کدام طیف اصلاح طلب بدلی است؟ / انتقاد عارف از یک نماینده لیست امید

گروه سیاسی- کسی گمان نمی کرد اصلاح طلبان پس از پیروزی های اخیر این چنین با هم به اختلافات داخلی بخورند و این اختلافات نه جزئی بلکه مشخص می شود طیف های مختلف این جریان سیاسی اختلافاتی عمیق با هم دارند.

به گزارش افکارنیوز، روز گذشته محمدرضا عارف در نشست دو تشکل سیاسی اصلاح‌طلب حضور یافت و با کنایه به برخی افراد گفته که " اگر باورمان شود که شایستگی من نوعی موجب رای‌آوری شده است، گرفتار خواهیم شد و این گرفتاری در گذشته ما را به مسیرهای خطرناکی سوق داد.

ما نگرانیم که رفتارهای فردی و شخصی در شوراها به گفتمان ضربه بزند چرا که همه ما موظف به حفظ مسئولیت گفتمانی خود هستیم. تجربه سال ۸۰ نباید تکرار شود.

عارف همچنین در دوازدهمین کنگره سازمان عدالت و آزادی ایران اسلامی نیز گفته است:

اگر در گذشته از بیرون جبهه اصلاحات می‌خواستند گفتمان اصلاحات را از بین ببرند الان از درون به دنبال جایگزینی گفتمان اصلاحات است(هستند!). از این رو یک گفتمان جعلی نمی‌تواند جایگزین گفتمان ریشه دار اصلاحات شود.

عارف در این سخنرانی ها به جریان بدلی اصلاحات اشاره می کند، جریانی که می خواهد جایگزین جریان اصلی اصلاحات در کشور شود، سوال اینجاست کدام افراد و طیف های درون اصلاح طلب بدلی هستند؟

آیا اگر شخصی و یا افرادی در درون این جریان ساز مخالف با رای آن بزنند بدلی محسوب می شوند؟

این که یک جریان سیاسی به نقد درون گفتمانی بپردازد موضوعی قابل تحسین است اما در این میان موضوعی که مهم است اینکه در فعالیت های حزبی اسلامی نمی توان توقع دیکتاتوری داشت و سران اصلاح طلب بگویند هر چه ما می گوئیم بدنه این جریان نیز باید قبول کند.

مردم هنوز کاری که اصلاح طلبان با الهه راستگو کردند را فراموش نکرده اند، اینکه چون یک عضو شورای شهر به قالیباف رای داده بود او را از جریان اصلاح طلبی اخراج کردند و این مشی سیاسی خلاف مشی استقلال یک نماینده مردم است.

 این در حالی است که عارف در سخنان خودگفته " چندی پیش به یکی از دوستان لیست امید در مجلس به صورت خصوصی گلایه کردم و چند روز بعد دیدم که گفته است حضور من در لیست امید فلان شهرستان افتخاری برای این لیست بوده است، مشکلی نیست. ما در انتخابات ۹۸ خود را از این افتخار محروم می‌کنیم، ببینیم باز این افراد رای می‌آورند یا خیر!

این موضوع نشان می دهد اصلاح طلبان حاضر نیستند نظر هیچ فردی را جز سران اصلاح طلب قبول کنند و شاید به همین دلیل است که اصلاح طلبی این روزها دارای سرهای مختلفی است و صدای سازهای مختلفی نیز از این جریان سیاسی به گوش می رسد.

چه خوب می شود آقای عارف مرزبندی جریان اصیل اصلاحات با جریان بدلی را مشخص کند و مصادیق ان را برای روشن شدن اذهان عمومی معرفی کند.

آنچه واضح است اینکه جریان لیبرال اصلاحات با تکنوکرات ها سر ناسازگاری دارند و این اختلافات نه تنها کم بلکه روز به روز بیشتر خواهد شد.

مصطفی حسینی