وجهه بین المللی "تحلیف روحانی" نشانه موفقیت دیپلماسی ایران است
کارشناس ارشد روس آشنا به امور منطقه و رایزن فرهنگی شوروی وقت در ایران افزود: چنین حضور گسترده ای این واقعیت مهم را اثبات می کند که با تحریم و فشار نمی توان ایران را متوقف کرد، زیرا به پیشرفت های خود در عرصه های مختلف ادامه خواهد داد.

آودییف افزود: ایران با برجام ماهیت صلح آمیز برنامه هسته ای خود را به جهانیان اثبات کرد و روحانی با تعیین تیم هسته ای مذاکره کننده و انجام موفق مذاکرات در پیروزی بزرگ توافق هسته ای سهم قابل توجهی داشت.

مشاور ولادیمیر ژیرینفسکی رهبر حزب لیبرال دمکرات و استاد انستیتو تمدن های جهانی روسیه همچنین اعلام کرد که ایران در همکاری کامل با گروه 1+5و آژانس بین المللی انرژی اتمی، توانست به بهانه جویی های آمریکا و وابستگان علیه برنامه هسته ای پایان دهد، هر چند که این کشور همچنان از دستاویزهای دیگری برای تحریم استفاده می کند.

وی ادامه داد: اقدام های تحریمی ضدایرانی قدیم و جدید بر اراده رهبر عالی، رئیس جمهوری و دیگر مقام های ایران تاثیری نداشته و ندارد و جمهوری اسلامی توانسته در سال های اخیر با مدیریت عالی، تاثیر تحریم ها را به حداقل رسانده و از آن به عنوان فرصت پیشرفت بهره بگیرد.

رئیس اداره امور بین الملل حزب لیبرال دمکرات روسیه تاکید کرد: امروز ایران به یکی از پیشرفته ترین کشورهای منطقه تبدیل شده و هیچ جا در خاورمیانه به اندازه جمهوری اسلامی امنیت ندارد. این دستاورد ارزشمند نتیجه برنامه ریزی و رویکردهای دولت روحانی با تکیه بر اراده مردم ایران است.

آودییف در ادامه با بیان اینکه ایران سلطه طلبی آمریکا را به چالش کشیده است، اظهار کرد: ایرانیان توانستند به جهان ثابت کنند، حتی با فشارهای مجموعه ای از کشورهای قدرتمند نیز می توان شاهد پیشرفت بود و سیاست مستقل را اجرا کرد و به هیچ کشوری هم وابسته نبود.

وی ادامه داد: امروز ایران بسیاری از کالاهای مورد نیاز و حتی جنگ افزارهای پیشرفته را با اتکا به نیروی داخلی تولید می کند و در بخش هایی مانند انرژی، پتروشیمی و دانش نیز جایگاهی بلند در منطقه دارد.

رئیس اداره امور بین المللی حزب لیبرال دمکرات روسیه همچنین گفت: ایران از بازیگران مهم و قدرتمند منطقه خاورمیانه شده است و در مساله سوریه و مذاکرات حل و فصل بحران این کشور توانایی بالای دیپلماتیک خود را ثابت کرد.

کارشناس ارشد روس با تاکید بر اینکه در دوره های پیش از ریاست جمهوری روحانی چنین تحرک منطقه ای از ایران دیده نمی شد، اظهار کرد: سیاست خارجی تهران در چهار سال گذشته پویاتر شده و با مهارت و اعتماد به نفس کارآمد، مدافع منافع ایران و کشورهای منطقه است.

آودییف ادامه داد: پیشرفت های ایران به ویژه موفقیت های سیاسی، ثبات و امنیت کنونی در جمهوری اسلامی، خشم آمریکا را به شدت برانگیخته و در واقع تهران توانسته سیاست های این کشور را در منطقه به چالش بکشد و مانعی در برابر توسعه طلبی های واشنگتن در خاورمیانه، خلیج فارس و دریای خزر باشد.

وی همچنین در باره سطح و روند پیشرفت های روابط تهران و مسکو، گفت: از سوی دیگر، همکاری های ایران و روسیه در دوره چهار ساله ریاست جمهوری روحانی الگویی از مناسبات عالی و موفق بود و دو کشور توانستند در عرصه های مختلف پایه های مناسبات را تحکیم بخشند.

کارشناس ارشد روس در پایان مصاحبه با ایرنا تاکید کرد: اطمینان دارم، روحانی در دور دوم مسئولیت ریاست جمهوری نیز مانند چهار سال پیش موفق خواهد بود. ایران در سیاست خارجی و امور داخلی دستاوردهای زیادی خواهد داشت، اقتصاد جمهوری اسلامی شکوفاتر، شرایط زیستن مردم بهتر و مشکلات فرارو حل یا بسیار کمتر می شود.