مانورهای انتخاباتی در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری

 گروه سیاسی- روز پنج‌شنبه هفته گذشته رییس‌جمهور به زادگاه خود رفت تا خط جدید تولید سمند را افتتاح کند. این خط تولید بنا به گزارش‌ها، با سرمایه‌گذاری 100 میلیارد تومانی توسعه پیدا کرده بود و در ابتدا روزانه 20 دستگاه سمند تولید خواهد کرد.

به گزارش افکارنیوز، اما در شرایطی یک خط تولید دیگر، آن هم خودروی قدیمی در زادگاه رییس‌جمهور و در آستانه انتخابات به مرحله بهره‌برداری رسیده است که هم‌اکنون ایجاد سایت‌های خودروسازی غیراقتصادی در بعضی شهرها و حتی کشورها، از جمله مهم‌ترین مسایل و معضلات خودروسازان است.

پیش از این، این انتقادات مطرح می‌شد که در دولت‌های نهم و دهم اقداماتی در راستای ایجاد سایت‌های خودروسازی در استان‌ها صورت گرفت؛ بدون آن‌که صرفه اقتصادی مدنظر قرار گرفته باشد.

بر این اساس، امروز جای این سوال مطرح است که هزینه کردن برای ایجاد خط تولید یک محصول قدیمی، آن هم با تیراژ پایین روزانه 20 دستگاه و اشتغال‌زایی 150 نفری با چه توجیه اقتصادی صورت گرفته و آیا هدفی جز یک مانور انتخاباتی در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری ندارد؟

اگرچه عنوان شده سرمایه‌گذاری این پروژه توسط بخش خصوصی انجام شده، اما نکته این‌جاست که در نهایت ایران خودرو مجبور به سفارش‌دهی به این شرکت است، همان‌طور که گزارش‌ها می‌گوید قرارداد صنایع اتومبیل‌سازی فردا و ایران خودرو، تولید ۶ هزار دستگاه سمند است.

اما به نظر می‌رسد با توجه به پایین بودن تیراژ تولید در کارخانه سمنان، هزینه تولید بالا خواهد بود و در نهایت، این هزینه بالا از جیب مشتریان تامین می‌شود؛ مگر این‌که ایران‌خودرو این هزینه اضافه را پوشش دهد که در آن صورت نیز ضرر حاصل شده از جیب سهامداران پرداخت می‌شود.

در این خصوص، فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو گفته بود که ایجاد سایت‌های شهرستان‌های خودروسازان همواره دلایل سیاسی داشته است. در عمل به‌دلیل نبود تمامی زنجیره تامین مورد نیاز سایت اغلب سایت‌های خودروسازان به محلی برای مونتاژ تبدیل شدند.

وی با اشاره به اینکه عمده سایت‌های موجود برای خودروسازان صرفه اقتصادی ندارد و در مواردی حداکثر میزان تولید در این سایت ها به 10 هزار دستگاه رسیده است، تاکید کرده بود: باید از ایجاد سایت‌هایی که بدون در نظر گرفتن مسایل فنی و با دلایل سیاسی درخواست می‌شود، جلوگیری شود.

حسن کریمی‌سنجری، کارشناس خودرو نیز عنوان کرده بود: باید برای ایجاد سایت در سایر شهرها استراتژی مناسب داشته باشیم و هدف از حوزه تمرکز صنعت خودرو نیز روشن باشد. کشورهایی مانند چین و ترکیه در این زمینه بهتر از ما عمل کرده‌اند.