مصرف داخلی حمله آمریکا به سوریه برای جریان خاص

مهدی فضائلی، کارشناس مسائل آمریکا در خصوص حمله آمریکا به سوریه گفت: گمان می کنم ترامپ با این اقدام در حقیقت تلاشی ناکام را برای اعاده حیثیت آمریکا در منطقه انجام می دهد چون وضعیت آمریکا در منطقه در مسئله سوریه و تدارکی که برای سقوط دولت بشار اسد اندیشیده بودند شکست خورد تا اعتبار آنها زیر سوال رفت.

وی با بیان اینکه آمریکایی ها سناریویی را طراحی کرده بودند و بحث سلاح های شیمیایی و به تبع آن حملات موشکی به سوریه را مطرح کردند، گفت: آنها به دنبال این بودند که با این اقدام حیثیت از دست رفته آمریکا را ترمیم کنند و این حرکت، حرکتی نمایشی و نشان گر اقتدار و توانی که در گذشته از آمریکا سراغ داشتیم، نیست.

فضائلی با اشاره به اینکه این اقدام می‌تواند مورد بهره برداری سیاسیون در داخل کشور قرار گیرد و جنبه انتخاباتی نیز داشته باشد، گفت: برخی در داخل از حمله آمریکا به سوریه بدشان نیامد،چون به دنبال آن بودند که سناریوی جنگ و صلح را در زمان انتخابات طراحی کنند.

این کارشناس مسائل آمریکا در توضیح ارتباط این اقدام ترامپ با انتخابات ایران گفت: جریانی در مقطع انتخابات به دنبال ایجاد القای خطر حمله نظامی آمریکا به کشور را دامن می زدند و عنوان می کنند که با توجه به نحوه سلوکی که از آن برخوردارهستند، می توانند این خطر را از کشور مرتفع کنند و در حقیقت این اقدام ترامپ می تواند وسیله ای برای این افراد باشد که حمله ترامپ جدی گرفته شود، اما اصل مطلب یعنی نمایشی بودن حمله آمریکا به سوریه واضح است.

وی در پایان این گفت‌وگو دلیل این ادعای خود را عدم واکنش بازارهای اقتصادی نسبت به این واقعه عنوان کرد و گفت: معمولا بازارهای اقتصادی حساس هستند و اگر احساس کنند یک ناامنی یا خطر جنگ وجود دارد واکنش نشان می دهند که در خصوص اقدام اخیر آمریکا یعنی حمله به سوریه چنین واکنشی از سوی بازارهای اقتصادی دیده نشده است.