تحلیل رسانه عربی از گسترش نفوذ ایران در منطقه

 سایت خبری-تحلیلی الاتجاه پرس نوشت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران،‌ ایرانیان دستاوردهای بزرگی در زمینه‌های مختلف محقق کردند و کشور ایران موضع خود را در منطقه تقویت کرد و از نظر سیاسی جایگاه خاصی پیدا کرد و به یک قدرت منطقه‌ای تبدیل شد که همه کشورها از آن حساب می‌برند.

الاتجاه در ادامه نوشت: بر اساس گزارش مرکز تحقیقات استراتژیک در مارس 2017 تکنولوژی ایران در حال ترقی و پیشرفت است و ایران از شبکه‌های الکترونیکی داخلی برخوردار است که در صورت حمله دشمن می‌تواند آنها را به کار گیرد. نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران که در خلیج فارس حضور دارد نیز هر زمان که بخواهد می‌تواند تنگه هرمز را ببندد و این امر تأثیرات منفی بر اقتصاد جهانی به همراه خواهد داشت. از نظر سامانه موشکی نیز ایران بسیار پیشرفت کرده و آمریکا و رژیم صهیونیستی را نگران کرده است، زیرا می‌دانند که موشک‌های ایرانی می‌توانند خسارت‌های سنگینی به آنها وارد کنند به همین دلیل می‌ترسند با ایران وارد یک جنگ مستقیم شوند.

سایت شبکه ماهواره‌ای الاتجاه در ادامه نوشت: تکنولوژی هسته‌ای از مهم‌ترین دستاوردهای علمی پس از جنگ جهانی دوم به شمار می‌رود که ایران توانست به این تکنولوژی دست یابد و با ابرقدرت‌ها در مورد آن مذاکره کند. نیروهای مردمی ایران نیز به جدّیت از اسلام دفاع می‌کنند و سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران در عراق و سوریه با تروریست‌ها مبارزه می‌کند و اجازه نمی‌دهد که نیروهای خارجی وارد این دو کشور شوند، بنا بر این ایران توانست محور مقاومت در منطقه را به ارتش مقاومت تبدیل کند و پیروزی ایران و حزب‌الله بر رژیم صهیونیستی در سال 2006 و هم‌چنین نقش ایران در پیروزی‌های عراق، سوریه و یمن باعث شد که نفوذ ایران در منطقه گسترش یابد.

در پایان این گزارش آمده است: زمانی که جمهوری اسلامی ایران به وجود آمد تقریباً هیچ هم‌پیمانی در منطقه نداشت، اما با این وجود توانست با کمترین هزینه در عراق، سوریه، لبنان و مناطق دیگر نفوذ کند و اگر ایران این راه را ادامه دهد در 10 یا 20 سال آینده نفوذ بسیار گسترده‌ای در منطقه خواهد داشت.