دولت می خواهد 1.5 میلیارد دلار از ذخیره ارزی برداشت کند

غلامرضا کاتب رئیس فراکسیون تولید و اشتغال مجلس در تشریح جلسه فراکسیون اشتغال با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: فراکسیون سه دستور کار داشت که دستور کار نخست تشکیل سه کمیته که جمعی اعضا در کمیته بررسی لایحه 1.5 میلیارد دلاری برای ایجاد اشتغال عضو شدند تا ایرادات این لایحه را رفع کرده و نظرات دولت و وزارت کار در این خصوص را جمع بندی کنند.

نماینده مردم گرمسار با اشاره به اینکه در هفته جاری سه جلسه با وزیر کار داشته است، افزود: این نشست با این رویکرد تشکیل شد که مشخص شود مسئول اجرای این طرح چه نهادی باشد؟ بانک عامل اصلی کدام بانک باشد؟ و اینکه حداکثر سقفی که به واحدهای خرد و کوچک داده می شود، باید چه میزان باشد؟ همچنین مشخص باشد که نظارت کننده اصلی این طرح چه کسانی هستند؟

وی با بیان اینکه تمام تلاش فراکسیون تولید و اشتغال این است که تجربه تلخ دولت هشتم تکرار نشود، تصریح کرد: در دولت هشتم تسهیلاتی به روستاییان داده شد اما اشتغالی ایجاد نشد، چرا که این تسهیلات برای کارهای غیرضروری استفاده شد.

کاتب با اشاره به دومین کمیته تشکیل شده در فراکسیون افزود: بحث مهارت آموزی و کارآفرینی بارها توسط مسئولان مختلف مطرح شده  است، اما متاسفانه اجرایی نشده است.

وی ادامه داد: آموزش و پرورش و فنی و حرفه ای باید تقویت شود، متاسفانه در کشور نیروی انسانی تربیت می شود اما هیچکدام در راستای اشتغال نقش آفرین نیستند. در تمام دنیا 30 درصد فارغ التحصیل در مقطع عالیه و 70 درصد تکنسین هستند، اما در کشور ما دقیقا این موضوع برعکس است.

کاتب با بیان اینکه کمیته کارآفرینی باید جوانان را به سمت اشتغال و تولید هدایت کند، افزود: تمام بخش ها باید برنامه های خود را در راستای بهبود کارآفرینی ارائه دهند.

وی با اشاره اینکه سومین  کمیته تشکیل شده، کمیته اشتغال کوتاه مدت است، ادامه داد: این کمیته باید برنامه تمامی بخش ها از جمله گردشگری، ICT ، نفت و گاز و صنایع دستی را جمع بندی کند تا به هر بخشی که به تسهیلات نیاز دارد، از 1.5 میلیارد دریافت شده از صندوق توسعه ملی، این تسهیلات پرداخت شود و بخشی که به سیاستگذاری نیاز دارد، برنامه ریزی های صحیح در آن بخش صورت گیرد.

این نماینده مردم در مجلس دهم یادآور شد: اولویت ایجاد اشتغال روستاها مناطق مرزی و محروم است که می تواند اشتغال مولد را ایجاد کند.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به حضور وزیر کار در نشست غیرعلنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: موضوع محرمانه ای در جلسه وجود ندارد بلکه در این جلسه به دنبال ایجاد اشتراک نظر بین مجلس، دولت و سایر نهادها هستیم.

رئیس فراکسیون تولید و اشتغال تصریح کرد: وزیر در نشست امروز پیش نویسی درباره لایحه برداشت 1.5 میلیارد دلاری از صندوق توسعه ملی ارائه کرد که کمیته بررسی آن را جرح و تعدیل می کند و پس از بررسی گزارش نهایی با رئیس مجلس اذن برداشت آن از مقام معظم رهبری دریافت می شود.