نقش لباس شخصیها در حوادث تروریستی تهران

 پس از خاتمه یافتن حوادث تروریستی تهران در روز چهارشنبه، انتشار گسترده تصویری از دویدن دو نیروی امنیتی با لباس شخصی و شباهت آن به یکی از صحنه های فیلم «ماجرای نیمروز» باعث ایجاد موج بسیار مثبتی در خصوص نیروهای امنیتی شد.

بسیاری از هنرمندان، فرهیختگان و کاربران شبکه های اجتماعی با به اشتراک گذاشتن این تصویر، نسبت به افراد گمنامی که شبانه روز در حال مجاهدت برای امنیت کشور هستند، ابراز احساسات کردند.

اما در این بین برخی از رسانه ها و عناصری که سابقه تخطئه خدمات و زحمات جوانان و نیروهای انقلابی در تامین امنیت جمهوری اسلامی ایران را دارند با دلایلی مضحک و سطحی، حضور نیروهای لباس شخصی در معرکه ۱۷ خرداد تهران برای مقابله با عناصر گروهک تروریستی تکفیری داعش را زیر سوال بردند.

بنظر می رسد جهت تنویر افکار عمومی و شفاف سازی در خصوص علل حضور نیروهای لباس شخصی در حادثه تروریستی مجلس شورای اسلامی مطالب ذیل قابل طرح است:

اول) حضور نیروهای لباس شخصی در صحنه عملیات های تروریستی در بسیاری از نقاط و دستگاه های امنیتی دنیا مرسوم است. نیروهای لباس شخصی با دلایلی چون عدم شناسایی توسط عوامل مهاجم با استفاده از پوشش عادی و نه نظامی حاضر می شوند.

نمونه هایی از نیروهای لباس شخصی در دیگر کشور ها را می توانید در تصویر زیر مشاهده کنید

دوم) پس از خاتمه ماجرای تروریستی مجلس، رسانه های اصلاح طلب در برابر انتقاد نیروهای انقلاب به مواضع دولت یازدهم در خصوص امنیت کشور، محکوم کردن برخورد با عوامل حوادث تروریستی دهه ۶۰ و رفع سایه جنگ، سیاسی نکردن این موضوع را خط خبری خود ساختند و مدعی بهره برداری سیاسی نیروهای انقلاب از حوادث تروریستی تهران شدند.

حال سوال این است که چگونه انتقاد نیروهای انقلاب از مواضع دولت یازدهم سیاسی کردن موضوع است اما مطرح کردن مسائلی علیه نیروهای امنیتی لباس شخصی با توجه به سوابق گذشته سیاسی نیست؟

در همین حال، یکی از روزنامه های این جریان هم در تصویر صفحه اول خود با حذف سلاح در دستان نیروهای امنیتی لباس شخصی در همان تصویر معروف، گویی به دنبال القای فرار این افراد از معرکه و درگیری بود.

با بررسی بیشتر ماجرا این سوال در ذهن پیش می آید که مگر چه عنادی با نیروهای لباس شخصی وجود دارد که این رسانه ها در برابر موج ابراز علاقه و تقدیر اکثریت جامعه از این دو نفر نیروی گمنام و سایر نیروهای امثال ایشان، تا مرحله تخریب آنها پیش رفته و آنها را نیروهای جوان بی تجربه و مظهر ندانم کاری می نامد؟

به نظر می رسد عده ای در کشور قصد ندارند تصویر پر اشتباهی که از نیروهای امنیتی در اذهان عموم ترسیم کرده اند، اصلاح شود و حتی موضوعی مانند عملیات های تروریستی که همه ملت در برابر آن یک صدا تلاش نیروهای امنیتی را تحسین کردند، مستمسکی برای تخریب این نیروها و تصفیه حساب سیاسی می سازند.

سوم) دیگر موضع گیری که در برابر انتشار تصاویر این دو نیروی امنیتی انجام شده است، انتقاد از نحوه جاگیری و موضع فرد حامل سلاح تک تیرانداز است!

در نوشته یکی از سایت های اصلاح طلب، ضمن «جوان و بی تجربه» خواندن مدافعان وطن آمده است:

«اگر تک‌تیرانداز در موقعیتی هم‌سطح دشمن قرار داشته باشد برتری قابل‌توجهی نسبت به هدف ندارد؛ اما بدترین حالت ممکن برای یک تک‌تیرانداز، استقرار در موقعیتی پایین‌تر از هدف است که در این حالت، تک‌تیرانداز به‌جای آنکه یک شکارچی ماهر قلمداد شود تبدیل به یک شکار ساده برای دشمن می‌شود»

در پاسخ به این ادعا باید گفت، زمانی این موضوع مطرح است که مهاجم نیز مجهز به سلاح تک تیرانداز باشد، در حالی که در حوادث تروریستی تهران و خصوصا مجلس، تروریست ها مجهز به سلاح کلاشنیکف و جلیقه های انتحاری بودند. هدف نیروی امنیتی مورد نظر رصد مداوم پنجره های ساختمان مجلس بوده تا به محض اینکه یکی از عناصر تروریستی از پشت پنجره ظاهر شد، وی را مورد هدف خود قرار دهد.

این سایت اصلاح طلب که گفته می شود به یکی از مقامات دولت اصلاحات که این روزها بسیار برای کسب کرسی شهرداری تهران یا مشهد تلاش می کند، وابسته است، در ادامه با اشاره به حضور یگانهای ویژه همچون نوپو ناجا و صابرین سپاه، مدعی حضور یگان نوهد ارتش در محل حادثه می شود، موضوعی که چند روز قبل روابط عمومی ارتش رسما آنرا تکذیب کرده بود و بعد نتیجه می گیرد نیازی به نیروهای لباس شخصی اساسا نبوده است. نویسنده این مطلب توهین آمیز اما هیچگونه تلاشی نکرده تا بر دانش خود بیفزاید و آگاه شود که با سازماندهی گردان های امنیتی امام علی(ع)، گردان های ویژه امام حسین(ع) و یگان ویژه فاتحین در سازمان رزم بسیج، قابلیت ها و توانمندی های رزمی بسیج در ماموریت های امنیتی و ضد تروریستی قابل توجه است.

نکته دیگر اینکه اساسا نیروهای وزارت اطلاعات، اطلاعات سپاه، ناجا و ... لباس فرم ندارند و قاعدتا در دسته بندی این قبیل رسانه ها «لباس شخصی» خوانده می شوند.

به نظر می رسد بهتر است رسانه هایی که نسبت به مسائل امنیتی و نیروهای امنیتی که در آن تخصصی ندارند، سکوت اختیار کنند. چراکه امنیت کشور عرصه ای نیست که در آن سلایق سیاسی افراد دخیل باشد.

واقعه تروریستی مجلس با حضور به موقع نیروهای امنیتی در لباس های مختلف و هلاکت تروریست های تکفیری داعش پایان یافت. گرچه به اعتقاد مسئولین نظامی کشور این عملیات از نظر کیفیت نظامی و عملیاتی، ارزشی نداشت اما با حضور نیروهای امنیتی و هلاکت تروریست ها، بر همگان ثابت شد که خیمه سنگین امنیت بر سر جمهوری اسلامی ایران در منطقه پر التهاب غرب آسیا خلل ناپذیر است.

امنیتی که با حضور لباس شخصی ها و غیرشخصی ها حاصل شده است.