روحانی: اجازه نمی‌دهیم ویروس تروریسم وارد کشور شود
حسن روحانی  نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بامداد چهارشنبه در برنامه پاسخ به ایرانیان خارج از کشور که از شبکه جام جم پخش شد، گفت: در دولت دوازدهم نیز مانند دولت یازدهم یک برنامه 100 روزه و یک برنامه چهارساله داریم، برنامه چهارساله دولت آینده تدوین شده و در اختیار مردم است و برنامه 100 روزه نیز که با اولویت اشتغال جوانان و اجرای طرح کارورزی همراه است، به زودی اعلام می شود.
 
افزود: در دولت یازدهم، دو برنامه داشتیم یکی برنامه 100 روزه که اجرا شد و در پایان، گزارش آن را به مردم ارائه کردیم و دیگری برنامه چهارساله که بخشی از آن اجرا شده و بخشی هم در حال اجراست.

وی گفت: در دولت دوازدهم نیز اگر مردم باز هم به این دولت رای دهند، دو برنامه داریم، یکی برنامه چهار ساله که به صورت مفصل تدوین و منتشر شده است و در اختیار مردم است و همه می توانند آن را ببینند و دیگری برنامه ای است که برای 100 روز اول داریم و به زودی اعلام می شود.

روحانی ادامه داد: یکی از اولویت های برنامه 100روزه، طرح کارورزی برای اشتغال جوانان است که در شورای عالی اشتغال نیز تصویب شده و سازمان مدیریت و برنامه ریزی مشغول تدوین آیین نامه اجرایی آن است، این اولین اقدام اقتصادی دولت دوازدهم خواهد بود که در 100 روز اول آغاز می شود.

وی گفت: از همه مردم می خواهم که روز 29 اردیبهشت پای صندوق آرا بیایند و به نامزد دلخواه خود رأی دهند. حضور ایرانیان خارج از کشور معنای خاصی دارد و به معنی وابستگی بیشتر آنها به کشور عزیزشان و نظام جمهوری اسلامی ایران است.

روحانی در پاسخ به این پرسش که چرا نامزد انتخابات ریاست جمهوری شده است، گفت: راهی که مردم ما در سال 92 انتخاب کردند و با توجه به اینکه این مسیر را با هم تا اینجا ادامه داده ایم، برگشت پذیر نیست. نه می خواهیم به عقب برگردیم و نه می خواهیم در نیمه راه بمانیم، باید مسیرمان را با اهداف بلندی که مد نظر ملت بزرگ ایران است، ادامه دهیم.

وی در پاسخ به این پرسش که مهمترین دغدغه شما در چهار سال آینده چیست، توضیح داد: همواره چه در این دوره ریاست جمهوری و چه در صورتی که ملت ما اعتماد کند در دوره بعدی، دغدغه اصلی من همواره حقوق ملت است. ملت ما دارای حقوق بسیاری است که در قانون اساسی و به ویژه فصل سه آن مطرح شده است و باید دقیقا اجرا شود.

روحانی افزود: رئیس جمهوری مکلف و مسئول اجرای قانون اساسی است و بخش مربوط به حقوق ملت نیز بسیار اهمیت دارد بویژه مسئله آزادی مردم در حوزه های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی که دغدغه اول من است.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: دغدغه دوم من، زندگی مردم است بویژه کسانی که با فقر و دغدغه معیشتی روبرو هستند و باید به فکر آنها باشیم و عدالت اجتماعی واقعی را برای مردم فراهم کنیم.

وی در پاسخ به پرسشی در مورد اهمیت ایرانیان خارج از کشور و برنامه دولت آینده برای آنان گفت: ایرانیان خارج از کشور دارای همان جایگاه و حقوقی هستند که مردم ما در داخل کشور دارند. آنها ایرانی هستند به همان اندازه که ایرانیان داخل کشور باید دارای عزت، کرامت و حقوق شهروندی باشند آنها هم به همان صورت هستند.

روحانی افزود: هر جا که ایرانی زندگی می کند، به ملت و میهن عزیز ما تعلق دارد و ایرانیان درخارج کشور یک سرمایه بزرگ برای همه ما هستند و ما باید از این سرمایه به بهترین وجه برای عزت و پیشرفت کشور استفاده کنیم.

وی در پاسخ به پرسشی درباره ارزیابی از عملکرد نمایندگی های خارج از کشور و برنامه وی برای افزایش کارآمدی این نمایندگی ها تصریح کرد: البته در این زمینه قاضی اصلی و قضاوت اصلی به عهده خود ایرانیان عزیز ماست که در کشورهای مختلف زندگی می کنند. ما مجموعا در 63 کشور نمایندگی فرهنگی داریم و آنها تلاش می کنند برای اینکه جامعه ایرانی خارج از کشور در کشورهای مختلف با فرهنگ و هویت ایرانی در مراسم و روزهای مختلف بیشتر آشنا شوند.

وی ادامه داد: به اعتقاد من وضع نمایندگی های ما در دولت یازدهم بهتر از دوره های قبل بوده و فعالیت های بهتری داشته است و علاوه بر آن مردم و ایرانیان به طور مستقیم از طریق سامانه ریاست جمهوری با ما در تماس هستند و نظرات خود را اعلام می کنند، آن طور که من نظرات مردم را می بینم، مردم از عملکرد نمایندگی های خارج از کشور رضایت نسبی دارند اما خواست من این است که نمایندگی ها باید برای خدمت به مردم و در جهت اهداف فرهنگ ایرانی و اسلامی تلاش بیشتری بکنند. 
 
نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به پرسشی درباره برنامه های دولت آینده برای مقابله با سنگ اندازی های آمریکا در مسیر سرمایه گذاری های ایرانیان خارج از کشور اظهار داشت: قدم اول برنامه ما در واقع برجام و توافقی که با پنج به علاوه یک داشتیم، بود که در این توافق برخی از تحریم ها برداشته شد و برخی از تحریم های اولیه که مجزا از موضوع هسته ای بوده، باقیمانده است.

وی تأکید کرد: آنچه مربوط به تحریم های هسته‌ای بود امروز برداشته شده است، در برجام امکان صادرات برخی از کالاهای ایرانی به آمریکا مثل فرش و پسته فراهم شده است و ایرانیان فعال در این زمینه ها می توانند فعالیت کنند.

روحانی افزود: من در هر چهار سال که به نیویورک رفته ام، در نشست با ایرانیان به آنها گفته ام که از طرف ایران هیچ مانعی وجود ندارد اما به هر حال مقررات خود آمریکا موانعی را از گذشته ایجاد کرده است که خود ایرانی ها و ما باید تلاش کنیم که هر گونه تحریم مربوط به ایران برداشته شود.

وی ادامه داد: تا امروز اجرای برجام به خوبی پیش رفته است اگر چه مواردی هستند که آمریکایی ها کاملا مطابق با برجام عمل نکرده‌اند اما فضای بهتری برای ما و ایرانیان ساکن امریکا به وجود آمده است. حتی برخی از ایرانیان از آمریکا به ایران آمده اند و مشغول کار شده اند. 
 
روحانی بیان داشت: در طول یکسال گذشته حدود 500 نفر از نخبگان و تحصیل کردگان به ایران مهاجرت معکوس داشته اند که برخی از اینها در آمریکا ساکن بوده اند، تحصیل می کرده اند و از شاگردان دانشگاه های معروف آمریکا بوده اند، شرایط برای بازگشت ایرانیان مهیا شده است و امیدواریم این شرایط روز به روز بهتر شود.

نامزد دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به پرسشی درباره برنامه وی برای حمایت از محور مقاومت و مردم فلسطین ادامه داد: منطقه ما مشکلات متعددی از گذشته داشته زیرا خاورمیانه، منطقه مهمی است به طوری که خاورمیانه قلب جهان است و ایران قلب خاورمیانه و به هر حال دنیا به دلیل منابع سرشاری که در این منطقه است، همواره چشم طمع به این منطقه داشته است، در کل منطقه نیازمند محور مقاومت هستیم تا بتوانیم در برابر چشم طمع و فشار بیگانگان ایستادگی کنیم.

روحانی گفت: اسرائیل و صهیونیسم از ابتدای شروع به کارش که تقریبا حدود 70 سال پیش می شود، دولت نامشروعی را در این منطقه تشکیل داده است و همواره برای منطقه مشکل و معضل بوده است و مردم منطقه را در فشار قرار داده است و متاسفانه هیچ راه دیگری مثل قطعنامه های سازمان ملل و نصایح سایر کشورها، تاکنون روی اسرائیل تأثیر گذار نبوده است.

وی اضافه کرد: مردم فلسطین ملت مظلومی هستند. بخش بزرگی از این ملت 70 سال است که آواره هستند و بخش دیگر نیز در داخل اسرائیل تحت فشار شدید زندگی می کنند بنابراین راهی جز ایستادگی و مقاونت برای احقاق حقوقشان وجود ندارد البته پرچمدار این مسیر خود فلسطینیان هستند؛ ملت فلسطین برای احقاق حقوق خود راهی جز مقاومت و حمایت کشورهایی دیگر اعم از کشورهای عرب و همه کشورهای آزادیخواه در جهان ندارند.

وی اضافه کرد: فلسطین همیشه برای ما یک آرمان بلند بوده و هست. امام راحل در سال 43 به صورت مفصل و همچنین در سال 42 در مدرسه فیضیه راجع به تجاوزات اسرائیل سخنرانی کردند و مسئله فلسطین و قدس شریف و آزادی این ملت از یوغ دیکتاتوری تحت عنوان اسرائیل را مطرح کردند و امروز هم این مسئله مطرح است.

وی ادامه داد: ما روز قدس را به عنوان یک روز جهانی همواره پاس داشته ایم و پاس می داریم. من در هر سخنرانی بین المللی که داشته ام بر حقوق ملت فلسطین تأکید داشته ام و فلسطین همواره مسئله مهمی برای منطقه ما و جهان اسلام است. 
 
روحانی تصریح کرد: متاسفانه امروز تروریسم هایی مثل داعش و القاعده کاری کرده اند که مسئله فلسطین به فراموشی سپرده شود یا از مسئله اول به دوم و سوم تبدیل شود. ما نباید بگذاریم تروریسم راه خود را در منطقه ادامه دهد و در این مسیر هر اقدامی از دست ملت و دولت ایران بر بیاید، آن را وظیفه خود می داند.

نامزد دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری درباره ارتباط با کشورهای همسایه، منطقه و جهان تصریح کرد: این مسئله روشن است که ارتباط ما با جهان بر مبنای منافع ملی ماست. همه کشورهای نیز همین طور هستند و ارتباطشان با دیگران بر همین مبناست. اساس برای ما در ارتباط با کشورهای دیگر منافع ملی ماست و با هر کشوری که منافع ملی ما بهتر تأمین شود رابطه نزدیکتر خواهیم داشت.

روحانی با تأکید بر اهمیت ارتباط با کشورهای همسایه ادامه داد: بسیاری از اقوام ما در مناطق مرزی با اقوامی که در مناطق مرزی دیگر هستند، ارتباط خویشاوندی دارند و گاهی از یک قومیت هستند و این موضوع برای امنیت ملی، سیاسی و اقتصادی ما اهمیت بسیاری دارد.

وی افزود: جهان اسلام هم برای ما بسیار مهم است زیرا دارای فرهنگ مشترک هستیم. در رابطه با کشورهای دنیا پس از برجام فضا برای رابطه با دنیا بازتر شده است و هر جا فضا بازتر باشد، ارتباط ما با کشورها بهتر می شود. اگر فقط با یک کشور رابطه داشته باشیم انتخاب ما محدود است و اگر با 100 کشور رابطه داشته باشیم، فضا صد برابر می شود و اگر با 150 کشور رابطه داشته باشیم با همین نسبت تعامل ما با دنیا بیشتر می شود.

روحانی ادامه داد: مبنای ما تعامل سازنده با دنیا است و البته این تعامل سازنده اختصاص به دولت ها ندارد و ملت ها هم می توانند با هم رابطه داشته باشند ما می خواهیم ملت ما با ملت های دنیا تعامل سازنده داشته باشد و در این میان برای ما همسایگان و جهان اسلام جایگاه خاصی دارد.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری درباره حمایت از سینمای ارزشی ایران و معرفی آن به جهان گفت: سینما ابزار فرهنگی بسیار مهم ماست البته این ابزار عمدتا فرهنگی است اما می تواند در آن مسائل اقتصادی و سیاسی هم باشد. سینما یکی از ابزارهای مهم معرفی فرهنگ، دین، مذهب و آداب و رسوم ماست و برای معرفی این هویت به دنیا، سینما می تواند خیلی نقش داشته باشد، تلاش ما در این دولت این بوده است که سینما را توسعه دهیم و این فضا را باز کنیم.

روحانی بیان داشت: اگر مقایسه ای نسبت به چهار سال پیش داشته باشیم، می بینیم که چقدر جوانان ما وارد سینما شده اند و کارگردان جوانی را داریم که در کنار کارگردان باتجربه و قدیمی دارند کار می کنند و علاقه مردم به سینما خیلی بیشتر شده است.

وی ادامه داد: آمارها را وقتی با سال 94 مقایسه می کنیم تعداد افرادی که امروز علاقه دارند به سینما بروند و فیلم های مورد علاقه خود را ببیند خیلی بیشتر شده اند به طوری که در ایام عید حتی اکران ها، در مواردی 24 ساعته بود، سینما برای ما اهمیت بسیار دارد. سینمای ما باید حضور جهانی پیدا کند اگر فیلم و هنر ما با نگاه داخل باشد یک جور است، اگر با نگاه به جهان باشد طور دیگری است و اگر نگاه ما به جهان اسلام باشد، سبک دیگری و اگر به فرهنگ فارسی زبان ها باشد، به گونه دیگری است.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: در همه اینها ما مثال هایی از سینمای موفق داریم. در سینما و سریال های تلویزیونی جایی که نگاه به جهان اسلام است، می بینیم فیلم ما در کشورهای دیگر مورد استقبال قرار می گیرد و جایی که فیلم ما پیام جهانی دارد ما در فستیوال ها و جشنواره های مختلف در سطح جهانی حضور داریم. 
 
وی خاطر نشان کرد: در این اواخر دیپلماسی عمومی ما از طریق یک کارگردان صورت گرفت. وقتی که آمریکا در مورد صدور ویزا به ملت ایران اهانت کرد یک کارگردان ما با عمل خود که یک دیپلماسی عمومی بود توانست عکس العمل خوب نشان دهد و خیلی مهم است که این پیام به گوش جهانیان می رسد.

روحانی اضافه کرد: سینما و هنرمندان ما می توانند سفیران بسیار خوب ملت ایران باشند و پیام ملت ایران را به گوش جهانیان برسانند. امیدوارم دولت دوازدهم فضای بهتری برای هنرمندان ایجاد کند، من خوشحالم که امروز در زمینه کتاب، فیلم، تئاتر شرایط بهتری را شاهدیم و مردم ما هم همین احساس را دارند و این شرایط در دولت بعد در صورتی که در خدمت مردم باشیم حتما، بهبود خواهد یافت. 
 
نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری درباره صنایع دستی ایران و معرفی آن به سایر کشورها توضیح داد: صنایع دستی هم معرفی فرهنگ ماست و هم معرفی هنر ماست و هم منافع اقتصادی برای مردم ما دارد. ما صنایع دستی را در روستاها رواج بسیاری دادیم و صادرات صنایع دستی در این دولت 30 درصد نسبت به دولت گذشته افزایش یافت.

وی افزود: در زمینه فرش یکی از آثار برجام همین بود که صادرات فرش به آمریکا آزاد شد و خیلی در توسعه صادرات فرش موثر بود. در سایر صنایع هم واقعا صنایع دستی، هنر ایرانی های عزیز ماست و به خاطر اینکه در مسئله گردشگری شرایط ما بهتر شده ، فروش صنایع دستی ما هم در خارج و در داخل بیشتر شده است. 
 
روحانی از افزایش 12 درصد گردشگران خارجی به کشور در دولت یازدهم خبر داد و گفت: یکی از سوغاتی های این گردشگران صنایع دستی ماست از طرف دیگر فضای مجازی هم به کمک آمده و الان بسیاری از فروش صنایع دستی حتی در روستاها از طریق شبکه های اجتماعی و فضای مجازی انجام می شود. بنابراین توسعه شبکه های اجتماعی و شرایط فضای مجازی که یکی از کارهای مهم دولت یازدهم بوده است در زمینه صنایع دستی هم موثر بوده است. 
 
نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به پرسشی درباره برنامه دولت دوازدهم برای حفظ امنیت با توجه به ناامنی در کشورهای همسایه و حضور گروه های تروریستی گفت: برای مبارزه با تروریسم در دو مرحله باید مسئله را ببینیم. یکی امنیت ملی و داخلی خودمان که این ویروس تروریسم وارد کشور ما نشود.

وی افزود: برای این کار از ابتدا من معتقد بودم که وحدت ملی همه مردم از اقوام و مذاهب مختلف در صورتی که مطابق قانون اساسی و قوانین موضوعه و حقوق شهروندی به آنان توجه شود، امنیت ملی نیز تقویت می شود.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: وقتی کرامت و احترام مردم و اقوام مختلف حفظ شود ، فضای جذب برای تروریسم از بین می رود چون تروریسم باید فضای جذب برای خودش ایجاد کند و مهمترین کاری که ما باید ایجاد کنیم این است که فضای جذب را از تروریسم بگیریم.

وی ادامه داد: چرا تروریسم در اروپا و در برخی از کشورهای منطقه می تواند خوب جذب کند. هر جا فقر و جهل باشد می تواند با استفاده از آن افرادی را جذب کند بنابراین برای حفظ منافع ملی خودمان و امنیت منطقه باید کار فرهنگی در سطح جهان انجام شود البته کار اقتصادی هم لازم است. باید فاصله های اقتصادی را کم کنیم و البته کار نظامی و امنیتی هم گاهی ضروری است.

روحانی افزود: باید از قدرت هوشمند استفاده کنیم، گاهی قدرت نرم و گاهی قدرت سخت. در دولت یازدهم یکی از امتیازات بزرگی که داریم این است که امنیت بسیار خوب و مثال زدنی در ایران برقرار است همه کشورهای منطقه و همه جهان می بینند که ایران کشور امنی است و این امنیت در سایه هوشیاری ملت ایران و انسجام ملی و فداکاری های نیروهای نظامی و انتظامی شکل گرفته است و البته بخش فرهنگی، سینما، فیلم و رسانه نیز می توانند موثر باشند و بوده اند.

وی گفت: ما برای امنیت خودمان، منطقه و جهان قدم های لازم را برمی داریم و تا امروز موفقیت های خوبی داشته ایم. ایران را به حمد الله امن نگه داشتیم و به امنیت بسیاری از کشورها مثل سوریه، لبنان، عراق، پاکستان و یمن هم کمک کرده ایم و حتی اگر از دستمان برآید برای امنیت کشورهای دور مانند چین و حتی اروپا اگر بتوانیم کمک می کنیم و مبارزه با تروریسم را وظیفه خود می دانیم. 
 
روحانی درباره توسعه صادرات غیر نفتی نیز گفت: صادرات غیر نفتی برای ما بسیار مسئله مهمی است اصلا دلیل تحریم نفت ما نیز به خاطر این بود که دیدند اتکای کشور به صادرات نفت است و دشمن فشار آورد و نفت را تحریم کرد و فرآورده های نفتی، میعانات گازی و فرآورده های پتروشیمی را تحریم کرد که ما فشار آورد.

وی افزود: اگر صادرات ما متنوع باشد قدرت ملی ما بالا می رود و دولت یازدهم یکی از افتخاراتش این است که برای اولین بار صادرات غیر نفتی را آن قدر افزایش داده که بر واردات ما پیشی گرفته است.

روحانی ادامه داد: بعد از 60 سال و اندی برای اولین بار در سال 94 صادرات غیر نفتی بر واردات پیشی گرفت و در سال 95 هم این اتفاق افتاد و تلاش ما این است که امسال صادرات غیر نفتی را افزایش دهیم و فقط در بخش پتروشیمی در سال گذشته حدود 9 میلیون تن افزایش صادرات مواد پتروشیمی داشتیم که 5.5 میلیارد دلار صادرات ما در یکسال بیشتر شده است. در فولاد هم همین طور است و ما الان در بازارهای جهانی حضور پیدا کرده ایم.

نامزد دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: در گندم که ما همیشه وارد کننده بودیم در سال گذشته صادر کننده بودیم و 3 میلیون تن گندم نیز در معرض صادرات قرار دارد و امسال هم امیدوارم که در مسیر صادرات گندم باشیم.

وی ادامه داد: در صادرات ایرانیان خیلی می توانند نقش داشته باشند، صادرات یک زنجیره می خواهد اعم از نوع بسته بندی، سازگاری آن با فضای فرهنگی و ذائقه مردم مهم است. ایرانی ها می توانند بسیار در بخش صادرات نقش ایفا کنند، در گذشته صادرات فرش و پسته بود امروز در بخش های متنوع قدرت صادرات داریم.

روحانی گفت: وقتی یک شرکتی از ایران می رود و با همکاری ایرانی های یک کشوری یک فعالیتی را شروع می کند خیلی از اجناس رااز ایران منتقل می کند و این به معنای صادرات غیر نفتی است و در صادارت غیر نفتی ایرانیان نقش بسیار خوبی داشته اند و می توانند داشته باشند.

وی افزود: من در اکثر سفرهای خارجی که داشته ام صادرکنندگان، بازرگانان، کارآفرینان و تولید کننده های ایرانی را نیز باخود برده ام و بین اتاق بازرگانی و وزارت خارجه هماهنگی خوبی بوجود آمده و بین دولت و بخش خصوصی رابطه بسیار خوبی بوجود آمده است.

روحانی اضافه کرد: در سفرهای خارجی با ایرانی ها و وارد کنندگان و تولید کنندگان جلسات و بحث های متعدد داشته ام و در سفرهای استانی نیز هر استانی که رفته ام در آنجا یک جلسه با کارآفرینان داشته ام و در هر استانی، ایرانی های آن استان از خارج کشور آمده اند و سرمایه گذاری های متنوعی در استان های خودشان یا در سراسر کشور داشته اند.

نامزد دوازدهمین دوره ریاست جمهوری در مورد استفاده از ظرفیت ایرانیان خارج از کشور برای مقابله با ایران هراسی و اسلام هراسی گفت: یکی از توطئه هایی که علیه کشور ما سالهاست ادامه داشته و الان هم کم و بیش ادامه دارد، بحث اسلام هراسی بوده در کل و حتی ایرانی هراسی و مسلمان هراسی و شیعه هراسی در سالهای گذشته بوده و ما در این دولت تلاش کرده ایم ایران هراسی را کاهش دهد و چهره واقعی ایران و ایرانی را به جهان معرفی کنیم.

وی افزود: در همان سال اول دولت در مجمع عمومی سازمان ملل طرحی مبنی بر جهان عاری از خشونت و افراطی گری را مطرح کرد و به گونه ای شد که قطعنامه پیشنهادی ایران در مجمع عمومی به اتفاق آرا تصویب شد و نشان داد که ایران پرچمدار مبارزه با خشونت است نه اینکه طرفدار ترور و خشونت باشد و کاری هم که ایران در عراق و سوریه انجام داد، نشان داد که ایران پرچمدار مبارزه با خشونت است.

روحانی گفت: ایرانی های خارج از کشور هم با مقالات و سخنرانی هایشان در این زمینه تلاش کردند و خود برجام بزرگترین پیامش مبارزه با ایران هراسی بود چون آنها می خواستند بگویند ایران می خواهد بمب اتم تولید می کند و منطقه را تهدید می کند و توافق ما با دنیا نشان داد که ایران دنبال تولید سلاح کشتار جمعی نبود و این یک تهمت بوده به ایران و کاری که در آزانس شد و به صراحت اعلام شد و این مسئله بسیار مهم بود که چهره ایران را به دنیا به خوبی معرفی کرد.

نامزد دوازدهمین دوره ریاست جمهوری تصریح  کرد: در همین برجام ایرانیان آمریکا یک تلاش گسترده ای کردند وقتی که تندروها و افراطیون آمریکا با برجام مخالفت کردند و می خواستند در کنگره علیه برجام اقدام کنند ایرانیان کار بسیار عظیمی کردند پس بنابراین ما در کنار ایرانیان خارج از کشور می توانیم با ایران هراسی و اسلام هراسی مبارزه کنیم.
 
وی افزود: دانشمندان و اساتید فرهیخته ای داریم، حتی در میان تجار و ایرانیان خارج از کشور افراد با سابقه ای هستند که ایران دوست هستند و عاشق کشور هستند و من واقعا در هر کشوری رفته ام و یک جلسه هم با ایرانی ها داشته ام واقعا می بینیم که در وجودشان عشق به ایران است و دوست دارند که به ایران رفت و آمد کنند و خیلی از آنها علاقه دارند به کشور برگردند و به دولت و ملت ایران کمک کنند. در زمینه مسائل فرهنگی و اسلام هراسی و ایران هراسی هم همین طور است.

وی افزود: به اعتقاد من ایرانیان در این زمینه تلاش کرده اند و ما در دولت یازدهم این تلاش را به خوبی و به وضوح مشاهده کردیم. 

نامزد دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری درباره راهکارهای معرفی دفاع مقدس گفت: برای اولین بار در تاریخ ایران، ملت ایران در برابر نه یک کشور بلکه در برابر تعداد کثیری از کشورهای دنیا ایستاد و مقابله کرد و دفاع مقدس دفاع سربازان، سرداران، امیران، بسیجیان و مردم ایران تنها در برابر عراق نبود در برابر دنیا بود در وسط جنگ چه کسانی هواپیماهای جدید و سلاح های شیمیایی به عراق دادند،

وی افزود: چه کسانی فضا و آسمان در اختیار عراق گذاشتند پس ملت ما کار بسیار بزرگی انجام داد، من در دفاع مقدس به خاطر مسئولیت هایی که داشته ام و سالها مسئول قرارگاه خاتم بوده ام و سالها فرمانده پدافند هوایی و مسئول ستاد پشتیبانی جنگ بودم و از نزدیک لمس کرده ام که مردم چه کارهای عظیمی را انجام داده اند.

روحانی ادامه داد: این فداکاری باید از طریق بیان واقعیت ها، کتاب، فیلم، سریال ها منعکس شود و نمایش آن اقتدار بزرگ که ملت بزرگ ما از خودش نشان داد، معرفی شود بویژه به جوانان و نسل هایی که در آن دوران نبوده اند از اتمام جنگ 29 سال می گذرد و جوانان 30 و 40 ساله هستند که از جنگ خیلی خاطره ندارند.

وی افزود: در مسئله دفاع مقدس آنجه مهم است روحیه و ایمان یک ملت به اعتقادات و کشورش و به آب و خاکش بود و آن روحیه باید معرفی شود و اینکه سلاح ساختیم یا نساختمهم نیست و آنچه مهم است و باید منتقل شود رشادت ها و رادمردی های زنان و مردانی است که ایستادگی کردند آن مادران و همسرانی که فرزندان و همسران خود را مشوق شدند تا به جنگ بروند. افتخار می کنم به اینکه مادری را می بینم که 4 فرزندش شهید شده و می گوید کاش فرزند پنجم من هم شهید می شد و الان هم اگر جنگ شود نوه هایم را تشویق می کنم که به جنگ بروند.

روحانی اظهار داشت: ما در دولت یازدهم در این زمینه خیلی تشویق کردیم و امروز سرمایه گذاری بسیار بزرگی برای نمادهای جنگ کردیم و شاید مردم ندانند ما بیش از 600 میلیارد تومان خرج کردیم برای طرح راهیان نور، جاده و مسیرها و شرایط فراهم شد. من دوستدارم شرایطی و تورهایی فراهم شود که ایرانیان و جوانان خارج از کشور هم بیاییند و ایران را ببینند و نمادهای دفاع مقدس، موزه های دفاع مقدس و مناطق مرزی ما را ببینند و این کار بزرگی است که ما باید به خاطر قدرت ملی انجام دهیم تا چشم طمع به کشور ما نباشد اگر نسل ما به دفاع مقدس وصل شود می توانیم اطمینان فراوانی داشته باشیم که کشور ما از انواع خطرها مصون خواهد بود.
 
نامزد دوازدهمین دوره ریاست جمهوری اظهار داشت: یکی از کارهایی که باید انجام شود این است که ایرانیان ما باید راحت به ایران بیایند و برگردند، گاهی وقت ها کارهایی می شود که هیچ نیازی نیست و برخی فکر می کنند ایرانیان خارج از کشور برای ما تهدید هستند درست نمی اندیشند زیرا ایرانیان خارج از کشور برای ما فرصت هستند.

وی ادامه داد: ما نگاهمان باید نسبت به ایرانیان خارج از کشور عوض شود و تلاش این دولت هم در این مسیر بوده است. گاهی می بینم که برای یک ایرانی که به کشور آمده مشکلاتی ایجاد شده که البته محدود بوده و ما دنبال کرده ایم که مشکل برطرف شود. همه ایرانیان باید احساس کنند ایران خانه شان است. آدم که برای رفتن به خانه اش اجازه نمی خواهد و نباید هول و هراسی داشته باشد و امروز شرایط با سابق فرق کرده است. امروز همه ایرانیان در خارج از کشور یک عشق فراوانی در سراسر دنیا به کشورشان دارند و ما هم باید تسهیلات لازم را برای آنها فراهم کنیم تا آنها و فرزندان آنها و نسل سوم وچهارم آنها بیایند و از نزدیک ایران را ببینند.

روحانی در پاسخ به این پرسش که «رکود در بخش تولیدی کشور از مشکلات مهمی است که به باور کارشناسان که حل آن می تواند مشکلات مانند اشتغال و مسکن را حل کند و برای رونق اقتصاد و اشتغال چه برنامه ای دارید»، گفت: به هر حال این سوال از طرف صدا و سیما است و صدا وسیما در مورد رکورد، تبلیغاتش دقیق نیست، ما دو مرتبه از رکورد به طور کامل خارج شدیم یک بار در سال 93 بود که در این سال ما دارای رشد سه درصدی شدیم.

وی افزود: در سال 91 رشد اقتصادی منفی 6.8 بود و در سال 92 هم باز رشدمان منفی بود اما در سال 93 و 94 و 95 رشد مثبت داشتیم و در کشوری که سه سال رشد مثبت دارد رکود معنی ندارد مخصوصا امسال که ما در همه بخش ها دارای رشد هستیم بجز یک بخش که آن هم مسکن است. در همه زمینه ها توسعه پیدا کردیم در کشاورزی در سال 95 رشد بالای 5 درصد را داشتیم در سال 94 هم رشد بالای 5 درصد بود در صنعت و خدمات رشد خوبی داشته ایم و در بخش نفت که یک رشد فوق العاده ای در سال 95 داشتیم.

وی افزود : ما امروز جز در بخش مسکن شاهد رکود در هیچ بخشی نیستیم اما در عین حال خیلی کار برای اشتغال و تولید باید انجام دهیم. مسئله اشتغال یک مسئله پیچیده در کشور است البته اگر همین میزان اشتغالی که در این سه سال ایجاد شده است، در 8 سال قبل تر هم همین قدر اشتغال ایجاد شده بود الان مشکلی به نام مشکل اشتغال نداشتیم و مسئله بیکاری حل شده بود. 
 
نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: در سال 94 و 95 اشتغال خالص کشور 630 هزار بود البته برای تولید و اشتغال هنوز باید کار کنیم و راه باقیمانده بسیار داریم و ایرانی های ما می توانند در این مسیر به ما خیلی کمک کنند.

وی افزود: امروز سرمایه گذاری های خوبی در حال انجام است بعد از برجام تا امروز بیش از 13 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی تصویب شده است و برخی از آن اجرا شده و برخی در حال احراست و ایرانیان خارج از کشور برای تولید و سرمایه گذاری در کشور در خط مقدم هستند و می توانند مشارکت کنند و آنها هستند که می توانند برای جذب سرمایه های خارجی هم مشوق باشند. یکی از مسیرهایی که برای تولید و اشتغال بیشتر در کشور است حضور خود ایرانیان و ورود دانش و فناوری و سرمایه آنها برای تولید و اشتغال در کشور است. 
 
روحانی در نکته پایانی گفت: مردم ایران در سراسر کشور ما و همه ایرانیان عزیز ما در خارج کشور باید کاملا به آینده امیدوار باشند. ما آینده بسیار خوبی در کشور پیش رو داریم و آمارهای دو سال گذشته نشان می دهد، در مسیر پیشرفت قرار داریم و هر روز باید آرامش را در کشور بیشتر کنیم و مردم باید در زندگی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی خودشان احساس آرامش کنند و برای حیثیت و آبروی خودشان احساس امنیت کنند و ما باید وسایل پیشرفت را برای آنها فراهم کنیم.

وی ادامه داد: من اعلام می کنم دولت یازدهم با آغوش باز از ایرانیان و حضور آنها در ایران و برای سرمایه گذاری استقبال کرده و دولت دوازدهم هم این استقبال را خواهد کرد و من مطمئن هستم که با حضور ایرانیان، ایرانی پیشرفته تر و سرافرازتر خواهیم داشت.