کم کاری مجلس و دولت در تنظیم قوانین انتخابات

عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در حاشیه افتتاح ستاد مرکزی نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری و میان دوره‌ای مجلس با حضور در جمع خبرنگاران با اشاره به مصوبه مجلس هشتم درباره تعریف رجل سیاسی گفت: بر اساس بند 9 اصل 110 قانون اساسی در مورد صلاحیت‌ها و تشخیص شرایط اصل 115 قانون اساسی بر عهده شورای نگهبان است و این امر مورد تأیید شورا هم هست.

وی ادامه داد: مجلس شورای اسلامی در گذشته اقداماتی انجام داده بود که به دلیل تداخل با نظر شورای نگهبان، آن مصوبه با استناد به بند 9 اصل 110 قانون اساسی مورد مخالفت این شورا قرار گرفت.

کدخدایی با بیان اینکه انتظار داشتیم بعد از ابلاغ سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری دولت و مجلس مقررات و مصوبات لازم را در این زمینه تنظیم کنند، افزود: البته یک بخشی از تنظیم این مقررات بر عهده شورای نگهبان است و این شورا مانند امروز و در روزهای دیگر در زمان بررسی صلاحیت‌ها این شرایط را همانند گذشته مد نظر قرار می‌دهد.

سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: البته مقررات جزئی‌تری هم لازم است که این امر بر عهده دوستان مجلس و دولت خواهد بود که امیدواریم بعد از این دور از انتخابات به این موضوع وارد شوند البته اگر چه باید بپذیریم که همه قصور داشتیم.

وی بیان داشت: شورای نگهبان در دور گذشته انتخابات یک آیین‌نامه‌ای را تنظیم کرده بود که همان آیین‌نامه و دستورالعمل داخلی مبنای کار بررسی صلاحیت‌ها قرار گرفت و در این دور از انتخابات هم این آیین‌نامه و سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری برای بررسی صلاحیت‌ها مبنا قرار خواهد گرفت.

کدخدایی ادامه داد: ستاد نظارت بر انتخابات دوازدهمین دور ریاست جمهوری در شورای نگهبان از امروز آغاز به کار کرده و همکاران ما مشغول هستند، استعلامات انجام شده و در کنار آن شورای نگهبان نیز در جلسه امروز خود بخشی از کار بررسی صلاحیت نامزدها را آغاز کرده است.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: در حوزه میان دوره‌ای مجلس هم کارگروه‌هایی از شورای نگهبان تعیین شده است که مشغول بررسی پرونده‌ها هستند.

وی با تأکید بر اینکه جلسه بعدی شورای نگهبان روز چهارشنبه خواهد بود، اظهار داشت: ادامه بررسی صلاحیت‌ها مربوط به نامزدهای ریاست جمهوری را روز چهارشنبه خواهیم داشت.