تعیین تکلیف توزیع مواد مخدر رقیق از سوی دولت در صحن مجلس/ حذف اعدام از برخی جرائم و انقطاع رابطه معتادان با قاچاقچیان با توزیع دولتی مواد مخدر

گروه سیاسی- حجت السلام والمسلمین حسنعلی نوروزی نماینده رباط کریم در مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار افکارنیوز با اشاره به طرح الحاق یک ماده به قانون مبارزه با قاچاق مواد مخدرگفت: این طرح که در خصوص کاهش مجازات اعدام و حذف آن از برخی جرایم و انقطاع رابطه معتادان با قاچاقچیان مواد مخدر است، هفته آینده در دستور صحن مجلس قرار می گیرد.

وی با بیان اینکه ما به دنبال شیوه های ترک اعتیاد معتادان هستیم و در همین زمینه مصوب کردیم که دولت مواد مخدر رقیق در اختیار معتادان قرار دهد تا ضمن قطع ارتباط معتادان با قاچاقچیان، بتدریج زمینه ترک آنها فراهم شود، افزود: ما به آنچه در کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس رای دادیم، اعتقاد داریم و تاکید داریم که مجازارات اعدام باید برای به قاچاقچیان اصلی و عمده باشد نه برای همه معتادان.

سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس تصریح کرد: ما تاکید داریم که معتادان باید کنترل و نباید در جامعه رها شوند و پیشنهاد توزیع دولتی مواد مخدر با همین هدف و در راستای انقطاع رابطه معتادان و قاچاقچیان است.

حجت الاسلام و المسلمین نوروزی با اشاره به سوء برداشت های انجام شده از این مبحث و اینکه گفته شده تریاک آزاد شد، اضافه کرد: ما معتقدیم که باید مصرف مواد مخدر در کشور کنترل شود و نظارت دقیقی در این زمینه اعمال گردد.

وی با بیا اینکه این طرح کارشناسی شده است و مسئولین دستگاههای مختلف نظرات خود را درباره این طرح اعلام کردند که نظر آنها مثبت بود، افزود: ما تاکید داریم که باید معتادان را از دست قاچاقچیان نجات دهیم و مصرف مواد ازسوی دولت کنترل شود.

سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس با اشاره به محتوای این طرح تصریح کرد: بر اساس این طرح اعدام بطور کلی از مجازات مواد مخدر حذف نخواهد شد بلکه در برخی از جرائم مجازات اعدام همچنان وجود خواهد داشت.

حجت الاسلام و المسلمین نوروزی با اشاره به جرائمی از مواد مخدر که مجازات اعدام دارد، افزود: در جرائم حمل، توزیع یا نگهداری تریاک تا زیر 100 کیلوگرم یا تولید و توزیع مواد مخدر صنعتی تا مقدار کمتر از ۲ کیلوگرم و یا حمل و نگهداری آن تا زیر پنج کیلوگرم باشد، در صورتی که مجرم سوءپیشینه موثر نداشته باشند، مجازات اعدام به حبس درجه یک تبدیل می‌شو در غیر این صورت مجازات اعدام باقی است. همچنین کسانی بعد از تصویب این قانون مرتکب چنین جرائمی شوند، برای تولید و توزیع مواد صنعتی ۲ کیلوگرم مواد مخدر صنعتی یا حمل و نگهداری ۳ کیلوگرم از همین نوع مواد مخدر با حکم اعدام مواجه می‌شوند.

علی راست گفتار