جنون غیرمنطقی آمریکا مقابل ایران

یک روزنامه آمریکایی تأکید کرد نفوذ و اقتدار منطقه‌ای ایران را نمی‌توان نادیده گرفت.

این روزنامه آمریکایی در تحلیلی به قلم ژرژ اوژو، استاد دانشکده حقوق کلمبیا سیاست دولت جدید آمریکا در قبال ایران و جانبداری از عربستان را اشتباه خواند و نوشت: دونالد ترامپ (رئیس‌جمهور آمریکا) هفته گذشته مثبت‌ترین اخبار از غرب آسیا را از دست داد. آن خبر مهم، انتخابات ایران بود.

بیش از سه چهارم ایرانی‌ها در انتخابات شرکت کردند و این میزان 20 درصد بیشتر از میزان مشارکت در انتخابات آمریکا بود.

نقش ایران برای فرآیند صلح در غرب آسیا ضروری است؛ این کشور نفوذ قوی در بخشهای مختلفی از جهان اسلام دارد و نمی‌توان آن را نادیده گرفت. این کشور 80 میلیون نفر جمعیت دارد که از مجموع جمعیت عربستان سعودی، کویت، امارات عربی متحده و قطر بیشتر است. ترامپ با جانبداری مستقیم از عربستان سعودی، یک بار و برای همیشه از خود به عنوان «برقرارکننده صلح در منطقه» سلب صلاحیت کرد. فقط فریاد زدن و شعار دادن برای ایجاد صلح کارساز نیست.

این روزنامه به اظهارات وزیر دفاع آمریکا در ریاض که مدعی شد ایران عامل مشکلات موجود در منطقه است، اشاره کرد و نوشت بیشتر داوطلبان خارجی گروه تروریستی داعش از بلژیک و یا مالدیو هستند تا ایران.

حقیقت این است که ایران پشت پرده آشفتگی‌های فعلی در خاورمیانه نیست و تا وقتی که سیاست‌گذاران در واشنگتن مدل ذهنی خود علیه ایران را تغییر ندهند، محکوم به شکست هستند.

هافینگتون‌پست در ادامه با طرح این سوال که چطور می‌توان کشور ایران را که در جنگ علیه داعش و گروه‌های مختلف وابسته به القاعده در عراق و سوریه سرمایه‌گذاری عمیقی کرده، بزرگ‌ترین حامی  تروریسم خواند، نوشت: در حقیقت، بیشترین منابع استخدام خارجی داعش از میان کشورهای تونس، عربستان سعودی، ترکیه و اردن که از شرکای دوست آمریکایی به حساب می‌آیند، صورت می‌گیرد و نه ایران.

نویسنده این گزارش نوشت عجیب است که دولت «جورج دبلیو بوش» رئیس‌جمهور اسبق آمریکا، ایران را محور شرارت نامید اما ایران برخلاف آن 15 هواپیماربای سعودی و شاید برخلاف خود دولت سعودی، هیچ ارتباطی با حملات تروریستی 11 سپتامبر در آمریکا نداشت و حتی در حذف اولیه طالبان در افغانستان و دستگیری جنگجویان فراری القاعده نیز کاملا مفید عمل کرد.

نه تنها حملات تروریستی 11 سپتامبر توسط سعودی‌ها انجام شد بلکه عربستان سعودی از یک شاخه از القاعده به نام جبهه النصره نیز در درگیری‌های سوریه حمایت می‌کند. علاوه بر این، حمایت ادامه‌دار ریاض از حملات هوایی تحت پشتیبانی آمریکا به حوثی‌های یمن نیز به مرگ تعداد بی‌شماری از غیرنظامیان در این کشور منجر شده و به ایجاد یک قحطی فاجعه‌بار در یمن کمک و آن را تشدید کرده است. آمریکا نیز در واکنش به این اقدامات عربستان سعودی، یک قرارداد بی‌سابقه تسلیحاتی به ارزش 110 میلیارد دلار با سعودی‌ها امضا کرد.

هافینگتون‌پست با اشاره به اینکه سیاست فعلی آمریکا در قبال ایران نتیجه‌ای معکوس دارد نوشت: حقیقت شرایط فعلی این است که با وجود دهه‌ها تحریم و مهار نظامی ایران، آمریکا نتوانسته روی سیاست‌های ایران و یا جایگاه این کشور در منطقه تاثیری بگذارد. حقیقت ناراحت‌کننده که واشنگتن باید با آن روبرو شود، این است که سیاست آمریکا در قبال ایران نتوانسته با وجود 4 دهه تلاش از زمان سرنگونی دیکتاتور دست نشانده آمریکا در ایران در سال 1979 میلادی تاکنون، به اهداف خود برسد جنگ‌طلبان دموکرات و جمهوریخواه عرصه سیاست خارجی آمریکا بدون تردید با ناامیدی با این حیقیقت می‌جنگند اما منزوی کردن ایران مدت‌هاست که سودمندی خود را از دست داده است.