آمریکا آماده مذاکره مجدد با ایران درباره برجام

 روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی روز پنجشنبه نوشته «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا در حال جستجو برای یافتن روش‌های اعلام نقض «برجام» توسط ایران است. 

این رسانه آمریکایی می‌نویسد: «رئیس جمهور ترامپ پس از ناامیدی از عدم اقدام معاونانش برای فراهم کردن گزینه‌های لازم درباره نحوه خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران به آنها دستور داده دلیلی منطقی برای اعلام نقض برجام توسط ایران پیدا کنند.»

به نوشته نیویورک‌تایمز، مقام‌های آمریکایی در حال حاضر به متحدان خود گفته‌اند که بایستی یا آماده همراهی آمریکا در مذاکره مجدد با ایران بر سر برجام شوند و یا انتظار خروج ایالات متحده از این توافق هسته‌ای مانند توافق جوی پاریس را داشته باشند. 

به نوشته نیویورک‌تایمز، چند مقام از کشورهای خارجی هم می‌گویند دولت آمریکا با بازرسان بین‌المللی در وین درباره امکان درخواست بازرسی از سایت‌های نظامی رایزنی کرده‌ است. در صورتی که ایرانی‌ها، چنانکه انتظار می‌رود، از قبول این درخواست صرفنظر کنند، واشنگتن می‌تواند این امتناع را دستاویزی برای اعلام نقض برجام توسط ایران قرار دهد. 

دولت آمریکا با توجه به عدم تأیید این توافق هسته‌ای در کنگره این کشور از اختیار خروج از آن برخوردار است. دولت پیشین آمریکا با توجه به آگاهی از مخالفت‌های مجلس سنا با این توافق هسته‌ای از تنظیم آن در قالب معاهده خودداری کرد.