چند نکته در خصوص مصوبه جدید سنای آمریکا

سنای آمریکا طرح تحریم‌های جدید ایران، موسوم به S722   یا «مقابله با فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران - 2017» را با اکثریت مطلق آرا تصویب کرد، طرحی که تحت نام تروریسم و اقدامات حقوق بشری، دیوار جدیدی از تحریم‌ها را مقابل ایران بنا می‌کند. در صورت اجرایی شدن این مصوبه درباره آثار و اهداف آن میتوان نکاتی را عنوان کرد:

1.  این طرح جدید تحریم هایی را در حوزه سلاح های متعارف، سپاه، نیروی قدس، حقوق بشر و موشکی وضع کرده است. همچنین هر شخص یا نهادی را که در فروش، تأمین قطعه، تعمیر و انتقال تانک، خودروی زرهی، تسلیحات با کالیبر بالا، هواپیماهای جنگی، بالگردهای تهاجمی، کشتی، موشک و سامانه‌های موشکی به ایران نقش دارند، مشمول تحریم‌های امریکا می‌کند .

2.  این مصوبه با نقض آشکار بندهای 26 و 29 برجام که در آن از هرگونه مصوبه یا اقدام اتحادیه اروپایی  و کشورهای عضو و همچنین ایالات متحده آمریکا که می‌تواند تاثیرگذاری منفی و مستقیم بر عادی‌سازی تجارت و روابط اقتصادی با ایران داشته و در اجرای موفقیت‌آمیز برجام خلل ایجاد کند منع کرده؛ عملاً روابط اقتصادی را مختل خواهد کرد.

3.  این قانون جدید  عملا قطعنامه 2231 که برای پشتیبانی از اجرای برجام و تبدیل آن به یک الزام بین‌المللی در شورای امنیت سازمان ملل تصویب شده بود را نقض، امکان وضع تحریم سایر بخش های اقتصادی ایران را هم فراهم آورده و تحریم‌ها را ابدی میکند.

4.  با اجرایی شدن این طرح تقریبا همه ساختار ها و سازمان های اقتصادی ایران مورد حمله تحریمی قرار می گیرد. 

نکته آخر

اگر چه آمریکا از ابتدای اجرای برجام تاکنون شیوه برخورد خود با این توافق را به نوعی سامان‌دهی کرده بود که عملاً هیچ دستاوردی برای ایران نداشت، اما مصوبه جدید موسوم به  S722  به گونه‌ای تنظیم شده که بدون هیچگونه ابهامی عملا به منزله  پایان رسمی برجام برای آمریکا به شمار می آید؛ بنابراین با اجرای این مصوبه از برجام تنها امتیازات بسیاری که دولت ایران در همان ابتدای کار عملیاتی کرد به جای می‌ماند و سکوت قهرمانان پوشالی!

محمد عبدالهی