پشت پرده عدم اعتراض  ایران به نقض برجام از سوی آمریکایی ها

گروه سیاسی- فدریکا موگرینی هفته گذشته موضوع مهمی را در بیانیه پایانی نشست کمیسیون مشترک برجام اظهار داشت که نباید مورد غفلت قرار گیرد، وی عنوان کرد که «همه» موافق بودند که طرف‌ها به تعهداتشان عمل کرده‌اند.

به گزارش افکارنیوز، این سخن این شائبه را به وجود آورد که گویا ایران اعتراضی به نقض برجام از سوی امریکایی ها نداشته است و ایران پذیرفته که آمریکایی ها به تعهداتشان عمل کرده اند.

هر چند محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان درباره این نشست گفته بود که موارد نقض برجام و کوتاهی‌های آمریکا از اجرای تعهداتش توسط تیم ایرانی مطرح شده بود اما بیانیه پایانی که توسط موگرینی منتشر شد به این موضوع اشاره ای نشد.

بیانیه پایانی این نشست این سوال را به ذهن متبادر می سازد که چرا اگر ایران اعتراض به نقض برجام و بدعهدی آمریکایی ها داشته در بیانیه پایانی این نشست نیامده است ؟

نکته دوم اینکه چرا بعد از انتشار این گزارش مسئولان دستگاه سیاست خارجی به آن اعتراض نکرده اند؟ آیا سخنان مسئولان درباره اعتراض ها در نشست تنها کارکرد داخلی دارد ؟

اما بسیاری از کارشناسان معتقدند آنچه باعث شده تیم مذاکره کننده در نشست اخیر نتواند اعتراض کند مربوط به موضوع وجود بند ۳۷ در متن برجام است. براساس این بند در صورت اعتراض ایران به نقض توافق توسط طرف‌های مقابل، در نهایت تحریم‌هایی که به صورت نیم بند نیز تعلیق شده علیه ایران باز می‌گردد.

این در حالی است که علی اکبر صالحی رئیس‌سازمان انرژی اتمی چندی پیش وجود نقص‌ در برجام را تأیید کرده بود و اظهار داشت که  باید در زمان تنظیم آن، دقت بیشتری می‌شد. وی با صراحت اعلام کرد که "در بعد تحریم و مسائل دیگر سیاسی، امریکایی‌ها از شیوه نادرستی استفاده می‌کنند، اگر ما وقتی برجام را تنظیم می‌کردیم دقت بیشتری می‌کردیم این فرصت برای امریکا پیش نمی‌آمد که از این قابلیت تفسیر بودن سوءاستفاده کند."

به نظر می رسد به دلیل همین غفلت در زمان مذاکرات است که رهبر معظم انقلاب اسلامی از این فریب آمریکایی‌ها در دیدار اخیر خبرگان رونمایی فرمودند و گفتند: "باید در این مذاکرات دقت می شد تا این گونه نباشد که هر غلطی که طرف مقابل انجام دهد نقض برجام محسوب نمی شود اما هر اقدام ایران نقض برجام محسوب می شود!"

ضروری است برای مقابله با این حربه آمریکایی ها چاره ای اندیشیده شود زیرا در غیر این صورت در مجامع رسممی نمی توان به نقض عهد آمریکایی ها شکایت کرد و تنها سخن از نقض برجام می تواند در رسانه ها باشد.