سناتور آمریکایی: تحریم‌های سنا پاسخی محکم به ایران است

نمایندگان مجلس سنای آمریکا روز پنجشنبه با 98 رأی موافق و 2 رأی مخالف طرح جامع تحریم‌ها علیه ایران و روسیه را به تصویب رساندند. این طرح برای تبدیل شدن به قانون بایستی در مجلس نمایندگان آمریکا هم تصویب شده و به امضای دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا برسد.

وی در بیانیه‌ای که روی وب‌سایتش قرار گرفته، درباره بخشی از این مصوبه که به روسیه مربوط می‌شود گفت: «جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها با یکدیگر برای اقدام علیه روسیه متحد شدند و این در حالی است که این موضوع احتمالاً آنچنانکه شایسته است مورد توجه واقع نخواهد شد.»

«گاردنر» در ادامه توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 را یکی از «بزرگترین اشتباهات فاحش» دولت سابق آمریکا در عرصه سیاست خارجی توصیف کرده و مدعی شده که این توافق ایران را برای «افزایش فعالیت‌های مخرب» در منطقه جسور کرده است.

سناتور آمریکایی تصریح کرده است: «این طرح تحریمی فراحزبی، پاسخ محکمی به این تهدید آشکار علیه امنیت ملی آمریکا می‌دهد.»

مصوبه سنا به صورت کلی از 12 بخش تشکیل شده است و رییس جمهور ایالات متحده آمریکا را موظف به شناسایی دایره وسیعی از فعالیت‌های ایران در حوزه منطقه، حوزه تسلیحاتی و حقوق بشر و اعمال تحریم های جدی و موثر بر افراد و نهادهای دخیل در این حوزه را می کند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران گفت که این طرح «قانون مادر برای تحریم‌های جدید علیه ایران» و «زمینه‌ساز انواع تحریم‌های مختلف» است.

همزمان سخنگوی وزارت امورخارجه ایران گفت که «هیأت نظارت بر اجرای برجام، اقدامات متقابل و متناسب را برای تأمین منافع ملی کشور با قاطعیت اتخاذ خواهد کرد».