عصبانیت اصلاح طلبان از مرد خاکستری/ سناریویی که لو رفت

گروه سیاسی- اینکه قالیباف تهران را به شهر سوخته تبدیل کرد سناریویی بود که اصلاح طلبان در این مدت با هماهنگی رسانه های زنجیره ای پیگیری کردند تا اینکه چند روز پیش سید حسن خمینی و موسوی خوئینی ها و مطهری لب به تحسین از مدیریت قالیباف گشودند که موجب خشم و ناراحتی جریان لیبرال اصلاح طلب شد.

به گزارش افکارنیوز، موسوی خوئینی ها در نامه ای به نجفی به وی توصیه هایی کرد و نوشت: "مایلم، با عرض پوزش، مطلبی را یادآور شوم و آن این است که لطف بفرمایید و برخلاف آنچه در ماه‌های گذشته در برخی محافل و در بعضی رسانه‌ها رواج داشته است، جنابعالی سنت حسنه‌ای را که درخورِ شأن و شخصیت شماست در پیش بگیرید. در ماه‌های گذشته، اینجا وآنجا، همۀ سخن‌ها بر سر این بوده است که شهرداری در گذشته چه مشکلاتی به وجود آورده است و چه گرفتاری‌هایی را به ارث گذاشته است و ... درخواستِ بنده این است که به جای آنکه، در گزارش‌های خود به همشهریانِ تهرانی، فهرستی از مشکلاتِ به‌جامانده از گذشته ارائه بفرمایید، به مردم نوید دهید که شهر شما را آبادتر خواهیم کرد، شهر تهران سامان‌یافته‌تر خواهد شد، و مردم را به کارهای مهمی که به خواست خدا انجام خواهید داد امیدوار کنید.

بنده اطلاعات لازم را برای داوری دربارۀ آنچه گفته می‌شد و یا گفته می‌شود ندارم، اما، در سال‌های گذشته، تهران را هر سال آبادتر از سال قبل دیده‌ام. سال‌ها پیش، بنده از یکی از دوستان مشترک، که قطعاً جنابعالی هم وی را صاحب‌نظر در امور شهریِ تهران بزرگ می‌دانید، دربارۀ مدیریت آقای قالیباف سؤال کردم. آن دوست محترم از توانایی و مدیریت قابل قبول ایشان یاد کرد.

آرزو می‌کنم و از خداوند می‌خواهم که جنابعالی یکی از مدیران شایسته‌ای باشید که سنتِ خوب قدردانی از کارهای خوب گذشته را با عملِ خود در جامعه رواج دهید و مشکلات به‌جامانده را پس از رفع آن‌ها در کارنامۀ ماهانه و سالانۀ خود به مردم گزارش بفرمایید. توفیق جنابعالی و شورای محترم را از خداوند متعال مسئلت دارم."

رسانه ای شدن این نامه باعث عصبانیت اصلاح طلبان شد تا جایی که روزنامه اصلاح طلب آفتاب یزد در مطلبی نوشت:

خویئنی‌ها که گهگداری اورا یکی از تاثیرگذاران راه اصلاحات می‌دانند در اقدامی قابل تامل و نامه‌ای بحث برانگیز اینبار نه تنها به مدح و ثنای مدیریت قالیباف پرداخته بلکه از نجفی به عنوان شهردار آینده نیز خواسته تا زیاد حرفی از مشکلات گذشته نزند و کار خودش را بکند. یعنی یک وقت به قالیباف و نحوه مدیریتش نقدی وارد نکند...»

این رسانه افزود:‌«بی‌اختیار با این نگاه موضوع بده بستان‌های پنهانی به میان می‌آید. نکند برخی از چهره‌های معروف اصلاح‌طلب واقعا این روزها با قالیباف قرار و مدارهایی بسته‌اند؟

این روزنامه در ادامه می نویسد: آیا باید این اظهارنظرهای چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب را به حساب تعامل و اعتدال گذاشت و یا به حساب کوته‌نگری و سیاسی کاری جریان اصلاح‌طلب؟ و آیا اساسا سایر چهره‌های اصلاح‌طلب نیز با این خط مشی خوئینی‌ها موافق‌اند؟

این ادبیات یک رسانه اصلاح طلب درباره یکی از تئوریسین های جریان اصلاحات نشان می دهد اصلاح طلبان از تخریب قالیباف کوتاه نمی آیند و هر کسی در خط مقابل قرار گیرد با تند ترین واژه ها محکوم می شود حتی اگر موسوی خوئینی ها مرد خاکستری جریان اصلاحات باشد.

سخنان خوئینی ها در نامه به نجفی در واقع سناریوی اصلاح طلبان در تخریب قالیباف را لو داد و همین موضوع احتمالا باعث بیشتر شدن اختلافات در این جریان سیاسی خواهد شد.