دامنه بازرسی‌های آژانس محدود به سایت‌های هسته‌ای است

حسن عابدینی کارشناس مسائل سیاسی اظهار کرد: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در چهارده سال گذشته یک سیاست دوگانه و دوپهلویی را درقبال فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای جمهوری اسلامی در پیش گرفته است.

وی در ادامه تصریح کرد: آژانس بیش از ۳۵ گزارش قبل برجام و حدود ۸ گزارش بعد از اجرای برجام تهیه کرده است و در همه موارد اذعان داشته که جمهوری اسلامی هیچ‌گونه انحرافی در فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای نداشته است و گزارش اخیر آژانس هم بار دیگر این موضوع را تأیید می‌کند.

کارشناس مسائل سیاسی اذعان داشت: بار‌ها اعلام شده که سلاح هسته‌ای در دکترین دفاعی جمهوری اسلامی ایران جایگاهی ندارد.

عابدینی با تأکید بر اینکه مهم‌ترین ضمانت ایران، فتوای رهبر معظم انقلاب است که اساسا موضوع سلاح هسته‌ای را منتفی می‌کند، تصریح کرد:  رهبر معظم انقلاب اسلامی به صورت رسمی داشتن سلاح اتمی را دارای حرمت شرعی دانسته‌اند.

کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه موضوع هسته‌ای ایران از ابتدای سال ۱۳۸۲ مطرح و برجسته شده است، گفت: این موضوع همواره از یک مسئله حقوقی و فنی به مسئله‌ای سیاسی و رسانه‌ای تبدیل شده است.

 آژانس صرفا اجازه بازرسی از سایت‌های هسته‌ای را دارد

 

وی با اشاره به صحبت‌های اخیر مدیرکل آژانس بین‌المللی انژری اتمی، افزود: جمهوری اسلامی ایران در چارچوب یک توافق با گروه ۱+۵ و در راستای شفافیت‌سازی، دسترسی‌های مشخصی را برای آژانس فراهم کرده است که نظارت بر کارگاه‌های تولید روتو و افزایش شمار بازرسان آژانس برای دسترسی به سایت‌های هسته‌ای نظیر فردو و نطنز از جمله آنهاست.

عابدینی تأکید کرد: آژانس صرفا به مکان‌هایی می‌تواند دسترسی پیدا کند که در آنها فعالیت صلح آمیز هسته‌ای انجام می‌گیرد، بنابراین سایر مکان‌هایی که فعالیت هسته‌ای در آنها انجام نمی‌شود از دامنه بازرسی آژانس خارج می‌شود و آژانس حق بازرسی از آنها را ندارد.

این کارشناس سیاسی در ادامه با اشاره به تأییدیه اخیر آژانس بر پایبندی ایران به تعهدات خویش در برجام و واکنش احتمالی دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا به آن، اظهار کرد: رئیس جمهور آمریکا بازیگری غیرقابل پیش‌بینی و جنجالی است و نشان داده که به هیچ یک از تعهدات بین‌المللی خود پایبند نیست. خروج از معاهده تغییرات آب و هوایی در پاریس و خروج از نفتا نمونه‌های از قابل اعتماد نبودن وی در این حوزه محسوب می‌شود.

وی در ادمه گفت: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به عنوان نهاد زیرمجموعه سازمان ملل متحد که حق اظهار نظر در مورد مسائل هسته‌ای را دارد، پایبندی ایران به تعهدات خود در برجام را تأیید کرده است و طبیعتا ترامپ هم باید بپذیرد و به برجام پایبند باشد.

 

تلاش ترامپ برای معلق کردن «برجام»

 

عابدینی اضافه کرد: دولت ترامپ تلاش بسیاری در راستای زمینه سازی جهت نادیده گرفتن ایران در موضوع برجام انجام داده است و با توسل به شیوه‌های مختلف از جمله فرستادن نماینده خود در سازمان ملل متحد به آژانس و دیدار با آمانو تلاش کرد آژانس عدم پایبندی ایران را اعلام کند تا ابزاری در اختیار ترامپ قرار بگیرد و توافق را به هم بزند.

 

آرزوی غربی‌ها توقف و برچیده شدن سایت‌های هسته‌ای ایران است

کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به آمال و آرزو‌های دولت‌های غربی و اهداف آنها، تصریح کرد: کشور‌های غربی و برخی کشور‌های اروپایی از ابتدای جنجال بر سر موضوع هسته‌ای ایران چند مسئله از جمله توقف فعالیت‌های هسته‌ای و اوراق یا برچیده شدن صنایع هسته‌ای و نابود ساختن سایت‌های هسته‌ای را به طرق مختلف مدنظر قرار داده‌اند و در آن مسیر حرکت کرده‌اند.

وی در ادمه گفت: این خواسته و آرزوی رهبران غربی بوده و جمهوری اسلامی تاکنون اجازه نداده است آنها به خواسته غیرقانونی خود برسند.

 

خواب غربی‌ها هرگز تعبیر نخواهد شد

عابدینی با اشاره به توافق مکمل برجام که اخیرا از سوی فرانسوی‌ها مطرح شده است، اظهار کرد: فرانسوی‌ها در مذاکرات ۱۳۸۲ هم تقریبا همین موضوعات را مطرح می‌کردند و هیچگاه کتمان نکردند که هدف نهایی آنها برچیده شدن فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای ایران است.

وی با تأکید بر اینکه غرب تمایل به کاهش توانمندی ایران در موضوعات مختلف دارد، تصریح کرد:کشور‌های غربی تلاش می‌کنند مزیت‌های نسبی جمهوری اسلامی در حوزه دفاعی و منطقه‌ای را کاهش دهند یا از بین ببرند که البته همه مسئولان نظام جمهوری اسلامی ایران نیز با صراحت اعلام کرده‌اند که این‌ها خواب و رویایی است که هرگز برای غربی‌ها تعبیر نخواهد شد.

وی در پایان گفت: در برجام وظایف خاصی به آژانس واگذار شده است که همه آنها قابل راستی آزمایی و سنجش است و تاکنون نیز گزارش‌های آژانس با واقعیت همسو بوده است؛ اما امیدواریم در آینده نیز آژانس تحت تأثیر فشار‌ قدرت‌های بزرگ قرار نگیرد و آبروی آژانس بیش از این نزد افکار عمومی دچار مشکل نشود.