کاهش نقش تیلرسون در نظارت بر برجام

یک روزنامه آمریکایی در گزارشی روز جمعه نوشته رئیس‌جمهور آمریکا نقش دستگاه دیپلماسی این کشور در نظارت بر اجرای توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 را کاهش داده است.

روزنامه واشنگتن‌پست در این گزارش با اشاره به اینکه افرادی از کاخ سفید در حال ایفای نقشی پررنگ‌تر در تعیین سیاست دولت ترامپ در قبال ایران هستند نوشته است: «دولت، مکانیسم‌های داخلی وزارت خارجه آمریکا برای نظارت بر پایبندی ایران را تضعیف کرده است.»

به نوشته این روزنامه، ترامپ در هفته‌های گذشته اداره‌ای در دستگاه وزارت خارجه به نام «اداره اجرای توافق هسته‌ای ایران» که در دولت قبلی برای نظارت بر اجرای برجام تشکیل شده بود را در اداره بزرگتری ادغام کرده که وظیفه تعیین سیاست‌های کلی‌تر آمریکا در خاورمیانه را به عهده دارد.

سمت‌های «استفان مول»، هماهنگ‌کننده اجرای برجام و «اشتورات جونز»، رئیس موقت دفتر خاورمیانه وزارت خارجه، در حال تغییر است.

واشنگتن‌پست نوشته هنوز مشخص نیست که چه کسی جایگزین «جونز» خواهد شد و اینکه آیا اصلا کسی جایگزین «مول» می‌شود یا خیر.

مقام‌های آمریکایی در روزهای گذشته گزارش داده‌اند دولت «دونالد ترامپ» قصد دارد در گزارش جدید خود به کنگره بار دیگر پایبندی ایران به توافق هسته‌ای با گروه 1+5 (برجام) را تأیید کند.

«رکس تیلرسون»، وزیر خارجه آمریکا طبق قانون موظف است هر 90 روز یکبار پایبندی ایران به متن توافق هسته‌ای با کشورهای موسوم به گروه 1+5 را به کنگره آمریکا گزارش کند. 

تیلرسون در اولین گزارش خود در ماه آوریل تأیید کرد که ایران به متن توافق هسته‌ای پایبند مانده است. وی علی‌رغم این، ادعاها علیه ایران را تکرار کرد و گفت که این کشور، اصلی‌ترین حامی تروریسم است. 

دولت ترامپ در همان زمان اعلام کرد دولت وی قصد انجام بررسی‌هایی درباره «برجام»، و سیاستش در قبال ایران در سطحی کلی‌تر دارد. نتیجه این بررسی، قرار است پایبندی آمریکا به برجام یا خروجش از آن را تعیین کند. 

یک مقام آمریکایی به واشنگتن‌پست گفت که این بررسی، قبل از گزارش سه ماهه بعدی دولت ترامپ به کنگره درباره برجام که در ماه اکتبر خواهد بود به پایان خواهد رسید. 

برجام در صف‌بندی‌های دولت ترامپ

گزارش‌های رسانه‌های آمریکا در ماه‌های گذشته حاکی است موضوع توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 (برجام) یکی از محورهای اختلاف میان وزارت خارجه آمریکا و ترامپ است.

واشنگتن‌پست نوشته گروهی از مقام‌های کاخ سفید که برخی از آنها در شورای امنیت ملی آمریکا عهده‌دار تنظیم سیاست‌ها در قبال ایران هستند بر این باورند که در اجرای برجام، بهانه‌های هسته‌ای تنها مواردی نیستند که به دلیل آنها باید ایران را تنبیه کرد.

«تیلرسون» و «جیمز متیس»، وزیر دفاع آمریکا با این دسته مخالفند و استدلال کرده‌اند که توافق هسته‌ای را نباید به بهانه‌های دیگری مانند «حمایت از تروریسم» یا مسائل حقوق بشر گره زد. 

روزنامه آمریکایی تصریح کرده برخی از سیاستمداران دیگر از بیرون هم در نشست هفته گذشته تیم امنیت ملی ترامپ برای مشورت و گفت‌وگو درباره ایران  شرکت کرده‌اند.

چهار نماینده تند رو کنگره آمریکا یعنی «تام کاتن»، «تد کروز»، «دیوید پرود» و «مارکو روبیو» کسانی هستند که از آنها خواسته شده در این نشست حاضر باشند.

این چهار نماینده، جزو تندروترین قانونگذاران آمریکایی علیه ایران و برجام هستند. آنها در نامه‌ای روز سه‌شنبه به تیلرسون از وی خواستند پایبندی ایران به برجام را تأیید نکند.