افشای پشت پرده ویروس استاکس‌نت

گروه هکری «شدو بروکرز» (Shadow Brokers) در داده‌های رایانه‌ای کشف کرده‌اند که بدافزار رایانه‌ای که خساراتی را به برنامه هسته‌ای ایران وارد کرد، احتمالاً کار آژانس امنیت ملی آمریکا (NSA) بوده است.

شبکه روسی «راشاتودی» گزارش کرد، ابزاری که گروه هکری شدو بروکرز روز جمعه هفته گذشته به آن دست پیدا کرده است، با بدافزاری که در استاکس‌نت به کار گرفته شده است، مطابقت دارد.

استاکس‌نت که برای اولین بار در سال 2010 کشف شد، بنا بر گزارشات و شواهد کار مشترک آمریکا و رژیم صهیونیستی بوده است و «ادوارد اسنودن» پیمانکار سابق آژانس امنیت ملی آمریکا نیز طی مصاحبه‌ای در سال 2013، چنین مطلبی را تأیید کرد که البته دولت آمریکا و مقامات رژیم صهیونیستی تاکنون ارتباط خود با این ویروس رایانه‌ای را تأیید نکرده‌اند.

بدافزار استاکس‌نت که برای هدف قرار دادن سامانه‌های کنترل صنعتی که در تأسیسات زیرساختی استفاده می‌شوند، طراحی شده است، اطلاعات موجود در نرم‌افزار کنترل کننده را به نوعی تغییر می‌دهد که بر فرایندهای خودکار آنها تأثیر می‌گذارد.

کدهای رایانه‌ای که در افشاگری‌های هفته گذشته گروه هکری شدو بروکرز پیدا شده است و ظاهراً از رایانه‌های آژانس امنیت ملی آمریکا ربوده شده، ظاهراً با کدهایی که در استاکس‌نت استفاده شده بود، مطابقت دارد.

برخی مقامات ناشناس که با روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست گفت‌وگو داشتند در سال 2012 اعلام کردند که این ویروس رایانه‌ای که در دولت «جرج بوش» رئیس‌جمهور اسبق آمریکا به وجود آمد و در دولت ریاست‌جمهوری «باراک اوباما» نیز کار بر روی آن ادامه داشت، برای آسیب وارد کردن به قابلیت‌های هسته‌ای ایران طراحی شده بود.

طبق گزارش راشاتودی، زمانیکه این ویروس رایانه‌ای، تأسیسات هسته‌ای ایران در نطنز را آلوده کرد، ظاهراً یک پنجم از سانتریفیوژهای نطنز را بعد از به وجود آوردن تغییراتی در آنها و از کنترل خارج کردن آنها، مورد آسیب قرار داد.