مجلس درخواست حذف نظارت بر سفرهای خارجی دولتی ها را رد کرد

سیدحسین نقوی نماینده مردم ورامین و سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی به ارائه گزارشی از کمیسیون متبوعش پرداخت و اظهار داشت: این جلسه با ارائه گزارش بروجردی رئیس کمیسیون از سفر به قم و ملاقات با علما و مراجع عالیقدر قم شروع شد، وی از اقدامات فرهنگی دفتر حضرت آیت‌الله سیستانی در قم توضیحاتی ارائه کرد.

وی افزود: بروجردی همچنین از دیدار با حضرت آیت‌الله عراقی و اقدامات و فعالیت‌های ملی فرهنگی مرکز ایشان توضیحاتی داد و بیان شد که اینگونه اقدامات در جهت مقابله با آموزه‌های افراطی و خشونت‌گرایانه‌ای که معمولاً از خارج از کشور هم مدیریت می‌شود، ضرورت دارد چرا که این مدارس که از سوی سعودی‌ها هدایت می‌شوند، معمولاً پرورش‌دهنده تروریست‌ها هستند.

وی ادامه داد: بروجردی از صدور ویزا در فرودگاه حضرت امام (ره) به خارجیانی که به کشور وارد می‌شوند، انتقاد کرد و گفت که برخی رخدادها بر خلاف شئون جمهوری اسلامی است.

نقوی همچنین گفت: مصوبات هیأت رئیسه کمیسیون امنیت ملی در این جلسه مورد بحث و بررسی قرار گرفت، به ویژه مصوبه بررسی بحث پیرامون اقتصادی مقاومتی، تولید، اشتغال با سه محور بررسی امنیت اقتصادی، بررسی سطح مناسبات اقتصادی از طریق سفارتخانه‌ها و سفرا و بررسی موضوع قاچاق کالا مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت.

وی اضافه کرد: موضوع دیگر مطرح شده در این جلسه، برنامه سفر اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی کشور پاکستان به تهران بود که 9 نفر اعضای این کمیسیون از پارلمان پاکستان از تاریخ 16 الی 20 اردیبهشت میهمان کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی خواهند بود، کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی پاکستان همراه با کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از منطقه چابهار و منطقه مشترک گوادر بازدید خواهند داشت.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تأکید کرد: همچنین سفر اعضای کمیسیون امنیت ملی به سیستان و بلوچستان و بازدید از مرزهای جنوب شرق و شرقی در روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه همین هفته یعنی 6 و 7 اردیبهشت‌ماه انجام خواهد شد، مطرح و بررسی شد.

وی اظهار داشت: در ادامه جلسه، لایحه اصلاح قانون نظارت بر مسافرت‌های خارجی کارکنان دولت با حضور قشقاوی معاون وزیر امور خارجه مطرح شد.

نقوی یادآور شد: دولت در این لایحه درخواست کرده یک تبصره به عنوان تبصره 4 به ماده 3 قانون نظارت بر مسافرت‌های خارجی کارکنان دولت مصوب 20/6/1373 به این ترتیب اضافه شود که «مأموریت وزارت امور خارجه به منظور انجام وظایف اداری در نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور، حضور در اجلاس‌ها و مجامع بین‌المللی یا همراهی هیأت‌های رسمی، از شمول این قانون مستثنی است».

وی اظهار داشت: لایحه مذکور در جلسه مورخ 26/10/1395 در هیأت وزیران تصویب و با امضای رئیس‌جمهور به مجلس ارائه شد و به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی به عنوان کمیسیون اصلی ارجاع شده است؛ پس از طرح موضوع، نمایندگان مخالف و موافق کلیات لایحه صحبت کردند و کمیسیون لایحه مذکور را با اکثریت آراء رد کرد و به تصویب نرساند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پایان با بیان اینکه نحوه حضور و غیاب مصوبه هیأت رئیسه کمیسیون امنیت ملی در این جلسه مطرح شد و مورد تأیید قرار گرفت، خاطرنشان کرد: همچنین پیشنهاد انتخاب دکتر شیبانی وزارت امور خارجه به عنوان مشاور کمیسیون که مصوبه هیأت رئیسه کمیسیون بود نیز مطرح شد و به تصویب کمیسیون رسید، در پایان این جلسه هم، آقای صفاری گزارش سفر وزیر خارجه به گرجستان، قرقیزستان و ترکمنستان را به اعضای کمیسیون امنیت ملی ارائه کرد.