یاوه‌گویی نماینده آمریکایی درمورد ایران

الیوت اِنگل، عضو کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، در گفتگوی اختصاصی با روزنامه الشرق الاوسط با تاکید بر این ادعا که ایران محور تروریسم است و باید تحریم‌های بیشتری بر ضد این کشور وضع شود، از تنظیم پیش‌نویس قانونی از سوی برخی نمایندگان این مجلس برای اعمال تحریم علیه ایران و قطر به سبب حمایت این کشورها از جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس خبر داد.

به نوشته شماره امروز روزنامه سعودی الشرق الاوسط، الیوت انگل نماینده دموکرات بهمراه 9 تن دیگر از نمایندگان بر [تنظیم] پیش‌نویس قانونی برای اعمال تحریم‌هایی علیه ایران و قطر به سبب حمایت این دو از جنبش حماس نظارت می‌کند.

در این پیش‌نویس -که در بیست و پنجم ماه مه گذشته (چهارم اردیبهشت) در کنگره آمریکا مطرح شد- به اقدامات قطر برای پشتیبانی از سران حماس در دوحه و تامین حمایت مالی و نظامی برای این جنبش، میزبانی از خالد مشعل- یکی از سران حماس- و کمک‌های مالی و نظامی ایران به این جنبش اشاره شده است.

وی در گفتگو با روزنامه الشرق الاوسط با متهم کردن ایران به قرار داشتن در کانون و مرکز تروریسم در منطقه خاطرنشان کرد: اگر حمایت‌های ایران و روسیه نبود قطعا نظام بشار اسد در سوریه سرنگون می‌شد.

این نماینده آمریکایی درباره پیش‌نویس قانونی که در تنظیم آن مشارکت دارد گفت: این پیش‌نویس بر آن است که با «تروریسم حماس» مبارزه کند و کشورهایی را که از آن حمایت مادی و معنوی می‌کنند، مجازات کند.

انگل تصریح کرد: این پیش‌نویس در دست بررسی است و در حال حاضر نمایندگان دموکرات و جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان و سنا درباره آن با یکدیگر مذاکره می‌کنند.

وی افزود: من معتقدم این قانون تنها کشور [مورد نظر] را هدف نمی‌دهد بلکه هدف از آن پیگرد تروریسم و «سازمانهای تروریستی» از جمله حماس و (حزب‌الله) است. به نظر من حماس و حزب‌الله دو گروه تروریستی هستند و همه کشورها باید آنها را تحریم کنند.

این عضو کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا درباره ایران گفت: این کشور مرکز حمایت از تروریسم در خاورمیانه [منطقه غرب آسیا] است و اگر ایران نیروهای حزب‌الله را برای کمک به بشار اسد نمی‌فرستاد و روسها به نفع وی وارد عمل نمی شدند، شکست اسد ممکن می شد.

انگل با مطرح کردن ادعاهای بی‌اساس علیه کشورمان افزود: این یکی از دلایل مخالفت من با توافقنامه هسته‌ای است که آمریکا و کشورهای دیگر با ایران منعقد کردند. من بسیار علیه این توافق حرف زدم و گفتم ما نباید به کشوری که مقام نخست را در «حمایت از تروریسم» دارد پاداش و پول‌های بیشتری بدهیم تا بتواند به اقدامات تروریستی‌اش ادامه دهد. بر همین اساس من فکر نمی‌کنم توافقنامه هسته‌ای که آمریکا و کشورهای بزرگ [غربی] آن را امضا کردند مانع از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای شود و تنها این مسئله را به 15 سال محدود خواهد کرد و پس از طی شدن این دوره این توافقنامه نمی‌تواند مانع از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای شود.

وی با اعلام حمایت از بسته تحریم‌های اخیر که مجلس سنا علیه ایران تصویب کرد گفت: تحریم‌های پیشین هم به جای خود پا برجاست. ایران ابدا برای ایجاد روابط خوب با همسایگانش در خاورمیانه یا با آمریکا تمایلی نشان نمی‌دهد و به نظر من باید از نزدیک بر رفتارهای ایران نظارت داشت.

از سوی دیگر، انگل با اعلام موافقت خود با عقد قراردادهای فروش سلاح به عربستان و امارات گفت: ما (آمریکا) باید مطمئن شویم همپیمانانمان می‌توانند در [مقابله] با داعش یا هر خطر دیگری که آنان را تهدید می کند از خود دفاع کنند. زمینه‌های بسیاری برای همکاری بین آمریکا و عربستان وجود دارد و به نظر من ادامه این همکاری مهم است.

انگل درباره جنگ سوریه مدعی شد: کنار رفتن اسد از قدرت مسئله اساسی است. آنچه که در سوریه در حال اتفاق است، ننگ است، اسد یک قاتل است و روسیه از این قاتل حمایت می کند، موافقت ما با اسد یا داعش غیر قابل قبول است.

وی افزود: من با هر دوی این‌ها مخالفم، ما باید تروریسم و اسد، هر دو را شکست دهیم.