آشنایی با موشک ماهواره بر سیمرغ

موتور ماهواره بر سیمرغ از دیگر دستاورد‌های پژوهشگران کشور است که با دستیابی به این فناوری از این پس کارخانجات ساخت موتور ماهواره بر‌ها قادر خواهند بود که موتور‌های مورد نیاز حامل ماهواره را تولید کنند. این قابلیت، مرحله نوینی برای طراحی ماهواره برای آینده است.

ساخت موشک ماهواره بر سیمرغ بعد از پرتاب موفق ماهواره بر سفیر در برنامه کاری سازمان صنایع هوافضا قرار گرفت.

 با عنایت به خواست و تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر ضرورت برخورد جهادی در کسب علوم و فناوری‌های جدید و قطع تمام وابستگی ها، این کار حاصل تلاش بی وقفه و شبانه روزی دانشمندان و متخصصان جوان کشورمان به منظور اجرای برنامه‌های فضایی کشور و قطع وابستگی به کشور‌های صاحب فناوری فضایی است.

1238015_627

ماهواره بر «سیمرغ» موشکی دومرحله‌ای با سوخت مایع بود که ماموریت اولیه آن قرار دادن ماهواره «طلوع» به جرم حداقل ۱۰۰ کیلوگرم در مداری با ارتفاع حضیض ۵۰۰ کیلومتر و زاویه میل مداری ۵۵ درجه را داشته و همچنین قادر به تزریق ماهواره‌هایی با جرمی در حدود ۸۰۰ کیلوگرم در مدارات نزدیک به زمین یا LEO است.

ارتفاع این ماهواره بر حدود ۲۶ متر و قطری در حدود۲/۵ متر می‌باشد. وزن این موشک در لحظه استارت به حدود ۱۰۰ تن خواهد رسید. ماهواره بر سیمرغ با استفاده از نسل جدید و پیشرفته موتور‌های سوخت مایع قادر خواهد بود به سرعتی برابر ۷۵۰۰ متر بر ثانیه جهت تزریق ماهواره در مدار ۵۰۰ کیلومتری دست یابد.

موتور ماهواره‌بر سیمرغ از ترکیب ۴ موتور ۳۲ تن ماهواره بر سفیر تشکیل شده که با کلاستر شدن این ۴ موتور، نیروی پیش‌برنده ایجاد شده به میزان ۱۲۸ تن افزایش می‌یابد.

در مرحله نخست این ماهواره بر از موتور ۱۲۸ تن به همراه یک موتور کنترلی ۱۵ تن استفاده می‌شود که در مجموع تراست این مرحله به ۱۴۳ تن خواهد رسید. این موتور می‌تواند در ماهواره بر‌هایی با قدرت زیادتر نیز در آینده مورد استفاده قرار گیرد.