نوبخت: بانک مرکزی حقوق سپرده‌گذاران را استیفا می‌کند

محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت صبح امروز در نشست هفتگی با خبرنگاران درباره عدم‌ابلاغ برنامه ششم توسعه از سوی رئیس‌جمهور، گفت: پس از اعلام‌ اعتراض دولت به نهادهای نظارتی و تأیید برخی از این ایرادات از سوی مجلس و پایان مهلت قانونی برای ابلاغ آن، رئیس مجلس برنامه را ابلاغ کرد.

وی افزود: این اقدام قانونی است و همه دستگاه‌ها موظف به‌ اجرای آن‌ هستند. مخالفت دولت با بخش‌ها و هزینه‌های اضافی است که بی‌جهت به برنامه تحمیل شد. دولت خود را موظف می‌داند برنامه ششم را در قالب بودجه سالانه اجرایی کند.

نوبخت با اشاره به اینکه برنامه ششم‌ قبل از بودجه ابلاغ شد و بنابراین باید برنامه در بودجه‌ای که‌ نمایندگان تأیید کردند، می‌آمد، اظهار داشت: 44 مورد از مواد برنامه ششم در بودجه سال 96 آمده، دولت برنامه را اجرا می‌کند و همه نهادها و دستگاه‌ها برنامه را دارند؛ قرار شد دستگاه‌ها ایرادات احتمالی را‌ اعلام کنند تا در قالب لایحه‌ای به مجلس‌ اعلام کنیم.

سخنگوی دولت درباره جلسه رئیس کل بانک مرکزی با نمایندگان مجلس، اظهار داشت: اطلاعی از موارد مطرح‌شده ندارم. بانک مرکزی در جهت استیفای حقوق همه سپرده‌گذاران در بانک‌های دولتی و غیردولتی تلاش می‌کند که‌ البته بیشتر این موارد بانک‌های غیردولتی است و طبق برنامه زمان‌بندی اعلام‌شده پیگیری و دنبال می‌‌شود.

نوبخت درباره حواشی قرارداد توتال و انتقادات نمایندگان مجلس مبنی بر محرمانه بودن قراردادها  و طرح‌ سه‌‌فوریتی مجلس، گفت: قرارداد توتال همه موارد قانونی را طی کرده است. هیچ چیزی برای نمایندگان مجلس محرمانه نیست و با ابزارهای نظارتی خود می‌توانند نسبت به موضوعات مختلف کسب اطلاع کنند و حق تحقیق و تفحص دارند. اگر هم فکر می‌کنند کار خلاف قانونی صورت گرفته می‌توانند به دستگاه‌های نظارتی مانند سازمان بازرسی، دیوان عدالت و غیره شکایت کنند.

وی افزود: تهیه طرح سه‌فوریتی و غیره حق نمایندگان‌است، اما باید گفت خود نمایندگان طبق قانون بودجه دولت را موظف به کسب سرمایه‌گذاری 65 میلیارد دلاری خارجی کرده‌اند. من جای نماینده محترم بودم به‌جای طرح سه‌فوریتی اسناد و منابع را به قوه قضائیه می‌دادم.

نوبخت درباره کابینه‌ دوازدهم و لیست‌های  پیشنهادی و دیدار با افراد مختلف در این زمینه گفت: هیچ کارگروهی از طرف دکتر روحانی برای این موضوع تشکیل نشده است. برخی افراد و گروه‌ها حسب مسئولیت اجتماعی خود لیست‌هایی به رئیس‌جمهور دادند که ایشان هم‌ با کمال علاقه لیست‌ها را پذیرفتند و بررسی کردند، البته بخشی از وقت ایشان این ایام به این موضوع اختصاص می‌یابد. از دیدارهای ایشان اطلاع ندارم و از دفترشان باید پرسید. من در جزئیات دیدارهای ایشان نیستم.

وی درباره دیدار رئیس‌جمهور با مقام معظم‌ رهبری و بررسی موضوع کابینه در حضور ایشان گفت: رئیس‌جمهور در جلسات منظمی محضر رهبر انقلاب می‌رسند و درباره مسائل مختلف کشور صحبت می‌شود. به هر حال این موضوع هم مهم است، شاید در برخی از دیدارها این موضوع هم مطرح شده باشد. بنده در جریان‌ جزئیات نیستم.

سخنگوی دولت درباره جلسه خداحافطی با برخی افراد کابینه نیز گفت: رئیس‌جمهور همواره با وزاری دولت دیدار و جلسه دارند و درباره عملکرد حوزه‌ها گفت‌وگو می‌کنند. چرا جلسه خداحافظی؟ شاید جلسه سلام و علیک باشد!