افزایش شانس رئیسی برای پیروزی

 انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران که قرار است از فردا جمعه در سراسر کشور برگزار شود، بازتاب گسترده ای در رسانه های بین المللی داشته است که در ذیل به آنها اشاره می شود؛

روزنامه الاخبار لبنان نیز در مطلبی با اشاره به روند انتخابات ریاست جمهوری ایران نوشت که اسحاق جهانگیری نیز از رقابت‌های انتخاباتی کنار رفت تا زمینه برای رقابت بین روحانی و ابراهیم رئیسی بیشتر فراهم شود.

این گزارش در ادامه به آمارهای متناقض ارائه شده از سوی رسانه‌های مختلف براساس نظرسنجی‌های متفاوت در زمینه میزان شانس نامزدها برای پیروزی در انتخابات اشاره و تأکید می‌کند که ناظران اعتقاد دارند اختلافات موجود در این نظرسنجی‌ها در نتیجه فقدان بی‌طرفی رسانه‌هایی است که این نظرسنجی‌ها را انجام می‌دهند و هر کدام از آنها سعی دارند شانس نامزد مورد حمایت خود را برجسته جلوه دهند.

با این وجود دیدگاه های متفاوتی در رابطه با نتیجه دهی انتخابات وجود دارد، همچنان برخی این دیدگاه را دارند که هیچ یک از کاندیداها نمی‌توانند در دور اول انتخابات ۵۰% آراء را دست پیدا کنند و همین موضوع باعث کشیده شدن انتخابات به دور دوم می شود. این در حالی است که برخی سیاست‌مداران اعتقاد دارد که شانس رئیسی برای پیروزی در رقابت‌های انتخاباتی در سایه کناره‌گیری قالیباف افزایش پیدا کرده است.

خبرگزاری روسی اسپوتنیک در گزارشی نوشت: اگر این شب‌ها گشتی در شهر تهران بزنید، به‌وضوح مشاهده می‌کنید که از منطقه هفتم تیر به بالا طرفداران آقای روحانی اکثریت را تشکیل می‌دهند و با ماشین‌های لوکس در حال تبلیغ برای او هستند. از منطقه هفتم تیر به پایین طرفداران آقای رئیسی اکثریت را تشکیل می‌دهند و با ماشین‌های نسبتا متوسط و یا موتور در حال گشت زدن و تبلیغ برای او هستند.

انتخابات در ایران به دو ابرکاندیدا یعنی آقایان روحانی و رئیسی منحصر شده و با وجود همه آمار و ارقام منتشره، که بخش بزرگی از آن‌ها ساختگی است، رقابت دو کاندیدا بسیار نزدیک است و جنگ بر سر یکی دو درصد آراء بیشتر نیست.

روزنامه آمریکایی نیویورک پست نوشت: ابراهیم رئیسی نامزد اصول‌گرای انتخابات ریاست جمهوری ایران در رقابت های انتخاباتی پیروز خواهد شد.

این روزنامه می‌افزاید: به نظر می‌رسد ابراهیم رئیسی به سمت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری در برابر حسن روحانی پیش می‌رود.

این گزارش می‌افزاید: رئیسی و اصولگرایان دیگر، روحانی را به سهل‌انگاری در تقابل با پرونده‌های فساد و سوء مدیریت اقتصادی متهم می‌کنند.

 سایت صدای آمریکا نوشت: نشانه ها می گوید که حسن روحانی چندان از پیروزی خود در انتخابات پیش رو اطمینان ندارد.

این سایت نوشته است: گروهی از تندروها در فضای سیاسی ایران که خود را میراث دار (امام) خمینی می دانند،‌ در حال رشد هستند. آنها گفته (امام) خمینی را تکرار می کنند که مشکلات ایران بخاطر آمریکاست و مانند او شعار می دهند: «هرچه فریاد دارید بر سر آمریکا بکشید».

پایگاه خبری الوفد اعلام کرد: میزان تأیید حسن روحانی رئیس‌جمهور مستقر ایران در برابر رقیب اصلی‌اش یعنی ابراهیم رئیسی تنها چند روز مانده به انتخابات ریاست جمهوری در کشور کاهش پیدا کرده است.

این پایگاه خبری براساس نتایج یک نظرسنجی داخلی، اعلام کرد که بیش از ۷۱ در صد از ایرانی‌ها در انتخابات ریاست جمهوری که جمعه این هفته برگزار می‌شود شرکت خواهند کرد و ۴۷٫۹ درصد به رئیسی و ۴۴٫۸ درصد به روحانی رأی خواهند داد.

الوفد می‌افزاید: معادلات انتخاباتی در ایران بعد از کناره‌گیری محمد باقر قالیباف به نفع ابراهیم رئیسی تغییر کرده و باعث کاهش شدید رأی شرکت کنندگان مردد به ۸ درصد شده است. این پایگاه خبری پیش‌بینی کرد که کناره‌گیری اسحاق جهانگیری از انتخابات تنها بتواند ۲ درصد به محبوبیت وی اضافه کند.

لس آنجلس تایمز نیز نوشت: سناریوی حضور گسترده مردم در تجمعات کلان شهرها به نفع رئیسی ادامه یافت و مردم مشهد دیروز بازهم با حضور خود روحانی را به چالش کشیدند.