برخورد سیاست خارجی تندروی ترامپ به سد اروپایی‌ها

فلاحت‌پیشه عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به توئیتی  با عنوان «برجام لپ‌تاپ ندارد»گریزی به مذاکرات و ادعاهای مطرح شده پیش از برجام در خصوص برنامه هسته‌ای ایران زد و اظهار کرد: این توئیت اشاره به سلسله توافقاتی است که ایران و کشورهای اروپایی انجام دادند.

وی گفت:  پس از آنکه  مذاکرات در پی توافقی انجام گرفت و آژانس اعلام کرد برنامه هسته‌ای ایران جنبه خطرناکی ندارد،کشورهای مدعی همچون آمریکا و چند کشور اروپایی مانند فرانسه  یک لپ‌تاپ ادعایی را مطرح  و  سوالاتی  راجع‌به آن عنوان کردند و این سوالات به درخواست برای بازرسی‌های حضوری و توقف تبدیل شد که دیگر ایران زیر بار نرفت و مذاکرات با شکست مواجه شد.

 فلاحت‌پیشه در ادامه افزود: با توجه به تجربه گذشته، ایران بعد از برجام اولین پرونده‌ای که اعلام کرد باید بسته شود؛ پرونده  PMD یا ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای ایران بود. در گزارش‌های اول آژانس تأکید شد که در بازرسی‌های انجام گرفته اصلا پرونده هسته‌ای ایران بُعد نظامی ندارد. معنای بُعد نظامی نداشتن پرونده ایران این است که اصلا این پرونده نباید ذیل فصل هفتم شورای امنیت سازمان ملل متحد مطرح شود. 

 عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه ترامپ و تیم افراطیش به دنبال بهانه‌ای برای شکستن برجام هستند، تصریح کرد: ترامپ و تیم افراطیش ادعاهای تازه‌ای را مطرح می‌کنند که شیادانه است، ادعاهایی که در زمان همان «لپ‌تاپ» مطرح شده بود و اکنون سعی می‌کنند، ادعا کنند ایران بُعد نظامی فعالیت‌هایش را پنهان کرده است  و به همین دلیل می‌خواهند بازرسی‌هایی را شکل دهند. البته کشورهای اروپایی و به ویژه آژانس در گزارش خودش اعلام کرد برنامه هسته‌ای ایران مشکلی نظامی ندارد و ایران پایبند بوده است.

فلاحت‌پیشه با تأکید بر اینکه  جمله  وزیر خارجه  فرانسه درباره مکملی برای برجام که در آن  برنامه موشکی ایران مطرح می‌شود، خلاف روح برجام است، گفت: معتقدم کشورهای اروپایی نگران دخالت آمریکایی‌ها هستند که موجب بی‌ثباتی اوضاع  در هر نقطه از جهان شده‌اند به همین دلیل از این توافقی که شکل گرفته دفاع می‌کنند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تأکید کرد: اگر موضوع با شکست مواجه شود دیپلماسی اروپایی‌ها نمی‌تواند جلودار سیاست خارجی تندرو ترامپ باشد. در واقع هراس اروپاییان از حفظ توافق هسته‌ای جلوگیری از تند روی‌های ترامپ است و سعی می‌کنند به طریق دیپلماسی مانع پیش روی‌های وی شوند،  زیرا اروپایی‌ها نسبت به جهان نگاهی اقتصاد محور همراه با ثبات دارند.