نگرانی رسانه های غربی از وضعیت متزلزل روحانی

خبرگزاری بلومبرگ به استناد نظرسنجی‌ها نسبت به ناکامی حسن روحانی در انتخابات اظهار نگرانی کرد.

این خبرگزاری با اشاره به نظرسنجی ایران‌پل تصریح کرد ۵۴ درصد مردم احتمال شکست روحانی در انتخابات را «تا اندازه‌ای» و «بسیار محتمل» عنوان کرده و همین حدود نیز وی را در اقتصاد «خیلی ناموفق» و «نسبتاً ناموفق» ارزیابی کرده‌اند.

بلومبرگ می‌نویسد: هرچند بخشی از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی نظر موافقی به روحانی داشتند، اما در عین حال گفتند که دور نخست ریاست جمهوری وی و توافق هسته‌ای، اقتصاد کشور را رونق نداده و استانداردهای زندگی متوسط مردم ایران را بهبود نبخشیده است.

بیش از ۴۰ درصد از پرسش‌شوندگان گفتند که «تا اندازه‌ای» احتمال دارد روحانی در انتخابات شکست بخورد و ۱۴ درصد شکست وی را بسیار محتمل برشمردند.

این نظرسنجی از ۱۱ تا ۱۴ آوریل (۲۲ تا ۲۵ فروردین) از طریق تماس تلفنی با یکهزار و پنج نفر در ایران انجام و حاشیه خطای آن حدود ۳ درصد عنوان شد.

بلومبرگ افزود: اگرچه تقریباً ۴۰ درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی گفتند که روحانی به نوعی در حل مشکلات اقتصادی ایران موفق بوده، بیش از نیمی یادآور شدند که وی نسبتاً و یا خیلی ناموفق بوده است. این نظرسنجی وضعیت دشوار روحانی را نشان می‌دهد.

در همین حال روزنامه ‌گاردین گزارش داد؛ حسن روحانی رقابت سختی را برای دوره دوم ریاست جمهوری خود در پیش دارد.

این روزنامه نوشت: پس از آنکه شخصیت‌های منتقد، در مسیر چالش انتخاباتی وارد شدند، روحانی با یک رقابت پرتلاطم مواجه شده است.

«علی انصاری» استاد تاریخ ایران در دانشگاه اندروز معتقد است تصمیم شگفت ابراهیم رئیسی برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری، اسباب زحمت برای روحانی در پیروزی در دور دوم است. فکر می‌کنم در نهایت کاندیداتوری رئیسی رقابت انتخاباتی را پیچیده کرده است. انصاری در ادامه تصریح کرد: روحانی در جایگاهی قوی که ما فکر می‌کنیم اکنون به دلیل حصول توافق هسته‌ای در آن قرار دارد، نیست. از برجام به عنوان یک موفقیت چشمگیر در ایران یاد نمی‌شود. فکر می‌کنم وی اظهارات اغراق‌آمیز زیادی داشته و اکنون بهایش را می‌پردازد.