زمان آغاز تبلیغات انتخابات شوراها

علی اصغر احمدی گفت: تبلیغات برای نامزدهای شوراهای اسلامی شهر و روستا تا ساعت 8 صبح روز 28 اردیبهشت امسال پایان خواهد یافت و بعد از ان هرگونه فعالیت تبلیغاتی ممنوع است .

وی افزود: هیئت های نظارتی ، اجرایی ، امنیتی و انتظامی کشور اقدامات لازم را برای برگزاری انتخابات 29 اردیبهشت ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا انجام داده اند تعداد شعبه های اخذ رای را بالغ بر 62 هزار شعبه سیار و ثابت برشمرد .

احمدی با اشاره به اینکه در برخی از مناطق کشور انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا بدلیل جمعیت اندک آن مناطق برگزار نمی شود افزود: در این مناطق شعبه های سیار وظیفه اخذ رای برای انتخابات ریاست جمهوری را برعهده می گیرند.

وی با بیان اینکه تعدادی از اعضای شعب اخذ رای را مردم تشکیل می دهند از حضور نمایندگان شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی، هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات، نمایندگان فرماندار، بازرس وزیر کشور و نیروی انتظامی در پای صندوق های رای خبر داد و تاکید کرد: براساس قانون نمایندگان نامزدهای ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا نیز می توانند در پای صندوق های رای حضور داشته باشند به شرط اینکه در مهلت مقرر فهرست اسامی این نمایندگان در فرمانداری ها مشخص شده باشد .

احمدی همچنین درباره برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در خارج از کشور گفت : براساس هماهنگی هایی که در ستاد برگزاری انتخابات در وزارت خارجه انجام شده است در بیش از 140 کشور امکان اخذ رای از هموطنانمان در خارج از کشور وجود دارد .

وی با بیان اینکه تعداد شعب اخذ رای در خارج از کشور در مقایسه با دوره های گذشته 10 درصد افزایش داشته است داشتن شناسنامه را برای ایرانیان خارج از کشور الزامی ندانست و تاکید کرد : این افراد می توانند با ارائه گذرنامه آرای خود را به صندوق های رای بیاندازند.

بیش از 56 میلیون نفر واجدان شرکت در انتخابات

رئیس ستاد انتخابات کشور تعداد واجدان شرایط برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا در 29 اردیبهشت امسال را، 56 میلیون و 410 هزار نفر برشمرد.

با بیان اینکه این آمار مشمول همه ایرانیان داخل و خارج از کشور می شود سن قانونی برای شرکت در انتخابات را 18 سال تمام اعلام کرد و گفت : به این ترتیب همه متولدان 1378 به قبل می توانند در انتخابات امسال شرکت کنند.

وی تعداد واجدان شرایطی که در سال 94 برای انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان شرکت کردند حدود 55 میلیون نفر دانست و افزود: به طور طبیعی افرادی در این مدت جان به جان آفرین تسلیم کرده اند و عده ای نیز به سن قانونی رسیده اند .

 احمدی با بیان اینکه داشتن شناسنامه و شماره ملی برای همه افرادی که واجد شرایط رای دادن هستند الزامی است خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه همه شعبه های اخذ رای به سیستم جامع ثبت احوال متصل است این رویکرد به افراد اجازه می دهد فقط یک بار آرای خود را به صندوق های اخذ رای بیاندازند.

وی گفت: مهمترین ملاک برای تشکیل شوراهای اسلامی شهر و روستا و تعیین تعداد اعضای آنها آخرین سرشماری مربوط به مرکز آمار ایران در سال 95 است .

احمدی همچنین از ارسال همه ملزومات مربوط به برگزاری انتخابات اعم از تعرفه ها و مهر رای گیری به فرمانداری های سراسر کشور خبر داد و افزود : علاوه بر این بزودی شعبه های اخذ رای مشخص و از طریق فرمانداران و بخشداران آگهی خواهد شد .

وی با بیان اینکه هم اکنون هیئت های اجرایی ریاست جمهوری و سایر هیئت های نظارتی برای برگزاری انتخابات سالم اقدامات مهمی انجام داده اند به همکاری خوب و موثری که میان وزارت کشور ، شورای نگهبان ، مجلس شورای اسلامی و دستگاه های امنیتی در این خصوص وجود دارد اشاره کرد .

احمدی با اشاره به اینکه رای گیری الکترونیکی فقط برای انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا که دارای 7 تا 9 عضو باشد مجاز است، تعداد این شهرها را در سراسر کشور 142 شهر برشمرد.