لگد پراکنی آمریکایی ها به برجام/ تحریم های جدید علیه ایران تصویب شد

به گزارش افکارنیوز، وزارت امور خارجه آمریکا، امروز به کنگره اطلاع داد که تعلیق تحریم‌های هسته‌ای ایران را به‌عنوان بخشی از برنامه جامع اقدام مشترک یا برجام ادامه می‌دهد. آخرین بار دولت اوباما پیش از ترک کاخ سفید در ماه ژانویه امسال این تعلیق را تمدید کرده بود.

تعلیق تحریم‌های هسته‌ای ایران بخشی از توافق میان ایران و شش قدرت جهانی در تیرماه سال 1394 است که بر اساس آن تهران پذیرفت بسیاری از فعالیت‌های اتمی خود را متوقف کند.

همچنین دولت جدید آمریکا اعلام کرد که ایران تعهداتش در چارچوب برجام را انجام داده است اما در ادعایی جالب عنوان کرد که به‌دنبال بازنگری در این توافق است. واشنگتن تصریح کرده که تا آن زمان به اجرای برجام متعهد خواهد بود.

از سوی دیگراستوارت جونز دیپلمات ارشد آمریکایی که مسئول امور خاورمیانه است، روز چهارشنبه در اظهاراتی ایران را به تلاش برای بر هم زدن ثبات منطقه متهم کرد و مدعی شد: «بازنگری در حال انجام باعث نخواهد شد تا ادامه مقابله با اقدامات برهم زننده ثبات در منطقه از سوی ایران متوقف شود، اقداماتی چون حمایت از اسد (رئیس‌جمهوری سوریه)، پشتیبانی از حزب‌الله

اما همزمان با این تصمیم، دولت جدید آمریکا برای نشان دادن رویکرد خصمانه خود علیه تهران، 7 شخص حقیقی و حقوقی ایرانی و چینی را به‌ادعای دست داشتن در فعالیت‌های موشکی بالستیک جمهوری اسلامی در فهرست تحریم‌های خود قرار داده است.

در فهرست جدید تحریمی در رابطه با برنامه موشکی ایران، نام مرتضی فراست پور و رحیم احمدی از مقام‌های وزارت دفاع ایران و یک تبعه چینی به‌نام روان رولینگ به چشم می‌خورند.

وزارت خزانه‌داری آمریکا در تحریم‌های جدید موشکی ایران همچنین نام سه مؤسسه چینی «شانگهای نورث بیگینز اینترنشنال»، «شانگهای گنگ کوان ترید» و «شانگهای نورث ترانسوی اینترنشنال» را همراه با شرکت ایرانی «متین صنعت نیک‌اندیشان» در فهرست خود قرار داده است.

از سوی دیگر ترامپ طی سخنرانی به ایران هشدار داده به برجام پایبند باشد زیرا در غیر این صورت، مشکلات بسیار بزرگی برای تهران ایجاد خواهد شد.

تهدید ترامپ از نوع خود تهدید جالبی است، ایران که در پسابرجام و به اعلام رسمی بازرسان آژانس به مفاد قرارداد برجام پایبند بوده چگونه مورد تهدید آمریکایی قرار می گیرد که ذره ای به قرارداد برجام عمل نکرده و هر روز تحریم جدیدی اعمال می کند.

آمریکایی ها آنقدر در برجام بدعهدی کرده اند که این توافق همچون جسمی بی جان شده که هر روز ترامپ و رفقایش لگدی به آن می زنند و دیوانه بازی های خود را ادامه می دهند.

اخیرا ظریف سخنان قاطع و محکمی را در رابطه با برجام انجام داده بود که قابل تحسین است و دولت آقای روحانی نیز باید رویکردی مقتدرانه عکس العملی جدی در مقابل آمریکا نشان دهد و اقدام متقابل در دستور کار قرار گیرد.

مصطفی حسینی