ساخت و پاخت در رای اعتماد به وزرا

 اصلاح طلبان هنوز از عدم رای‌آوری حبیب‌الله بیطرف وزیر پیشنهادی نزدیک به این جناح سیاسی در حیرت هستند. فعالان سیاسی این جریان می‌گویند که از این مسئله نمی‌توان غافل شد که در این مجلس با حضور اصلاح‌طلبان، وزیر اصلاح‌طلب رای نیاورد.

برخی چون صادق زیباکلام که منتقد جدی عملکرد فراکسیون امید در جلسه رای اعتماد به وزرای پیشنهادی است، می‌گویند: «همه ریشه مسائل، ساخت و پاخت کردن‌های برخی اعضای لیست امید در ازای رای اعتماد و گرفتن امکانات برمی‌گردد.»

در همین رابطه، جواد امام، مدیرعامل بنیاد باران و یکی از نزدیکان رئیس دولت اصلاحات از جلسه مخفی لیست امید با وزیر پیشنهادی نیرو و سهم‌خواهی آنان از وی در صفحه توئیتر خود خبر داد و نوشت: «عدم رای اعتماد بیطرف نتیجه صداقت، سلامت و پاسخ منفی ایشان به خواسته‌های آقایان (ت،و،ح،ن) در جلسه میدان آرژانتین بود.»

در کل برخی فعالان اصلاح‌طلب مطرح می‌کنند که بیطرف به دلیل باج ندادن به برخی از اعضای فراکسیون امید رای اعتماد نگرفته است که در این زمینه دو سوال اساسی به وجود می‌آید.

اول اینکه نمایندگان فراکسیون امید که ادعا می‌شود باجگیری کرده‌اند به طور کل چنین رویه‌ای در خصوص وزرای دیگر داشتند و باج خواهند و سوال اساسی دیگر این است که آیا دیگر وزرای روحانی که توانستند رای اعتماد مجلس را کسب کنند باج‌دهی کردند و به کابینه دوازدهم راه یافته‌اند؟!

گفته می‌شود بیژن نامدار زنگنه نیز در روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی تعهدات مکتوب به برخی از نمایندگان مجلس داده است. در این زمره به عنوان مثال می‌توان به جلسه مجمع نمایندگان گیلان با بیژن زنگنه در تاریخ 28 مردادماه اشاره کرد که از زنگنه به صورت مکتوب وعده برق‌دار کردن چاه‌‌های کشاورزی و ساخت پتروشیمی می‌گیرند.

همچنین وزیر نفت در خصوص بکارگیری نمایندگان ادوار مختلف در وزارت نفت در جلسه رای اعتماد بیان داشت که به این موضوع افتخار می‌کند و اگر نماینده‌ای نگران شغل آینده خود باشد حتی در حد یک حقوق دولتی هزار مفسده دیگر ایجاد می‌شود. که برخی نمایندگان با گفتن «احسنت» از سخنان وی تقدیر کردند.

این در حالی است که برخی از کارشناسان صحبت‌های زنگنه و احسنت گفتن‌‌های پیاپی نمایندگان را در این باره به عنوان چراغ سبز وزیر برای استخدام نمایندگان فعلی پس از پایان خدمتشان در مجلس تلقی می‌کنند که می‌تواند به دادن رای اعتماد به بیژن زنگنه موثر باشد.