تر شود، عنوان کردند که نه تنها دولت کوچک نشده بلکه گسترده‌تر نیز شده است.

وی بدهی 700 هزار میلیارد تومانی دولت به سازمان تأمین اجتماعی و بانک‌ها، تمهیل 20 هزار میلیارد تومان از تسهیلات بانک‌ها، استقلال بانک مرکزی، فقدان آمایش سرزمین را از دیگر سرفصل‌های مطرح شده از سوی وکلای ملت در جلسه غیرعلنی صبح امروز مجلس خواند و افزود: نمایندگان مجلس بر روی جهش صادراتی و بهره‌گیری از همه امکانات در مناطق نفوذ به ویژه در کشورهای همسایه در این زمینه تأکید کردند.

نعمتی با اشاره به اینکه نرخ رشد کشور 11 درصد اعلام شده است، گفت: نمایندگان معتقدند که این نرخ، نرخ رشد پایدار نیست چرا که بسیاری از کارخانجات تعطیل شده هم اکنون راه‌اندازی شده‌اند و باید بر روی پیش‌بینی 4 الی 5 درصدی دولت از رشد اقتصادی برنامه‌ریزی کنیم.

وی عدم اجرای مناسب سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی و خصولتی‌سازی‌ها از دیگر محورهای بحث امروز جلسه غیرعلنی مجلس ذکر کرد و اظهار داشت: در نتیجه این اجرای نامناسب بسیاری از پتروشیمی‌ها به بخش‌هایی از دولت واگذار شدند که تخصص لازم را در آن ندارند.

سخنگوی هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی از تأکید نمایندگان بر توسعه شبکه راه‌آهن و بزرگراهی کشور با هدف کاهش تصادف‌های بالای جاده‌ای با کمک بخش خصوصی در جلسه غیرعلنی صبح مجلس سخن گفت و با اشاره به ابراز نگرانی نمایندگان نسبت به تبدیل سرنوشت طرح تحول سلامت به سرنوشت صندوق‌های بازنشستگی، گفت: نمایندگان بر لزوم همدلی و همکاری مجلس، دولت و مجمع تشخیص مصلحت نظام جهت رسیدگی و رفع نارضایتی حقوق‌بگیران آموزش و پرورش تأکید داشتند. 

وی ادامه داد: نمایندگان مجلس در جلسه غیرعلنی امروز همچنین عنوان کردند که همه نمایندگان باید از ظرفیت‌های استان‌های دیگر مطلع باشند.

نعمتی با اشاره به اینکه مجلس و دولت به علت اینکه رأی خود را از مردم می‌گیرند با موضوع یارانه‌ها محافظه‌کارانه برخورد می‌کنند، گفت: نمایندگان معتقد بودند که در پرداخت یارانه‌ها نیازمندان باید مورد حمایت قرار گیرند.

سخنگوی هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی، گفت: در جلسه غیرعلنی امروز نمایندگان به قید قرعه سخن گفتند و قرار شد پیشنهادات شفاهی و کتبی خود را درباره اولویت‌های مجلس در سال جدید به کمیسیون‌ها و هیأت رئیسه مجلس ارائه دهند و تا 10 الی 15 روز آینده این نظرات جمع‌بندی خواهد شد. 

نعمتی با اشاره به اینکه در سال جدید مجلس در نظر دارد زمان بیشتری را به کمیسیون‌ها اختصاص دهد و ممکن است که جلسات غیرعلنی نیز با حضور وزرا و دیگر شخصیت‌ها و فعالان به تناوب برگزار شود، گفت: نحوه برگزاری جلسات مجلس که از سال جاری تغییر خواهد کرد و تعداد جلسات غیرعلنی نیز افزایش خواهد یافت تا نظرات وزرا و دیگر مدیران کشور را بی‌پیرایه دعوت کنیم که البته همه این تصمیم‌گیری‌ها پس از جمع‌بندی نظرات نمایندگان خواهد بود و هیأت رئیسه هیچ تصمیمی را بدون نظر نمایندگان نمی‌گیرد.