تناقض اظهارات آخوندی درباره خرید هواپیما با اظهارات خرم/ درخواست از خرم برای ارائه مدارک خرید نقدی هواپیماها به کمیسیون عمران مجلس

گروه سیاسی- محمدرضا رضایی نماینده جهرم در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار افکارنیوز با اشاره به انتشار مطلبی از قول  احمد خرم وزیر راه و ترابری دولت اصلاحات و از مدافعان و حامیان دولت روحانی مبنی بر « پرداخت نقدی پول هفت فروند هواپیمای خریداری شده از ناحیه دولت»، گفت:  در هنگام خرید هواپیماها ما از آخوندی وزیر راه و شهرسازی خواستیم تا این مساله را توضیح دهد که وی در این باره توضیحاتی به مجلس و نمایندگان داد.

وی افزود: بر اساس اطلاعاتی که به ما داده شد و توضیحات وزیر راه و شهر سازی، 15 درصد هزینه خرید این هواپیما ها با برداشت از صندوق توسعه ملی بوده و 85 درصد آن از منابع خارجی تامین شده است.

رئیس کمیسیون عمران مجلس تصریح کرد: برداشت از صندوق توسعه ملی قانونی است و قبلا مصوب شده که دولت برای انجام برخی پروژه ها می تواند از این صندوق برداشت کند.

رضایی تصریح کرد: اظهارات آقای خرم مبنی بر اینکه پول هفت فروند هواپیمای خریداری شده، از ناحیه دولت و به صورت نقدی پرداخت شده، قابل بررسی است.

وی افزود: قطعا ما در کمیسیون عمران مجلس این اظهارات را بررسی می کنیم و از آقای خرم می خواهیم که اگر اسناد و مدارکی در این خصوص دارد به ما ارائه کند.

رئیس کمیسیون عمران مجلس  گفت: اظهارات آقای خرم با توضیحات وزیر راه و شهرسازی در زمان خرید هواپیما، تناقض دارد و برای ما باید این مساله روشن و شفاف شود.

رضایی تصریح کرد: ما این مساله را در مجلس پیگیری خواهیم کرد و باید برای ما مشخص شود که آیا این هواپیماها نقدی خریداری شده یا با منابع خارجی بوده است.

پیش از این عباس آخوندی گفته بود این خریدها یک سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی(FDI) واقعی است.

هچنین حسن روحانی رئیس جمهور هفته گذشته در صحن مجلس در دفاع از صلاحیت وزرای پیشنهادی  و بخصوص دفاع از آخوندی گفت: «من آقای آخوندی را می‌خواهم که اگر خواستیم هواپیما بخریم هر روز نیاید به من بگوید از کجا پول بیاوریم بلکه خودش برود پول جور کند و هواپیما بیاورد داخل».

احمد خرم وزیر اسبق راه روز گذشته در مصاحبه ای درباره نحوه تامین منابع مالی خرید هواپیماهای جدید در کشور گفت: در نهایت باید پنج درصد بهای هواپیما را دولت تامین کند و ۹۵ درصد آن باید به صورت اجاره به شرط تملیک و یا فاینانس باشد.

وی با بیان اینکه تحویل هواپیماها به ایران متوقف شده است، افزود: عمده پول هفت فروند هواپیمای خریداری شده از ناحیه دولت و به صورت نقدی پرداخت شده که سرمایه گذاری دولت در این خصوص یک لطمه است.