تقویت روابط با ایران، سیاست جدید فرانسه

 روز گذشته بار دیگر پیش بینی نظرسنجی ها در زمینه پیروزی قاطع حزب مکرون در دور نخست انتخابات پارلمانی فرانسه محقق شد و شگفتی دیگری در عرصه سیاست این کشور رقم خورد.

شکست سنگین حزب سوسیالیست که اکثریت مجلس را در دست داشتند، در کنار نتایج بسیار ضعیف حزب راست افراطی جبهه ملی که انتظار می رفت وزنه قابل توجهی در پارلمان جدید علیه دولت مکرون تشکیل دهند؛ از دیگر شگفتی های این انتخابات بود. انتخاباتی که تحلیلگران برآیند آن را تقویت جایگاه رئیس جمهوری و نخست وزیر جدید فرانسه ارزیابی می کنند.

بی تردید آنچه بیش از نتایج داخلی انتخابات پارلمانی فرانسه برای رهبران جهان مهم است، ارزیابی شاخص ها و مزیت های نسبی پارلمان جدید و شناسایی راهبردهای نوین برای تعامل بیشتر با ساختار جدید سیاسی فرانسه در چارچوب منافع کشورشان است.

بی شک در شرایط یاد شده، رهبران اتحادیه اروپا به دلیل سیاست های همگرایانه رئیس جمهوری فرانسه، بیش از پیش خرسند هستند؛ چراکه تقویت جایگاه مکرون در عرصه داخلی را به منزله قدرت بیشتر این کشور در حمایت از اتحادیه اروپا ارزیابی می کنند.

در این میان، تحلیل گران معتقدند که به دلیل رویکرد اقتصادی مکرون و سیاست تعاملی وی با رهبران جهان، چشم انداز روابط ایران و فرانسه نیز در دوران پارلمان جدید این کشور، روشن تر از گذشته خواهد کرد و باید در انتظار گسترش روابط اقتصادی بین دو کشور باشیم.

برای درک بهتر این موضوع، باید در مرحله نخست سابقه سیاسی مکرون در دوران حضورش در کابینه فرانسوا اولاند رئیس جمهوری سابق فرانسه و برنامه های اقتصادی وی و در مرحله بعدی ارزیابی در مورد نتایج همسویی پارلمان فرانسه با مکرون جوان داشت.

در گام نخست مولفه های متعددی مطرح می شود که در بین آنها پیشینه مثبت امانوئل مکرون در گسترش روابط اقتصادی با کشورمان، راهبرد اقتصادی وی برای توسعه بازار آزاد و گسترش روابط تجاری و اقتصادی با جهان و در نهایت اتخاذ نکردن مواضع منفی علیه ایران پیش، حین و پس از کارزار انتخابات ریاست جمهوری، به چشم می آید.

از طرف دیگر تحلیل گران معتقدند که سابقه طولانی روابط اقتصادی ایران و فرانسه و همکاری های گسترده صنعتی به ویژه در عرصه خودروسازی، از جمله مولفه هایی است که می تواند به عنوان پیش زمینه ای قوی و مزیتی مهم برای ظهور عصری جدید در روابط دو کشور باشد.

به نظر می رسد که مکرون جوان که پیش زمینه چهره یک اقتصاددان و سیاستمداری که پیشتر با حسن روحانی رئیس جمهوری کشورمان بر سر یک میز نشسته و توافق های بسیاری امضاء کرده است، با تکرار پیروزی روحانی در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران و روی کار آمدن مکرون در قامت رئیس جمهوری جدید فرانسه، تحولی قابل توجه در روابط دو کشور ایجاد کند.

در گام نهایی باید در نظر داشت که شکل گیری یک پارلمان همسو با سیاست های رئیس جمهوری فرانسه، می تواند نقش کاتالیزور را در توسعه روابط این کشور اروپایی با دیگر کشورهای جهان به ویژه ایران داشته باشد.

بی شک حمایت قاطع پارلمان فرانسه از برنامه های رئیس جمهوری این کشور، دست مکرون را برای اجرای سیاست های اقتصادی که نتیجه آن تعامل بیشتر با شرکای تجاری و صنعتی همچون ایران است، بازتر می کند و ره آورد این شرایط می تواند به شتاب گیری روند رو به رشد توسعه همکاری های دو کشور منجر شود.

در صورت تحقق شرایط یاد شده می توان انتظار داشت که توافقنامه های مشترکی که در حوزه هایی مختلفی همچون خودروسازی، راه، شیلات و راه آهن امضاء شده است، هرچه سریعتر عملیاتی شود و سرمایه گذاری خارجی حاصل از آن در کشورمان افزایش یابد.

جالب است بدانیم که بر اساس گزارش «موریل پنیکاد» سفیر فرانسه در سرمایه گذاری های بین المللی و مدیرعامل شرکت «بیزینس فرانس»، حجم سرمایه گذاری فرانسه در ایران و حجم تجارت دوجانبه دو کشور در حال افزایش است و در پایان سال 2015، میزان سرمایه گذاری فرانسه در ایران، به رقم340 میلیون یورو رسید و از زمان اجرای برجام افزون بر 300 شرکت فرانسوی از ایران بازدید کرده و بیش از 2 هزار شرکت برای همکاری با طرف های ایرانی ابراز علاقه کرده اند.

از همین رو است که تحلیل گران معتقدند در دوران پسابرجام و در شرایطی که دولت امانوئل مکرون سیاست های باز اقتصادی به ویژه با شرکای دیرین این کشور را دنبال می شود و حال که حمایت قاطع پارلمان فرانسه پشتوانه رئیس جمهوری این کشور است، شرایط برای توسعه همکاری ها با ایران نیز چشم انداز بسیار روشن تری نسبت به گذشته خواهد داشت.