روحانی ایران را به شوروی تبدیل می کند

سید مصطفی خوش‌چشم کارشناس مسائل بین‌الملل در مناظره‌ای با فیاض زاهد عضو هیأت علمی دانشگاه در پاسخ به این سئوال که اگر ایران زیر سایه جنگ بود چرا اثری از این عبارت در تبلیغات انتخاباتی سال 92 روحانی مشاهده نکردیم، اظهارداشت: من با خیلی از بخش‌های صحبت آقای زاهد موافق نیستم و شاید بگویم با همه آنها مخالفم.

وی افزود: آقای روحانی سال‌ها است که در منصب دبیر شورای عالی امنیت ملی است یا عضو آن و یا رئیس آن بوده است و ایشان تا قبل از همین ماه‌های اخیر هیچگاه حرفی از سایه جنگ نزده است.

خوش‌چشم ادامه داد: ایشان قبل از این حتی رئیس پدافند هوایی کشور نیز بود و آنگاه نیز هیچوقت راجع به این مسئله حرفی بر زبان نیاورد.

کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه برجام به گفته آقای روحانی و ظریف با هدف دستاوردهای اقتصادی شروع شد، خاطرنشان کرد: همه یادمان هست که در مناظره‌های سال 92 این را گفتند که باید هم چرخ کشور بچرخد و هم چرخ هسته‌ای ایران بچرخد و هیچگاه هدفش را دفع شر و یا زدودن سایه جنگ از سر ایران عنوان نکرده است.

وی افزود: به نظر می‌رسد همانطور که آقای اوباما می‌گفت آقای روحانی زیاد از حد مبالغه می‌کند و مبالغه زیاد در مورد آثار برجام باعث به خطر افتادن برجام خواهد شد و این حرف درست نیز هست. آقای روحانی برای اینکه این توافق را بفروشد آن را به چیزهای زیادی گره زد.

خوش‌چشم خاطرنشان کرد: ایشان مذاکره با 6 کشور جهانی را حتی با آب خوردن مردم نیز گره زد و وقتی که در تابستان 2 سال پیش توافق انجام شد صحبت‌های بسیاری شد که با اعتراضات رقبا روبرو شد هرچند ایشان آن اعتراضات را نمی‌پذیرفت. آقای روحانی گفت همه تحریم‌ها و حتی غیر اشاعه‌ای، تسلیحاتی و غیره بالمره رفع خواهد شد که فیلمش در همه خبرگزاری‌ها منتشر شد.

کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه ما همان موقع اعتراض می‌کردیم که حرف آقای روحانی درست نیست، گفت: می‌گفتیم برجام اگر بتواند دستاوردی داشته باشد در حوزه‌های مشخصی خواهد بود نه اینکه همه تحریم‌ها را لغو کند. به نظر می‌رسد نداشتن دستاورد باعث می‌شود به عامل دیگری روی بیاورد. از سال‌های دور می‌بینید که بارها مسئله تهدید جنگ از سوی جناح لیبرال کشور اعلام شده که عنقریب جنگ خواهد شد که من نمونه‌های زیادی برای این حرف دارم.

وی با بیان اینکه مسائل متعددی در این مورد هست که باید با مردم مطرح شود، خاطرنشان کرد: از سال 2000 تا 2001 و حدود جنگ افغانستان معادل این طرح را بارها می‌بینید و اسناد زیادی برای ثابت کردن این وجود دارد که همیشه اشتباه می‌گفتند و اگر اینگونه بود چرا سایه جنگ از سر کشور کم شد. اگر قرار بود جنگ انجام شود این حرف در سال 2002 و 2003 و 2004 و 2005 مرتب گفته شد و هیچ‌گاه جنگ نشد.

خوش چشم با بیان اینکه مقام معظم رهبری فصل‌الخطاب همه بحث‌ها است، تصریح کرد: ایشان چندین بار نسبت به این مسئله حرف زدند و 3 بار آن به صورت خاص بوده است. ایشان تابستان پارسال فرمودند اگر خطری مملکت را تهدید نمی‌کند به خاطر توان بازدارندگی نیروهای نظامی ما است و اخیراً نیز فرمودند به خاطر حضور منسجم مردم در صحنه‌های کشور است و به هیچ عنوان ربطی به شخص یا دولت خاصی ندارد. ایشان اخیراً فرمودند اینکه آمریکا و غرب با ما چه می‌کند و چه رویکردی دارد ربطی به دولت خاصی ندارد و زیاد روی این حساب نکنید که فکر کنید چون دوست هستند با شما کاری نخواهند داشت.

وی افزود: نمونه این را در قضیه میکونوس می‌بینید و شاهد بودیم که در آن قضیه بودند کسانی که می‌گفتند با آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها دوست هستند ولی نتیجه‌ای ندیدیم، به هیچ عنوان افرادی که در تیم مخالف آقای روحانی ایستاده‌اند در سیاست خارجی‌شان افراطی‌گری دیده نمی‌شود و همه گفته‌اند به برجام احترام می‌گذاریم چون توافق کل کشور است ضمناً ما نمی‌خواهیم بگوییم که رئیسی یا قالیباف دقیقاً از زاویه‌ای که احمدی‌نژاد صحبت می‌کرد، صحبت می‌کنند چون چنین چیزی نیست.

کارشناس مسائل سیاسی تاکید کرد: اگر دوره‌ای با بی مبالاتی در مورد بعضی مسائل صحبت شد باید توضیح داد کجایش نادرست و کجایش درست بوده است. مثلاً آقای رئیسی گفته‌اند که من قائل به تعامل عزتمندانه با جهان هستند و این حرف بسیار معنا دارد به این معنا که من به شخصه تداوم دولت آقای روحانی را باعث تحقیر مردم ایران می‌دانم و معتقدم راهی را خواهیم رفت که شوروی رفت و ده‌ها برجام برای آنها به وجود آوردند. برای ما نیز با توافق‌نامه‌های بسیاری از جمله سند 2030 و قرارداد FATF که رهبر انقلاب به آنها اشاره کردند می‌خواهند ما را به سمتی ببرند که هیچگاه نتوانسته‌اند این کار را انجام دهند.